Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos osiągnął najwyższy poziom od 17 lat.
Z najnowszego badania wynika, że w listopadzie nastroje konsumentów w Polsce są najlepsze od 1991 roku, czyli od początku prowadzenia przez Ipsos pomiaru.
Zdaniem Ipsos najważniejszym wydarzeniem związanym z gospodarką i jej perspektywami w ostatnim miesiącu były wybory parlamentarne, które doprowadziły do zmiany rządu. Wybory to jednak na pewno nie jedyny czynnik, za sprawą którego optymizm konsumentów jest tak duży.
ZOBACZ TAKŻE:
Rostowski: W 2008 r. obniżymy deficytOstatni wynik badania wpisuje się w trwający od kilku lat trend wzrostu optymizmu, za którym stoją takie elementy jak poprawiająca się koniunktura w gospodarce, czy związany z tym wzrost wynagrodzeń.
Największym optymizmem cechują się osoby młode i w średnim wieku, osoby z wyższym wykształceniem, o najwyższych zarobkach, a także mieszkańcy dużych miast i osoby pracujące.
ZOBACZ TAKŻE:
Budżet zadłuży się mniej niż planowano
We wszystkich grupach społecznych bardzo wyraźnie poprawiły się oceny ogólnej sytuacji naszego kraju. W listopadzie 52 proc. Polaków ocenia, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, podczas gdy w październiku analogiczny odsetek wynosił 32 proc. Jednocześnie 36 proc. Polaków ocenia, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, w październiku takich osób było 58 proc.