Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pasażer nie może być głodny. Nawet z powodu mgły

0
Podziel się:

Linie lotnicze muszą zadbać o podróżnych, nawet gdy nie są winne opóźnieniom.

Pasażer nie może być głodny. Nawet z powodu mgły
(Jacek Turczyk/PAP)

Gęste mgły w ostatnich dniach sparaliżowały ruch lotniczy. Jednak odwołany lub opóźniony lot nie oznacza, że podróżny ma głodny przesiadywać godzinami na lotnisku.

Za anulowanie lotu pasażer może domagać się zwrotu ceny biletu i odszkodowania - do 2,4 tys. złotych. W razie opóźnienia rejsu, pasażerami opiekują się przewoźnicy, a nie zarząd lotniska.

Zgodnie z prawem w razie odwołania lotu z powodu mgły pasażerowie nie mogą domagać się od przewoźników odszkodowań za straty poniesione w wyniku tego rodzaju opóźnień. Należy im się jednak opieka i zwrot kosztów podróży. Zapewnienie napojów i posiłku nie jest dobrą wolą przewoźnika, ale jego obowiązkiem, który pasażer powinien wyegzekwować.

_ Gdy opóźnienie lotu wynosi co najmniej dwie godziny, pasażerowie mają prawo do posiłkowi napojów. _

Wyłączona odpowiedzialność

Z polskich portów lotniczych w większości przypadków startują i lądują przewoźnicy, którzy posiadają licencję europejską. Zasady ich odpowiedzialności za szkody wynikają bezpośrednio z przepisów rozporządzeń unijnych (m.in. z rozporządzenia Rady (WE) nr 2027/97 zmienionego rozporządzeniem nr 889/2002). Zgodnie z nimi odpowiedzialność przewoźników jest wyłączona w przypadku gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków._ _

_ W ciągu roku z powodu anomalii pogodowych, które paraliżują lotniska, europejscy przewoźnicy lotniczy odwołują lub spóźniają się w 10 proc. lotów. _

Okoliczności te, zgodnie z prawem unijnym, to nie tylko warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, ale także zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizacja polityczna, nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, a także strajki mające wpływ na działalność przewoźnika.

"W takich przypadkach przewoźnicy zwolnieni są z odpowiedzialności za szkody, które ponieśli pasażerowie. Muszą jednak nimi się właściwie zaopiekować" - wyjaśnia Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

_ Właściwa opieka to zapewnienie pasażerom posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz udostępnienia połączeń: dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. _Ingmar Stomberg, generalny dyrektor operacji i usług lotniskowych Lufthansa mówi, że LH zapewnia w takich sytuacjach swoim pasażerom zakwaterowanie, posiłki oraz każdy dostępny środek transportu - taxi, autobus, pociąg.

"Staramy się też odpowiadać na indywidualne potrzeby pasażerów" - mówi Stomberg.

W przypadku gdy oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, przewoźnik ma obowiązek zapewnić zakwaterowanie w hotelu.

Do czego pasażer ma prawo

Jeśli anulowano lot, przewoźnik w ciągu 7 dni jest zobowiązany dokonać zwrotu opłaty przewozowej w gotówce, przelewem bankowym, czekiem lub przekazać mu voucher do wykorzystania przy następnej podróży.

"W przypadku odmówienia pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, powinien on złożyć skargę u przewoźnika. Po przejściu całej procedury reklamacyjnej, będzie mógł złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego" - radzi Krasnodębska.

_ W przypadku gdy oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, przewoźnik ma obowiązek zapewnić zakwaterowanie w hotelu (jeśli przewiduje, że lot opóźni się co najmniej o 1 dzień), transport pomiędzy portem lotniczym a miejscem zakwaterowania _Trzeba pamiętać, że do opieki nad pasażerami zobowiązani są przewoźnicy, a nie władze lotniska. Artur Burak z Lotniska Chopina w Warszawie mówi, że lotniska zapewniają przede wszystkim bezpieczeństwo.

Kiedy wina przewoźnika

Gdy odwołanie lotu nastąpiło z winy przewoźnika, a pasażerowie ponieśli z tego tytułu szkodę, mogą domagać się odszkodowania.

"Wysokość odszkodowania jest jednak ograniczona kwotowo i uzależniona od długości lotu" - mówi Marek Szymanek, radca prawny w kancelarii prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

Odszkodowanie za odwołanie lotu, gdy dystans, jaki miał samolot pokonać, wynosił do 1500 km, to 250 euro. Gdy był to lot wewnątrzwspólnotowy, dłuższy niż 1500 km, kwota ta to 400 euro. Tak samo jest w przypadku lotu niebędącego wewnątrzwspólnotowym, a odległość wynosiła pomiędzy 1500 a 3500 km. Natomiast 600 euro wynosi odszkodowanie w przypadku wszystkich innych lotów.


PAP/Leszek Szymański
_ Samoloty zostały uziemione na lotniskach _Jeżeli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza znacznie planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu, przewoźnik może zmniejszyć odszkodowanie o 50 proc.

Odszkodowania można domagać się także za zawinioną odmowę przyjęcia na pokład samolotu.

Zgodnie z rozporządzeniem UE odszkodowanie wymienione powyżej nie przysługuje pasażerom za spóźniony lot. Nie oznacza to, że są oni pozbawieni wszelkiej rekompensaty. Spowodowanych opóźnieniem strat mogą domagać się na podstawie kodeksu cywilnego.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)