Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Piechociński: Prawa konsumenckie to nie tylko zbiór przepisów

0
Podziel się:

Podczas seminarium zorganizowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania oraz Ministerstwo Gospodarki dyskutowano o trendach, zmianach i mechanizmach konsumpcyjnych.

Piechociński: Prawa konsumenckie to nie tylko zbiór przepisów
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Prawa konsumentów to nie tylko zbiór przepisów, to powinna być postawa firm - powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, otwierając seminarium poświęcone relacjom biznesu z klientami. W piątek obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.

Piechociński nawiązał do przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych J.F. Kennedy'ego, wygłoszonego przed Kongresem 15 marca 1962 r. Kennedy powiedział wówczas: _ wszyscy jesteśmy konsumentami _ i sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji. _ Każdy z nas jest konsumentem, ale każdy z nas jest też twórcą _ - powiedział Piechociński.

Wicepremier wskazał, że w coraz bardziej zglobalizowanej gospodarce trzeba na nowo zdefiniować zasady przestrzegania praw konsumenckich. _ W zglobalizowanym świecie ochrona konsumenta nie może mieć wymiaru tylko i wyłącznie prawnego _ - wskazywał Piechociński. Przypomniał, że dzięki rozwojowi telekomunikacji siła konsumentów wzrosła i obecnie są oni w stanie mobilizować albo nawet zmuszać przedsiębiorstwa do przestrzegania tych praw. Zdaniem wicepremiera w dyskusji na temat praw konsumentów powinni uczestniczyć nie tylko politycy i firmy, ale także klienci.

Piechociński życzył także zebranym, by poszanowanie praw konsumentów stało się obowiązującą postawą wśród producentów i sprzedawców.

Podczas seminarium zorganizowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania oraz Ministerstwo Gospodarki dyskutowano o trendach, zmianach i mechanizmach konsumpcyjnych.

Tematem jednego z odbywających się w trakcie seminarium paneli dyskusyjnych były prawa konsumentów w handlu w internecie. Europosłanka Róża Thun (PO) przypomniała, że we wtorek Parlament Europejski przyjął przepisy, które przewidują, że kupujący w sieci - bez względu na to, w którym kraju nabyli towar lub usługę - będą mogli rozstrzygać spory ze sprzedawcami przez unijną platformę internetową zamiast na drodze sądowej. Thun wskazała, że zwiększy to ich ochronę, więc powinno przełożyć się także na wzrost całego rynku handlu elektronicznego.

_ W zeszłym roku tylko 10 proc. europejskich transakcji w internecie było transgranicznych. Europejczycy nie ufają tym transgranicznym transakcjom, nie czują się wystarczająco chronieni. Mamy więc 500-milionowy wspólny rynek i prawie z niego nie korzystamy _ - powiedziała europosłanka.

Andrzej Jarzewski z Ministerstwa Gospodarki przypomniał, że brak wspólnych przepisów chroniących konsumentów oraz wysokie koszty przesyłki i ubezpieczenia towarów są przyczyną tego, że wiele sklepów internetowych po prostu woli nie wysyłać swoich towarów za granicę. _ Często usługa nie jest dostępna ze względu na kraj zamieszkania. To może być frustrujące _ - dodał.

Uczestnicy seminarium zastanawiali się również, czy jakość obsługi konsumenta przez sprzedawców i usługodawców może być sposobem budowania przewagi konkurencyjnej.

Jak zwróciła uwagę Marta Łukawska-Daruk z Fundacji Obserwatorium Zarządzania, od czasów rewolucji przemysłowej do całkiem niedawna to producenci dyktowali warunki, którym konsumenci - o ile chcieli mieć jakiś produkt lub korzystać z danej usługi - musieli się podporządkować. Jednak rewolucja technologiczna, upowszechnienie internetu i mediów społecznościowych doprowadziły do odwrócenia tych relacji.

_ W każdej minucie na świecie wysyłanych jest 170 mln e-maili, powstaje 60 nowych blogów _ - wskazywała. _ Doszliśmy do momentu, gdy organizacje oddały władzę klientom - tym, którzy chcą coś kupić lub skorzystać z usługi _ - dodała.

Łukawska-Daruk przytoczyła dane, z których wynika, że 86 proc. konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za dobrą obsługę, a 76 proc. jest gotowych zrezygnować z zakupu, jeśli obsługa ich nie zadowala. _ Nie chodzi o to, by przywiązać klienta do siebie na siłę, tylko o to, by on sam chciał nas wybrać, do nas wrócić _ - przekonywała. Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony po raz trzydziesty, a w Polsce - trzynasty.

Czytaj więcej w Money.pl
"Kto zapłaci za te miejsca pracy?" Według ministra gospodarki, rząd musi dbać o to, by zachować równowagę ekonomiczną.
Jak podzielić pieniądze z UE? Oto pomysł Trzeba uspołecznić i odpartyjnić dyskusję o podziale środków z unijnej perspektywy budżetowej na lata 2014-2020 - przekonywał szef PSL.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)