Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKO BP wyda blisko 2 mld zł na system informatyczny...

0
Podziel się:

PKO BP, największy krajowy detalista, wyda około 2 mld zł na zakup oraz wdrożenie systemu informatycznego. W najbliższych latach bank zamierza wejść w rynek usług bancassurance / Puls Biznesu /

PKO BP wyda blisko 2 mld zł na system informatyczny...

PKO BP, największy krajowy detalista, wyda około 2 mld zł na zakup oraz wdrożenie systemu informatycznego. W najbliższych latach bank zamierza wejść w rynek usług bancassurance.

Brak zintegrowanego systemu informatycznego jest jedną z największych bolączek PKO BP. Henryka Pieronkiewicz, prezes banku, podkreśla, że bez szybkiego wdrożenia nowego systemu informatycznego bank nie ma co myśleć o dynamicznym rozwoju.

- Zamierzamy rozpocząć wdrażanie nowego systemu jeszcze w pierwszym kwartale. Pierwsze oddziały powinny pracować w centralnym systemie w 2002 r. Zakończenie procesu przewidujemy na 2006 r. - zapewnia Henryka Pieronkiewicz.
Bank nie podpisał jednak do tej pory umowy z żadnym dostawcą.

- Kontrakt nie jest jeszcze podpisany, ale prace są tak zaawansowane, że rozpoczęcie wdrażania systemu w planowanym terminie jest realne - uważa Henryk Pieronkiewicz.
W ubiegłym roku wyłączność na negocjacje na temat przygotowania, zainstalowania i wdrożenia systemu informatycznego otrzymała firma Alltel International Services Poland. Obecnie bank pracuje w systemie Zorba. Jest to jednak tzw. system oddziałowy, a jego słabością jest brak komunikacji on line między rozproszonymi oddziałami instytucji.

- Takie rozwiązanie nie daje możliwości profesjonalnego zarządzania finansami banku i ryzykiem. Z Zorby będziemy jednak korzystać do czasu wprowadzenia nowego systemu. Z oddziałów, w których będzie wdrażany system scentralizowany, Zorba będzie systematycznie wycofywana - wyjaśnia prezes PKO BP. Koszt zakupu systemu wyniesie około 1 mld zł.

- A jego wdrożenie co najmniej drugie tyle - mówi Henryka Pieronkiewicz.

Nowy system umożliwi m.in. odmiejscowienie rachunków. Brak tej możliwości - oprócz kolejek do okienek bankowych - jest jednym z głównych powodów narzekań klientów instytucji.
PKO BP przeznaczył w ubiegłym roku około 300 mln zł na inwestycje w technologie informatyczne, m.in. wprowadził obsługę przez Internet. Pierwotnie usługa miała być dostępna pod koniec września, ale ostatecznie bank zaoferował konto w grudniu. Do czasu wdrożenia scentralizowanego systemu informatycznego klienci chcący korzystać z usług internetowych muszą otwierać oddzielne eSuperkonto.

Potrojenie wartości

Równolegle największy krajowy detalista realizuje strategię, która ma mu zapewnić utrzymanie pozycji lidera na polskim rynku.

- Jesteśmy w trakcie opracowywania planów finansowych i biznesowych, które mają być podstawą do wypracowania długoterminowej strategii. Przygotowujemy plan na lata 2001-2005 - twierdzi Henryka Pieronkiewicz.

Ma on zostać zatwierdzony przez zarząd na przełomie czerwca i lipca 2001 r.

- Na początek stawiamy sobie za cel potrojenie wartości księgowej banku. Chcemy to osiągnąć jeszcze przed 2005 rokiem - zaznacza Henryka Pieronkiewicz.

Plany po prywatyzacji

- PKO BP chce być bankiem uniwersalnym. Jest to optymalny model dla tej wielkości banku. Aby zmaksymalizować wartość banku, musimy zaoferować produkty dla różnych odbiorców - podkreśla Henryka Pieronkiewicz.

Oprócz doskonalenia obsługi klienta detalicznego, który tradycyjnie jest dla PKO BP kluczowy, bank będzie równocześnie rozwijał obsługę klientów korporacyjnych, szczególnie w obszarze kredytowym.

- W celu uzyskania optymalnego dochodu z alokacji depozytów musimy poszukiwać odpowiednich kredytobiorców. Takim klientem jest właśnie klient korporacyjny: samorządy lokalne oraz takie instytucje, jak np. kasy chorych czy Fundusz Pracy - wyjaśnia prezes banku. PKO BP zamierza także wejść w obszar bancassurance.

- Myślimy o rozpoczęciu takiej działalności. To jeden z tych obszarów, w który chcemy wejść jak najszybciej. Pracujemy obecnie nad koncepcją - mówi prezes banku.
W ubiegłym roku Henryka Pieronkiewicz przyznała, że PKO BP przegapił szansę wejścia na rynek ubezpieczeniowy, jednak jej zdaniem, wszystko można jeszcze odrobić. Posiadanie tak rozbudowanej sieci oddziałów zapewniłoby dobrą dystrybucję oferty ubezpieczeniowej.

Jednym z ważnych kierunków rozwoju banku ma być zwiększenie jego udziału w konsorcjach, finansujących inwestycje.

- Naszymi klientami korporacyjnymi są także duże przedsiębiorstwa. Jesteśmy bankiem, który uczestniczy w największej liczbie konsorcjów, przy czym trzy z nich prowadzimy jako bank wiodący. Będziemy starali się zwiększać swoją aktywność na rynku w tym obszarze. Obecnie intensywnie reorganizujemy technicznie departament skarbu, który ma sprostać oczekiwaniom tego segmentu klientów - mówi Henryka Pieronkiewicz.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)