Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Po Warszawie pojadą autobusy elektryczne

1
Podziel się:

Miejskie Zakłady Autobusowe otworzyły oferty w przetargu na ich dostawę.
Ekologiczne pojazdy chcą wyprodukować dla stolicy dwie firmy.

Po Warszawie pojadą autobusy elektryczne
(daniel.s/CC/Flickr)

Dziesięć autobusów elektrycznych będzie wkrótce jeździć ulicami stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) otworzyły oferty w przetargu na ich dostawę. Ekologiczne pojazdy chcą wyprodukować dla stolicy dwie firmy.

Najkorzystniejsza jest propozycja złożona przez BYD Europe Rotterdam Holland, która za ponad 15,5 mln zł zamierza dostarczyć autobusy produkowane w Chinach. Drugą ofertę złożył polski producent Solaris, jednak jest ona o 6,3 mln droższa.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał pół roku na dostawę nowego taboru. Autobusy elektryczne mają jeździć trasą linii 222 (która wiedzie m.in. przez Trakt Królewski) i będą obsługiwane przez zajezdnię Woronicza.

Pojazdy zasilane energią elektryczną nie emitują spalin, a ich silniki pracują prawie bezgłośnie; mają też być dużo tańsze w eksploatacji.

Przetarg na dostawę autobusów elektrycznych został ogłoszony w lutym br. MZA przeznaczyły na zakup ponad 23,3 mln złotych. Będą to pierwsze w spółce pojazdy zasilane w taki sposób.

W czerwcu 2013 r. MZA testowały dostarczony przez firmę BYD autobus elektryczny chińskiej produkcji. Był to model BYD K9 12-metrowy, klimatyzowany, z dwojgiem drzwi oraz obniżoną podłogą. Ładowanie jego ważących trzy tony baterii trwało trzy godziny, co wystarczało na 250-300 km jazdy. Rok wcześniej MZA testowały też polski, w pełni elektryczny autobus marki Solaris, którego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 100 km.

Od 2007 r. MZA kupiły 811 autobusów. Na początku marca br. do stolicy trafiła pierwsza partia z 47 przegubowych Solbusów, a w przyszłym roku w Warszawie ma pojawić się 35 autobusów gazowych, zasilanych skroplonym metanem (LNG). W ciągu dwóch lat MZA planuje też zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Wraz z zakupami wycofywany jest z użytkowania starszy tabor.

Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu w stolicy jeździ około 1,5 tys. autobusów.

Czytaj więcej w Money.pl
Polska w Cannes. Sprawdź, co pokazujemy Targi w Cannes skupiają inwestorów z całej Europy. Nie podpisuje się kontraktów, ale przedstawia inwestorom ofertę, konkretne działki, miejscowe plany zagospodarowania i możliwości budowy wysokich budynków.
Warszawa atrakcyjniejsza dla inwestorów? Ministerstwo Finansów zamierza przedstawić nową strategię dla rynku finansowego.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
xxxxx
2 lata temu
dlaczego zarzd komunikacji miejskiej maz warszawa nie kupil autobusow nowych maz z bilorusij do polski razemz firma arriva ztm i prywatnym przewoznikiem pks grodzisk mazowiecki i mpk Lomianki nowych autobusow maz z bialorusij do polski tylko obstawia sie niemieckimi autobusami mercedes benz city i solarisy urbino w polsce i samejwarszawie z prezydentem trzaskowski i radnym warszawy ... moze pora na zakup tych autobusow maz do komunikacji miejskiej ztm mza warszawa nowy autobusow wrescie dla warszwy i mazowsza zachodniego podwarszawskich gmin mazowsza zachodniego w roku 2021 roku ....