Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Podział kart według segmentacji klientów

0
Podziel się:

W celu lepszego dostosowania swojej oferty, banki wprowadzają tzw. segmentację klientów - co oznacza, że tworzone są różne produkty czy rozwiązania przeznaczone dla specyficznej grupy klientów.

W bankowości tego rodzaju segmentacje tworzy się bądź na zasadzie aktywności i zakresu wykorzystywanych produktów bankowych (np. pakiety produktów dla osób częściej i rzadziej korzystających z usług bankowych) bądź na zasadzie sytuacji finansowej klientów (np. konta prestiżowe) lub wieku klientów (np. konta młodzieżowe czy konta studenckie).

Podobny podział towarzyszy również kartom płatniczym, gdzie także banki wydają wiele różnego rodzaju kart przeznaczonych dla różnych grup klientów. Karty płatnicze różnią się nie tylko funkcjonalnością czy zasadami obsługi, ale przede wszystkim dodatkowymi usługami jakie bank dodaje do wydawanych przez siebie kart.

Podstawowy podział kart bankowych ze względu na docelowego ich posiadacza dzieli je na:

  • karty przeznaczone dla klientów korporacyjnych (pracownicy firm),
    • karty przeznaczone dla klientów indywidualnych.

Karta dla klientów korporacyjnych (ang. Corporate Card lub Business Card) to karta przeznaczona dla pracowników firm, który za jej pomocą dokonują płatności i rozliczeń związanych z wydatkami służbowymi. Firma wyznacza pracowników, którym zostaje wydana karta - wszystkie transakcje wykonane tymi kartami rozliczane są przez bank bezpośrednio z rachunku firmy, która następnie samodzielnie już rozlicza się ze swoimi pracownikami (jeżeli np. dokonywane przez nich płatności nie są wydatkami służbowymi).

Karta dla klientów korporacyjnych najczęściej wyróżnia się graficznie od karty dla klientów indywidualnych (określony kolor karty, oznaczenia słowne na karcie typu Business Card czy Corporate Card oraz umieszczenie na karcie również nazwy firmy, oprócz imienia i nazwiska jej posiadacza).

Karta dla klientów indywidualnych (ang. Personal Card) jest natomiast wydawana przez bank bezpośrednio posiadaczowi karty i oczywiście nie jest w żaden sposób powiązana z jego miejscem pracy.

Zarówno w przypadku kart dla klientów korporacyjnych jak i klientów indywidualnych, banki stosują podział kart ze względu na prestiż i sytuację finansową posiadacza karty (lub firmy w przypadku kart dla klientów korporacyjnych). Podział kart według tego kryterium jest niezwykle różnorodny, można jednakże wskazać pewne rodzaje poszczególnych kart:

  • karty podstawowe - najczęściej wydawane jako karty funkcjonujące wyłącznie w środowisku elektronicznym i wymagające każdorazowej autoryzacji - są to karty oferowane przez bank wszystkim klientom, w tym również klientom nieznanym. Do takich kart zaliczamy karty bankomatowe oraz karty typu Visa Electron czy Maestro (w tym również w wersji dla klientów korporacyjnych).
    • karty standardowe - najczęściej są to karty bez dołączonych usług dodatkowych lub z podstawowym pakietem usług dodatkowych. Do takich kart zaliczamy np. Visa Classic, Eurocard/MasterCard oraz podstawowe karty dla klientów korporacyjnych (Visa Business, Eurocard/MasterCard Business). Karty podstawowe mogą być również wydane jako karty srebrne. Do kart standardowych należą również karty American Express Green Card czy American Express Corporate Card.
    • karty złote - wydawane lepszym klientom banku, posiadają najczęściej duży pakiet usług dodatkowych i ubezpieczeń. Do takich kart zaliczamy np. Visa Gold, Eurocard/MasterCard Gold oraz karty dla klientów korporacyjnych np. Visa Business Gold czy Eurocard/MasterCard Business Gold. Należą do nich również karty American Express Gold Card czy Diners Club.
    • karty prestiżowe - oferowane przez bank najlepszym i strategicznym klientom, posiadają bardzo bogate usługi dodatkowe i ubezpieczeniowe. Do takich kart zaliczamy np. Visa Platinum, Eurocard/MasterCard World Signia czy American Express Platinum Card. Liczba tych kart wydawanych przez banki jest bardzo ograniczona i bywa, że obejmuje jedynie kilkudziesięciu klientów danego banku.

Innym sposobem segmentacji klientów są karty wydawane przez bank wraz z inną organizacją klubową, organizacją społeczną czy firmą komercyjną. Tego typu karty możemy ująć w następujących grupach:

  • karty lojalnościowe (ang. Loyalty Card) - służą związaniu posiadacza karty z bankiem (lub inną organizacją działającą w porozumieniu z bankiem). Posiadacz karty otrzymuje określoną liczbę punktów za każdą transakcję przeprowadzoną z użyciem karty. Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów, posiadacz karty otrzymuje nagrody lub inne przywileje oferowane przez bank lub organizację współpracującą z bankiem.
    • karty wydawane we współpracy z firmami komercyjnymi (ang. Co-branded Cards) oferowane są przez banki wraz z firmami komercyjnymi (np. sieci sklepów czy supermarketów). Karty mogą być wydawane wszystkim klientom banku bądź wyłącznie klientom banku, którzy są jednocześnie klientami danej firmy. Na karcie, oprócz logo banku i logo organizacji płatniczej, znajduje się również logo firmy z którą bank wydał kartę. Z reguły posiadaczom kart przysługują specjalne zniżki lub inne preferencje, które udziela firma - zniżki przysługują najczęściej wyłącznie podczas transakcji zrealizowanych w sieci sprzedaży firmy bądź udzielane na innych zasadach (np. poprzez zbieranie punktów podobnie jak w przypadku kart lojalnościowych).
    • Karty wydawane we współpracy z organizacjami klubowymi (ang. Affinity Cards) oferowane są w porozumieniu z organizacją klubową, której posiadacz karty jest członkiem. Z reguły z posiadaniem kart nie wiążą się zniżki czy inne przywileje - posiadanie tego typu karty jest raczej oznaką prestiżu jej posiadacza czy podkreśleniem związków z organizacją klubową. Oczywiście na karcie znajduje się logo czy symbol organizacji klubowej.
    • Karty wydawane we współpracy z organizacjami społecznymi (ang. Charity Cards) oferowane są w ramach organizacji społecznej lub charytatywnej, której celem jest wspieranie określonego celu społecznego (np. ochrona lasów czy zwierząt). Z reguły bank pobiera wyższą opłatę za wydanie karty i przeznacza większość swoich zysków z jej obsługi na dany cel społeczny. Posiadacz karty ma zatem świadomość, że dokonując transakcji kartą wspiera szlachetny cel

Dane dostarcza serwis www.karty.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)