Miniony miesiąc nie przyniósł przełomu na rynku, ale zdaniem firmy Samar, która przygotowała raport na ten temat, był znacznie lepszy od lutego. W marcu sprzedano 24 tys. sztuk, czyli prawie o 21 proc. więcej niż w lutym. Autorzy raportu twierdzą, że to efekt wytężonych kampanii promocyjnych, jakie prowadzili producenci.
Mimo to i tak w marcu Polacy kupili o 39 proc. mniej samochodów niż w marcu 2004 roku. Jednak pierwszy kwartał minionego roku jest niereprezentatywny i trudny do porównań, bo trwał wtedy szał zakupowy. Każdy, kto miał w planach zakup nowego samochodu starał się to uczynić w pierwszych czterech miesiącach roku. Chodziło o podwyżki cen po wejściu Polski do Unii Europejskiej, a także o niekorzystne zmiany podatkowe przy zakupie służbowego auta. Stąd też wynika koniunktura, której trudno dziś dorównać i dlatego tegoroczne wyniki sprzedaży wypadają tak blado.
Ale największe znaczenia miało zapewne otwarcie granic i możliwość sprowadzania używanych aut z zagranicy. Dlatego spadek sprzedaży nowych samochodów wykazują prawie wszystkie koncerny.
O ile zmiany w udziale w rynku u większości producentów zmieniają się zaledwie o kilka procent, to wyróżnia się Fiat. Można odnieść wrażenie, że Polacy przestali lubić i masowo kupować pojazdy tej marki. Odwieczny polski lider spadł na trzecią pozycję i to spektakularnie. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł Fiatowi spadek aż o blisko 64 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2004 roku. Udział w rynku zmalał z 20 do 11 proc. Natomiast miesięczny wynik uzyskany w marcu jest aż o 70 proc. mniejszy niż przed rokiem.
Są jednak marki, które chętniej kupujemy niż przed rokiem. Według Samara są to: Honda, Seat, Hyundai, Kia i Dacia. Wszystkie są poza pierwszą dziesiątką najpopularniejszych producentów i mają nieznaczny udział w rynku. Mimo to wzrost sprzedaży Hyundaia jest imponujący - o 297 proc. Wynik Kia to 150 procent.
Pierwsza piątka najchętniej kupowanych nowych samochodów:
- Toyota, 8132 sprzedanych samochodów, 32-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 12,32 proc.
- Skoda, 7381 sprzedanych samochodów, 41-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 11,18 proc.
- Fiat, 7154 sprzedanych samochodów, 63,9-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 10,84 proc.
- Opel, 6145 sprzedanych samochodów, 28,1-proc. spadek sprzedaży, Udział w rynku - 9,31 proc.
- Renault, 5229 sprzedanych samochodów, 45,3-proc. spadek sprzedaży, Udział w rynku - 7,9 proc.