Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polacy nie chcą nowych samochodów

1
Podziel się:

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w tym roku o jedną trzecią. Najwięcej aut sprzedała Toyota, drugie miejsce należy do Skody, trzecią pozycję ma Fiat.

Polacy nie chcą nowych samochodów

Miniony miesiąc nie przyniósł przełomu na rynku, ale zdaniem firmy Samar, która przygotowała raport na ten temat, był znacznie lepszy od lutego. W marcu sprzedano 24 tys. sztuk, czyli prawie o 21 proc. więcej niż w lutym. Autorzy raportu twierdzą, że to efekt wytężonych kampanii promocyjnych, jakie prowadzili producenci.

Mimo to i tak w marcu Polacy kupili o 39 proc. mniej samochodów niż w marcu 2004 roku. Jednak pierwszy kwartał minionego roku jest niereprezentatywny i trudny do porównań, bo trwał wtedy szał zakupowy. Każdy, kto miał w planach zakup nowego samochodu starał się to uczynić w pierwszych czterech miesiącach roku. Chodziło o podwyżki cen po wejściu Polski do Unii Europejskiej, a także o niekorzystne zmiany podatkowe przy zakupie służbowego auta. Stąd też wynika koniunktura, której trudno dziś dorównać i dlatego tegoroczne wyniki sprzedaży wypadają tak blado.

Ale największe znaczenia miało zapewne otwarcie granic i możliwość sprowadzania używanych aut z zagranicy. Dlatego spadek sprzedaży nowych samochodów wykazują prawie wszystkie koncerny.

O ile zmiany w udziale w rynku u większości producentów zmieniają się zaledwie o kilka procent, to wyróżnia się Fiat. Można odnieść wrażenie, że Polacy przestali lubić i masowo kupować pojazdy tej marki. Odwieczny polski lider spadł na trzecią pozycję i to spektakularnie. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł Fiatowi spadek aż o blisko 64 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2004 roku. Udział w rynku zmalał z 20 do 11 proc. Natomiast miesięczny wynik uzyskany w marcu jest aż o 70 proc. mniejszy niż przed rokiem.

Są jednak marki, które chętniej kupujemy niż przed rokiem. Według Samara są to: Honda, Seat, Hyundai, Kia i Dacia. Wszystkie są poza pierwszą dziesiątką najpopularniejszych producentów i mają nieznaczny udział w rynku. Mimo to wzrost sprzedaży Hyundaia jest imponujący - o 297 proc. Wynik Kia to 150 procent.

Pierwsza piątka najchętniej kupowanych nowych samochodów:

  1. Toyota, 8132 sprzedanych samochodów, 32-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 12,32 proc.
  2. Skoda, 7381 sprzedanych samochodów, 41-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 11,18 proc.
  3. Fiat, 7154 sprzedanych samochodów, 63,9-proc. spadek sprzedaży, udział w rynku - 10,84 proc.
  4. Opel, 6145 sprzedanych samochodów, 28,1-proc. spadek sprzedaży, Udział w rynku - 9,31 proc.
  5. Renault, 5229 sprzedanych samochodów, 45,3-proc. spadek sprzedaży, Udział w rynku - 7,9 proc.
motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Sławek
4 lata temu
Głównym powodem jest dobrobyt jaki przeciętny Polak ma niech lepiej podadzą statystyki odnośnie sprzedaży samochodów luksusowych. Tytuł artykuł powala jeździmy starymi samochodami bo lubimy.