Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polacy skarżą się na przedsiębiorców

0
Podziel się:

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wpływa rocznie prawie 5 tys. skarg na przedsiębiorców. Większość z nich jest uzasadniona.

Polacy skarżą się na przedsiębiorców

Z dotychczasowych doświadczeń Urzędu wynika, że ochrona praw konsumentów nie jest w Polsce wystarczająca. Świadczą o tym liczne postępowania prowadzone przez UOKiK. W zeszłym roku ponad tysiąc z nich dotyczyło naruszeń praw słabszych uczestników rynku. Większość z nich dotyczy problemów z dochodzeniem roszczeń, kwestii nieuwzględniania reklamacji konsumenckich.
Z drugiej strony Urząd stara się promować odpowiedzialny biznes, czyli taki, który w swojej strategii rozwoju uwzględnia potrzeby otoczenia – konsumentów oraz środowiska naturalnego.

Zdaniem UOKiK tzw. samoregulacje powinny być uzupełnieniem obowiązującego porządku prawnego, a wypracowanie szerokiej formuły współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców w znacznie większym niż dotychczas zakresie jest jednym z priorytetów realizowanej przez Urząd polityki konsumenckiej.
Realizacji tego celu służy działalność Rady ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych. „Wspieranie samoregulacji przedsiębiorców, którzy chcą zaoferować konsumentom jeszcze lepszą jakość oraz większą ochronę niż ta, która wynika z obowiązujących przepisów i norm np. poprzez zagwarantowanie łatwego dochodzenia roszczeń, jest dla nas równie ważne, jak mówienie o złych praktykach rynkowych, których dopuszczają się niektórzy przedsiębiorcy. Na tym chcielibyśmy się teraz skoncentrować. Stosunkowa łatwość, niskie koszty przygotowania samoregulacji i możliwość ich aktualizowania odpowiednio do potrzeb wynikających ze zmieniających się warunków rynkowych to niewątpliwe zalety kodeksów dobrych praktyk” – przekonuje Cezary Banasiński, prezes UOKiK.

Z informacji, którymi dysponuje Urząd wynika, że działający w Polsce przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na efektywność ekonomiczną, ale również budowanie dobrych relacji z konsumentami. – Stopień satysfakcji klienta powinien być uwzględniony przez przedsiębiorców, którzy prowadzą swój biznes w dłużej perspektywie. Jak pokazuje nasze doświadczenie nie opłaca się bowiem budować skutecznej strategii biznesowej nie uwzględniając tego aspektu. Powszechność w stosowaniu samoregulacji ogranicza również interwencje Państwa wobec rynku – dodaje Ewa Kubis, wiceprezes UOKiK.

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu dla przedsiębiorstw w Polsce coraz ważniejszym elementem strategii staje się ich odpowiedzialność społeczna, a 99% badanych menedżerów z listy 500 największych przedsiębiorstw w Polsce uznaje za ważne lub bardzo ważne kierowanie się zasadami etycznymi w biznesie. – To są oczywiście deklarowane wartości – zaznacza Małgorzata Greszta, Prezes FOB. – I w praktyce nie wszyscy je realizują. Ale porównując te wyniki z badaniami z końca lat 90 widać wyraźny wzrost świadomości etycznej i znajomości strategii odpowiedzialności społecznej wśród polskich menedżerów a to bardzo dobry sygnał.
Wzrasta również, choć powoli, świadomość polskich konsumentów. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Komunikacji Społecznej w ubiegłym roku, 30% konsumentów oczekuje poza tradycyjną rolą przedsiębiorstw również zaangażowania w ustalanie wyższych norm etycznych, wychodzenie poza wymagania prawa. – To właśnie presja konsumentów może odegrać kluczową rolę w rozwoju odpowiedzialności społecznej biznesu w Polsce i ich zaangażowaniu w podnoszenie standardów etycznych – mówi Małgorzata Greszta.

Z tych wszystkich względów UOKiK zaangażował się w tworzenie kodeksów dobrych praktyk w branży deweloperskiej, usług telekomunikacyjnych czy sprzedaży konsumenckiej. Z tego samego powodu z aprobatą przyjmuje zarówno samą ideę, jak i konkretne postanowienia kodeksów zawodowych przyjmowanych przez zrzeszenia przedsiębiorców (np. Związku Firm Public Relations). Jednocześnie Urząd dostrzega potrzebę stworzenia branżowych kodeksów w zakresie ubezpieczeń, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, usług budowlanych, turystyki, rynku motoryzacyjnego, usługi związanych z zarządem nieruchomościami, zaopatrzeniem w wodę, gaz, prąd, itp.
Niezależnie od inicjatywy UOKiK w tym zakresie w Polsce funkcjonują zarówno kodeksy ogólne adresowane do podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą będące spisem reguł, jakimi powinni się oni kierować, np. Zasady Dobrej Praktyki Bankowej – dokument opracowany przez Związek Banków Polskich, czy Kodeks etyki w działalności gospodarczej – opracowany przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Coraz częściej inicjowane są również tzw. kodeksy szczegółowe regulujące działalność jednej firmy, grupy zawodowej, bądź związku organizacji gospodarczych. Wprawdzie nie wszystkie z nich dotyczą bezpośrednio relacji z konsumentami, jednakże z pewnością przyczyniają się do podniesienia transparentności rynku oraz propagują wśród przedsiębiorców ideę uczciwości, co w rezultacie w pozytywny sposób wpływa na obrót konsumencki. – Te kodeksy często mają formę kodeksów etycznych dla danej branży czy profesji i z tego punktu widzenia można je uznać za pierwszy krok tych środowisk na drodze budowania strategii odpowiedzialności społecznej – mówi Bolesław Rok, wiceprezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu. A w zarządzaniu zgodnym z regułami odpowiedzialności społecznej buduje się zaufanie otoczenia właśnie w oparciu o wartości i zasady etyczne, przejrzyste procedury i dobra komunikację –dodaje.

Skuteczność autoregulacji zależy od wiarygodności oraz w dużym stopniu od monitoringu ich stosowania przez samych przedsiębiorców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie uważnie przyglądać się ich przestrzeganiu. Należy pamiętać, że w Unii Europejskiej pojawiła się sugestia, aby niezastosowanie się do dobrowolnych zobowiązań zawartych w kodeksach uznać za nieuczciwą praktykę.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)