Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polski ambasador wezwany na dywanik do MSZ Izraela

0
Podziel się:

Władze w Tel Awiwie zażądały od naszego dyplomaty wyjaśnień w sprawie ustawy o zakazie uboju rytualnego.

Polski ambasador wezwany na dywanik do MSZ Izraela
(PAP/EPA)

Ambasador Polski w Izraelu został wezwany do MSZ w Jerozolimie - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa. W poniedziałek władze Izraela zażądały od dyplomaty wyjaśnień w sprawie ustawy o zakazie uboju rytualnego. Informację o wezwaniu ambasadora potwierdził w mailu rzecznik MSZ w Jerozolimie Yigal Palmor.

Aktualizacja: 10:30. Na zdjęciu premier Izraela Banjamin Netanyahu wraz ze swoim rządem.

Ambasador Polski w Izraelu Jacek Chodorowicz został zaproszony na spotkanie do izraelskiego MSZ. Spotkanie nie odbyło się w trybie wezwania - wyjaśnił zastępca szefa biura prasowego MSZ Rafał Sobczak. Dodał, że ambasador nie dostał żadnego protestu.

Tematem spotkania było odrzucenie przez Sejm rządowego projektu ustawy dopuszczającej ubój zwierząt bez ogłuszania, czyli tzw. ubój rytualny. _ - Było to zaproszenie do spotkania, które przebiegało w spokojnej atmosferze _- dodał Sobczak .

Jak zaznaczył: _ Wbrew doniesieniom niektórych mediów ambasador nie otrzymał żadnego protestu od strony izraelskiej, żadnej noty protestacyjnej. Nie było to spotkanie w trybie wezwania, spotkanie przebiegało w spokojnej, wyważonej atmosferze _.

Sobczak dodał, że podczas spotkania ambasador Chodorowicz podtrzymał dotychczasowe stanowisko Polski, zwracając uwagę na suwerenną decyzję posłów w sprawie projektu ustawy dopuszczającej ubój rytualny.

W piątek Sejm odrzucił rządowy projekt ustawy dopuszczającej ubój zwierząt bez ogłuszania, czyli tzw. ubój rytualny. Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt powstał po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z listopada 2012 r., który orzekł, że rozporządzenie ministra rolnictwa z 2004 r., na podstawie którego dokonywany był tego rodzaju ubój, było sprzeczne z ustawą o ochronie zwierząt, a przez to z konstytucją.

W poniedziałek w ostrym oświadczeniu izraelskiego MSZ podkreślono, że decyzja polskiego Sejmu odrzucająca ustawę umożliwiającą ubój rytualny w Polsce jest zupełnie nie do przyjęcia i _ poważnie szkodzi próbie przywrócenia tu życia żydowskiego _. W oświadczeniu jest też mowa o brutalnym ciosie wymierzonym w religijną tradycję narodu żydowskiego.

Premier Donald Tusk uznał za niestosowne zdanie z oświadczenia, w którym mowa jest o szkodzeniu procesowi przywracania żydowskiego życia w Polsce. _ Szczególnie kontekst historyczny użyty jest tutaj, delikatnie mówiąc, w sposób nietrafny i chyba nieadekwatny do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia _ - powiedział Tusk.

Szef MAC Michał Boni wystąpił do Rządowego Centrum Legislacji o pilną interpretację, czy po odrzuceniu w Sejmie projektu o uboju rytualnym możliwy jest ubój dla potrzeb mniejszości wyznaniowych w Polsce.

Eksperci zgodni: ubój rytualny wciąż legalny_ - Ustawa o stosunku państwa polskiego do gmin wyznaniowych żydowskich zezwala im na ubój rytualny _ - powiedział konstytucjonalista prof. Marek Chmaj. Podobnego zdania jest prawnik Marcin Olszówka, który pisze doktorat nt. prawa wyznaniowego.

Według prawników po odrzuceniu w Sejmie projektu zezwalającego na ubój rytualny, w Polsce obowiązują przepisy, które mogłyby pozwalać na taki ubój gminom żydowskim. Chodzi o ustawę o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej, która w art. 9 ust. 2 mówi, że _ w celu realizacji prawa do sprawowania obrzędów i czynności rytualnych związanych z kultem religijnym - gminy żydowskie dbają o zaopatrzenie w koszerną żywność, o stołówki i łaźnie rytualne oraz o ubój rytualny _.

Zdaniem Chmaja, mimo że zachodzi sprzeczność pomiędzy dwiema ustawami - tą i ustawą z 1997 r. o ochronie zwierząt, zabraniającą uboju rytualnego - to należy stosować ustawę bardziej szczegółową (lex specialis), a jest nią właśnie ustawa o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich.

Według Chmaja sformułowanie, że gminy żydowskie _ dbają o zaopatrzenie w koszerną żywność (...) oraz o ubój rytualny _ wskazuje na to, że gminy mają prawo dokonywać takiego uboju w Polsce, ponieważ ustawa dotyczy właśnie stosunku polskiego państwa do tych gmin.

Chmaj dodał, że gminy żydowskie jako jedyne mogą dokonywać uboju rytualnego i na dłuższy czas taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, ponieważ obecnie mamy uprzywilejowanie jednego związku wyznaniowego względem innych, a system prawa nie może nikogo dyskryminować.

_ - Potrzebna więc będzie interwencja ustawodawcy _ - ocenił Chmaj, czyli - jak wyjaśnił - zmiana przepisów w takim kierunku, by albo znieść to uprawnienie, albo przyznać je innym związkom wyznaniowym w Polsce.

Także według Marcina Olszówki, który pisze pracę doktorską na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego na temat systemu źródeł prawa wyznaniowego, ustawa o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich jest ustawą szczególną zezwalającą im na ubój rytualny.

Olszówka zwrócił też uwagę na inny argument, jego zdaniem rzadko podnoszony w dyskusji o uboju - w art. 53 ust. 1 konstytucja zapewnia każdemu wolność sumienia i religii. Olszówka podkreślił, że dla żydów i muzułmanów zakaz uboju rytualnego może być traktowany jako naruszenie tej gwarancji.

Dodał, że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw, w tym wolności uzewnętrzniania religii, mogą być wprowadzone tylko w ustawie, co wynika zarówno z art. 31 ust. 3, jak i z art. 53 ust. 5 konstytucji. Ten ostatni przepis pozwala na ograniczenie wolności uzewnętrzniania religii tylko w sytuacji, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób.

Olszówka zastrzegł też, że ewentualna zmiana ustawy o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich wymagałaby zgody przedstawicieli tych gmin, ponieważ zgodnie z art. 25 ust. 5 konstytucji, ustawy regulujące stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi Kościołami oraz związkami wyznaniowymi są uchwalane na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.

Czytaj więcej w Money.pl
Ubój rytualny jednak legalny? Boni sprawdza Mniejszości wyznaniowe dowodzą, że mają do tego prawo chociażby na mocy ustawy regulującej ich stosunki z państwem.
Izrael protestuje w sprawie uboju rytualnego Odrzucenie przez polski Sejm projektu ustawy dopuszczającej ubój rytualny jest nie do przyjęcia - oświadczył MSZ Izraela.
Żydzi będą musieli przejść na wegetarianizm? _ Zakaz uboju rytualnego godzi w podstawowe prawa Żydów i muzułmanów - _ deklarują przedstawiciele gmin żydowskich.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)