Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polskie koleje. PKP PLK: poradzimy sobie z nowymi środkami unijnymi

0
Podziel się:

Prezes PKP PLK przekonuje, że spółka jest lepiej przygotowana na wykorzystanie nowych funduszy UE.

Polskie koleje. PKP PLK: poradzimy sobie z nowymi środkami unijnymi
(pkp.pl)

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyciągnęła wnioski z problemów, które powstały przy inwestycjach z dotychczasowych środków unijnych i jest lepiej przygotowana na wykorzystanie nowych funduszy UE - zadeklarował dziś szef tej firmy Remigiusz Paszkiewicz.

Prezes PKP PLK podczas jednej z sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach przekonywał m.in., że w ostatnich dwóch latach w spółce zmieniło się strategiczne podejście do inwestycji.

_ Pewna grupa osób pojawiła się na kolei, gdy rzeczywiście zaczęło być już dość groźnie, (...) jeśli chodzi o program inwestycyjny. Program ten, dość dobrze rozpędzony przez poprzedników, trafił na kilka barier, z którymi trzeba sobie było poradzić _ - wskazał Paszkiewicz.

Wyjaśnił, że część wcześniejszych kolejowych projektów infrastrukturalnych jest nadal mocno opóźniona m.in. z powodu złego przygotowania we wstępnej ich fazie. W wielu z nich pojawiła się duża liczba potrzebnych tzw. prac dodatkowych i uzupełniających, które _ zakorkowały _ właściwą realizację.

Prezes PLK wyjaśnił, że firma nie mogła zlecić takich dodatkowych prac wybranym już wykonawcom, bo przekraczały tzw. limit kontraktowy. Ogłaszanie na te prace nowych przetargów na wykonawców, którzy mają wchodzić na place budów rozpoczętych już przez kogo innego, powoduje natomiast poważne komplikacje.

To właśnie jeden z problemów opóźnionej modernizacji połączenia Katowice - Kraków. _ Tu mamy też przykład dobrego rozwiązania na odcinku bliżej Krakowa, gdzie po upadłości jednego z wykonawców w 2012 r. podpisaliśmy ugodę z konsorcjum wykonującym ten projekt i dwa odcinki uruchamiamy już do przetargu budowlanego po zakończeniu prac projektowych _ - zaznaczył prezes PLK.

Na podstawie doświadczeń inwestycji z ostatnich kilku lat PLK przygotowały program rozwoju sieci do 2023 r. Zakłada on uzupełnienie dotychczasowych inwestycji projektami: wspomaganymi z funduszy europejskich, finansowanymi bezpośrednio z budżetu krajowego oraz tzw. bieżącymi pracami remontowo-utrzymaniowymi. Chodzi o to, by uzyskać _ efekt sieciowy _ - dający poprawę warunków jazdy na całych szlakach, a nie tylko ich odcinkach.

W programie PLK znalazły się m.in. połączenia polskich portów z południem kraju (m.in. do przejścia granicznego w Zebrzydowicach) oraz korytarz wschód-zachód, w kierunku państw nadbałtyckich (tzw. Rail Baltica). Paszkiewicz sprzeciwił się niektórym ocenom, że program jest mało ambitny; uznał go za _ dopasowany do realiów _. Przypomniał też, że przyjęte założenia kładą większy niż dotąd nacisk na szlaki towarowe.

_ Większość szlaków pasażerskich, z wyjątkiem tych, które doznały największych opóźnień, chcemy skończyć i skończymy jeszcze w tej perspektywie finansowej. Ten program zakłada tylko dokończenie i uzupełnienie niektórych ich fragmentów tak, by nieco wcześniej były skończone najważniejsze szlaki pasażerskie, a do końca nowej perspektywy - szlaki towarowe _ - wyjaśnił prezes PLK.

W nowej unijnej perspektywie finansowej spółka będzie chciała skorzystać z funduszu _ Łącząc Europę _ (CEF - Connecting Europe Facility). Obecnie PLK mają gotowych pięć projektów pod tym kątem, a na początku 2015 r. ma być ich już siedem.

Niezależenie od tego zakończono już ogłaszanie przetargów dla projektów przygotowawczych, związanych z przygotowywaniem dokumentacji pod kątem inwestycji finansowanych już z nowych funduszy europejskich.

Paszkiewicz mówił też o _ ciemniejszych _ stronach prowadzonych prac. Wymienił m.in. problemy z przepustowością na remontowanych odcinkach. Zastrzegł jednak, że od półtora roku udaje się sprawnie wprowadzać korekty rozkładów jazdy czy sprawnie układać tzw. trasy indywidualne dla przewoźników towarowych.

Inny problem wynika z zakresu prowadzonych prac. To obecnie 162 projekty inwestycyjne, z czego większość w fazie budowlanej, z których te wspierane przez UE wymagają współfinansowania ze źródeł krajowych. _ Nad tym dla nowej perspektywy prace też już są zaawansowane _ - zapewnił prezes PLK.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)