Notowania

pomoc dla lot
29.07.2014 12:07

Pomoc dla PLL LOT. Komisja Europejska podjęła decyzję

Komisja Europejska zgodziła się na przekazanie 200 milionów euro z budżetu państwa na dofinansowanie przewoźnika.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Wojciech Strozyk/Reporter)

Jest zgoda Komisji Europejskiej na przyznanie LOT-owi pomocy publicznej. Oznacza to, że polski przewoźnik nie będzie musiał zwracać pieniędzy, które dostał z budżetu państwa, i uniknie w ten sposób bankructwa. Przyznana pomoc to 200 milionów euro. W grudniu 2012 roku LOT otrzymał pierwszą transzę w wysokości około stu milionów euro. Po długich negocjacjach, Bruksela uznała dziś, że pieniądze zostały przyznane zgodnie z unijnym prawem.

Aktualizacja 12:58

Komisja uznała w szczególności, że plan restrukturyzacji LOT-u umożliwi spółce odzyskanie długoterminowej rentowności i dlatego nie domaga się zwrotu pieniędzy.

_ - LOT przygotował wiarygodny plan restrukturyzacji, który powinien doprowadzić do odzyskania przez niego rentowności w niedalekiej przyszłości. Jednocześnie przewoźnik zlikwiduje loty na niektórych rentownych trasach i odstąpi prawa do lądowania (tzw. sloty) na kilku lotniskach o dużym natężeniu ruchu, co wpłynie korzystnie na pozycję konkurencyjną innych linii i zmniejszy zakłócenia konkurencji spowodowane udzieleniem pomocy publicznej _ - powiedział wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji Joaquín Almunia, cytowany w komunikacie.

Komisja przypomina, że PLL LOT są od kilku lat w trudnej sytuacji finansowej, odnotowując znaczne straty i ujemny kapitał własny. W maju 2013 r. Komisja wydała tymczasową zgodę na pożyczkę na ratowanie w wysokości 100 mln euro, a Polska zobowiązała się do przedstawienia planu restrukturyzacji, umożliwiającego przywrócenie długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa.

Postępowanie wyjaśniające komisji wykazało, że plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie LOT-owi rentowności do 2015 r., opiera się na realistycznych założeniach i powinien umożliwić spółce uzyskanie stabilności w rozsądnych ramach czasowych.

Natychmiast do decyzji odniósł się Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa. - _ Zgoda KE jest kluczowa dla przyszłości LOT-u. Byliśmy w stałym kontakcie z KE i cieszy, że pozytywna decyzja została wydana wcześniej niż planowano. To potwierdza dobrą współpracę między przedstawicielami Komisji, Ministerstwa Skarbu i LOT-u. Dziękuję załodze spółki i wszystkim osobom, które przyczyniły się do wspólnego sukcesu _ - czytamy w komentarzu resortu.

- _ LOT ma za sobą długi i bardzo trudną restrukturyzację. Oczekujemy dokończenia tego procesu, co formalnie nastąpi w październiku 2015 r. Wtedy też LOT będzie mógł otwierać nowe połączenia _ - twierdzi Karpiński. - _ Zadania, które stawiamy teraz przed spółką to utrzymanie pozycji jako wiodącego przewoźnika lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, intensyfikacja prac nad wieloletnią strategią, wykorzystanie potencjału, w tym samolotów B787 Dreamliner oraz aktywne poszukiwanie inwestora strategicznego. _

Prognozy rynku lotniczego dla Europy Zachodniej mówią o jego ok. 3,5 proc. wzroście. W tym samym czasie przewozy w Europie Środkowo–Wschodniej, w tym w Polsce, będą rosły w tempie około 6- procentowym.

Spółka przynosi straty

Sebastian Mikosz, prezes LOT, informował, że PLL LOT w 2013 roku stracił około 4 mln zł na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów. Zysk netto przewoźnika wyniósł w tym czasie 26 mln zł. Zysk netto firma odnotowała po raz pierwszy od 2008 r.

W planie restrukturyzacji przesłanym do Komisji Europejskiej spółka zakładała, że w 2013 roku z działalności podstawowej odnotuje 142 mln zł straty, a strata netto wyniesie 196 mln zł. Wobec planu restrukturyzacyjnego oznacza to poprawę wyniku na działalności netto o ponad 222 miliony zł i na działalności podstawowej o ponad 138 milionów zł.

KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, by ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie około 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu.

W grudniu 2012 r. LOT otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). KE wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji z wytycznymi dotyczącymi przyszłości LOT-u, zakładającymi m.in. modernizację floty. W dokumencie znalazł się m.in. zapis o przekazaniu przewoźnikowi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł i uzyskaniu trwałej rentowności od 2015 r.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 25,1 proc.; pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pomoc dla lot, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz