- poinformował we wtorek PAP wiceminister gospodarki Edward Nowak.
'Mam nadzieję, że porozumienie będzie podpisane w poniedziałek' - powiedział Nowak.
We wtorek w tej sprawie w Ministerstwie Gospodarki odbyła się kolejna tura rozmów z Daewoo-FSO i polskimi bankami.
'Ustaliliśmy dziś generalne warunki tego porozumienia; teraz porozumienie zostanie sformułowane na piśmie' - powiedział Nowak.
Jego zdaniem wtorkowe rozmowy były przełomowe.
'Udało się przełamać impas' - powiedział. 'Banki wyszły z wolą porozumienia, wystąpiły solidarnie, po raz pierwszy od wielu tygodni nie różniły się między sobą stanowiskami, tylko przedstawiły stanowisko jednolite' - dodał.
Według ministra porozumienie z bankami umożliwi przesunięcie terminu spłaty zadłużenia Daewoo-FSO. Według wcześniejszych informacji spółka jest winna sześciu bankom ok. 160 mln USD.
'Ważne jest, że Daewoo będzie mogło normalnie pracować, co pozwoli zapobiec upadłości oraz umożliwi spokojne rozmowy z potencjalnym inwestorem' - powiedział Nowak.
W połowie lipca Daewoo-FSO zakończyło negocjacje z Kredyt Bankiem (KB) w sprawie zawieszenia spłat kredytów zaciągniętych przez spółkę. KB na początku lipca zablokował konto Daewoo-FSO w Banku Pekao SA.
Skorzystał w ten sposób z uzyskanego na początku czerwca nakazu egzekucyjnego w momencie pojawienia się na koncie pieniędzy. Zablokowane pieniądze Daewoo-FSO były przeznaczone m.in. na obowiązkowe odprawy dla pracowników w ramach zwolnienia grupowego.
Według wcześniejszych informacji Daewoo-FSO winne jest również południowokoreańskiemu koncernowi Daewoo Motor około 700 mln USD za zakupy na kredyt części do produkcji samochodów.
Polska spółka rozmawia obecnie z Koreą na temat kapitalizacji tych długów.
Na początku października Nowak poinformował, że jako potencjalny inwestor w Daewoo brany jest pod uwagę Hyundai.
Od początku tego roku do końca sierpnia Daewoo sprzedało w Polsce 32.511 samochodów, wobec 82.142 w analogicznym okresie 2000 roku, a udział firmy w rynku aut osobowych spadł do 13,46 proc., z 23 proc. po ośmiu miesiącach w 2000 roku.
Strata netto Daewoo-FSO Motor SA wzrosła w 2000 roku do 2,028 mld zł, z 28 mln zł w 1999 roku. Przychody spółki ze sprzedaży w ubiegłym roku wyniosły ponad 3,5 mld zł.