Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Port w Gdyni wyda pół mld zł na inwestycje

0
Podziel się:

Do największych inwestycji należy rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków.

Port w Gdyni wyda pół mld zł na inwestycje
(Jim Bahn/CC/Flickr)

Prawie 0,5 mld zł planuje wydać na inwestycje w latach 2011-2013 zarząd Morskiego Portu Gdynia. Przebudowane zostaną nabrzeża, a także rozbudowane układy dróg kołowych i kolejowych; powstanie nowy rejon przeładunkowy i logistyczny.

Wiceprezes zarządu ZMPG Walery Tankiewicz poinformował, że lata 2011-2013 będą _ okresem realizacji największych projektów inwestycyjnych, które są dofinansowane z funduszy unijnych _.

Do największych inwestycji należy rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro (przystosowany do załadunku i wyładunku w systemie ro-ro, tj. przy użyciu statkowych wrót/ramp, za pomocą środków transportu kołowego). Ponadto do tej grupy zalicza się rozbudowę infrastruktury drogowej i kolejowej ułatwiającej dostęp do wschodniej części portu oraz przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego i zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego. Inwestycje mają znacząco zwiększyć potencjał przeładunkowy portu w Gdyni.

W 2010 r. na inwestycje w infrastrukturę portową wydano prawie 76 mln zł, m.in. zakończono modernizację Nadbrzeża Pomorskiego i prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy Nabrzeżu Rumuńskim.

Prezes zarządu ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że w 2010 r. w porcie przeładowano 14,7 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 11,1 proc. wobec 2009 r. Jest to drugi wynik w historii portu.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/29/t21789.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/2;tys;km;wiecej;rzad;zapowiada;boom,244,0,772084.html) 2 tys. km więcej. Rząd zapowiada boom
W rekordowym 2007 r. przeładowano ponad 17 mln ton. Port odnotował też ponad 38 proc. wzrost zysku netto w 2010 r. w porównaniu do 2009 r. O ponad 28 proc. w stosunku do poprzedniego roku wzrósł przeładunek kontenerów. W 2010 r. przeładowano 485 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera). Ponadto odnotowano 18-procentowy wzrost przeładunków w grupie ładunkowej _ drobnica _. Największe spadki w przeładunkach miały miejsce w grupach ładunkowych _ węgiel i koks _ (o 11 proc.) oraz _ zboże _ (o 13 proc.).

Według wstępnego sprawozdania finansowego ubiegły rok ZMPG zakończył zyskiem netto w wysokości 43,3 mln zł. Zdaniem prezesa o poprawie wyników portu zdecydowały koniunktura gospodarcza i limitowanie kosztów działalności.

Jarosiński poinformował, że jeszcze w tym półroczu zostanie podpisana umowa na sprzedaż Morskiego Terminalu Masowego inwestorowi Atic z Paryża. - _ Jesteśmy przekonani, że jest to bardzo dobry inwestor, a terminal będzie nadal się rozwijał _ - podkreślił.

Do 4 kwietnia ZMPG czeka na oferty inwestorów zainteresowanych kupnem wszystkich udziałów Wydziału Usług Żeglugowych i Portowych, zajmującego się usługami holowniczymi. W porcie do sprywatyzowania pozostał jeszcze Bałtycki Terminal Drobnicowy. Prywatyzacja tej spółki ma się rozpocząć w 2012 r.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/111/t129391.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/rzad;optymistycznie;prognoza;pkb,157,0,783773.html) Rząd optymistycznie. Prognoza PKB
ZMPG przewiduje, że w 2011 r. w porównaniu z 2010 r. przeładunki wzrosną o około 10 proc. Najwyższe wzrosty, o ponad 20 proc. spodziewane są w obrotach kontenerowych. Przewidywany zysk netto ma wynieść ponad 26 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu z 2010 r. o prawie 39 proc.

Wiceprezes ZMPG ds. finansowych Krystyna Szambalańczyk odnosząc się do przewidywanego dużego spadku zysku tłumaczyła, że _ prognoza nie uwzględnia ewentualnych przychodów związanych z działalnością finansową portu np. w postaci dywidend oraz wpływów z prywatyzacji _.

Prezes Jarosiński zaznaczył, że na taką prognozę wpływ mają też inwestycje oddawane do użytku w 2011 r., przez które rosną koszty amortyzacji m.in. dróg, magazynów. Podkreślił, że port będzie miał pieniądze na kolejne inwestycje.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/201/t125129.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/alarmy;powodziowe;lodolamacze;w;porcie,32,0,747040.html) Alarmy powodziowe. Lodołamacze w porcie Odra nadal przekracza stany alarmowe niemal w całym Zachodniopomorskiem.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/62/t104254.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/w;kolobrzegu;buduja;nowa;droge;do;portu,103,0,686439.html) W Kołobrzegu budują nową drogę do portu Współfinansowana przez Unię Europejską inwestycja będzie kosztowała 55,9 mln zł.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/214/t85718.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/korea;poludniowa;odbila;statek;z;rak;piratow,142,0,757646.html) Korea Południowa odbiła statek z rąk piratów W czasie akcji zginęło ośmiu porywaczy. Ranny został też kapitan porwanego okrętu.
kraj
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)