Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prywatyzacja PKP Cargo jednak przez giełdę

0
Podziel się:

Pierwotnie rząd chciał sprzedać spółkę inwestorowi zagranicznemu.

Prywatyzacja PKP Cargo jednak przez giełdę
(PKP Cargo)

PKP SA zarekomendowało, by prywatyzacja PKP Cargo została przeprowadzona przez giełdę, a nie z udziałem inwestora - poinformował rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski. Rekomendacja trafiła do resortu transportu. Z takiej propozycji zadowoleni są związkowcy.

aktualizacja 16:51

_ - Wysłaliśmy taką rekomendację do ministerstwa transportu _ - powiedział Kurpiewski. Dodał, że rekomendacja powstała w porozumieniu z działającym w PKP Cargo doradcą inwestycyjnym.

Jak poinformował PAP rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński, zarząd PKP SA otrzymał zadanie ponownego przeanalizowania strategii prywatyzacyjnej dla PKP Cargo. _ - Zarząd wraz z doradcą prywatyzacyjnym wykonał to zadanie, rekomendując zmianę sposobu prywatyzacji z prywatyzacji poprzez inwestora strategicznego na prywatyzację poprzez giełdę. W najbliższym czasie MTBiGM podejmie decyzje w sprawie trybu prywatyzacji spółki PKP Cargo _ - poinformował rzecznik.

W marcu 2011 r. rząd zdecydował, że PKP Cargo powinno być sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja. Prywatyzacja miała zapewnić spółce-matce Grupy PKP - PKP SA - środki finansowe na spłatę kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. PKP SA zajmuje się obsługą historycznego długu PKP, szacowanego na około 5 mld zł. Przewoźnik miał natomiast uzyskać środki na dalszy rozwój.

Doradca prywatyzacyjny PKP Cargo, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest McKinsey&Company Poland, wskazał wówczas dwa warianty prywatyzacji przewoźnika: publiczne zaproszenie do negocjacji albo ofertę publiczną akcji. W połowie zeszłego roku wiceminister transportu Andrzej Massel przekonywał w Sejmie, że prywatyzacja przy udziale inwestora _ pozwała na uzyskanie relatywnie wysokiej ceny sprzedaży akcji w stosunku do innych trybów, np. oferty publicznej, oraz możliwości negocjowania z inwestorem pakietu inwestycyjnego. _

Proces prywatyzacyjny jednak się przeciągał. Memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki, pobrało kilkudziesięciu potencjalnych inwestorów, a kilkunastu wyraziło zainteresowanie kupnem udziałów firmy. Prace nad krótką listą inwestorów jednak się przedłużyły. Przedstawiciele rządu deklarowali, że do prywatyzacji może dojść w pierwszej połowie 2012 r., później termin ten przesunięto na 2013 r.

Od początku natomiast propozycji sprzedaży udziałów w PKP Cargo inwestorowi sprzeciwiali się związkowcy. Wskazują oni, że przy wielomilionowych zyskach, jakie notuje przewoźnik, jego sprzedaż byłaby po prostu nieopłacalna. _ Poza tym na zakup większościowego pakietu akcji spółki byłoby stać tylko kolej niemiecką, rosyjską lub francuską, a więc firmy, które są i mają pozostać własnością tych państw. W efekcie takiej _ prywatyzacji _ polska firma państwowa trafiłaby w ręce innej, zagranicznej firmy państwowej _ - poinformował w oświadczeniu szef Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ _ Solidarność _ Henryk Grymel.

Związkowcy z PKP Cargo są również zadowoleni zapowiedzianych podwyżek płac. Jak poinformowała Solidarność, w poniedziałek 1 października związki zawodowe działające w PKP Cargo podpisały z zarządem spółki porozumienie kończące spór zbiorowy wszczęty 12 marca. Zgodnie z zapisami porozumienia pracownicy kolejowego przewoźnika towarowego mają od 1 grudnia otrzymać podwyżki wynagrodzeń.

_ - Pensje wzrosną średnio o 140 złotych w przypadku pracowników wynagradzanych według Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i przeciętnie o 255 złotych dla pracowników wynagradzanych według uchwały zarządu PKP Cargo z 18 kwietnia 2011. Ponadto w październiku i listopadzie pracodawca wypłaci załodze dodatkową premię w wysokości nie mniejszej niż 225 zł _ - poinformowała Solidarność.

_ - Cieszymy się z podwyżek, choć nie jesteśmy do końca zadowoleni z ich wysokości, gdyż domagaliśmy się kwoty niemal dwukrotnie wyższej. Jednak o wiele ważniejsze są dla nas ustalenia dotyczące prywatyzacji spółki, bo one gwarantują pracownikom PKP Cargo stabilne i bezpieczne zatrudnienie _ - zaznaczył Grymel.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi co do wielkości w Unii Europejskiej - po Deutsche Bahn.

W 2011 r. zysk netto PKP Cargo wyniósł 398,6 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży sięgnęły w zeszłym roku ok. 5,06 mld zł, a koszty operacyjne wyniosły prawie 4,7 mld zł. W pierwszym kwartale 2012 r. spółka odnotowała 22 mln zł zysku netto przy przewozach na poziomie ok. 27 mln ton. Według zapowiedzi władz firmy, w całym 2012 r. przewoźnik ma zarobić ok. 230 mln zł przy przewozach na poziomie 127,3 mln ton. W latach 2012-2016 spółka chce zarobić łącznie 1,72 mld zł.

Czytaj więcej w Money.pl
Oryginalny pomysł PGNiG. Będą prywatyzować Zakładaną obecnie formą prywatyzacji jest oferta publiczna.
Znów przekładają prywatyzację PKP Cargo W październiku ubiegłego roku Andrzej Massel zapowiadał, że prywatyzacja PKP Cargo jest możliwa w pierwszej połowie 2012 roku.
Prywatyzacja Poczty Polskiej. Jest projekt To nie tylko jedna zmiana. Zobacz, jak ministerstwo administracji i cyfryzacji chce zrewolucjonizować usługi pocztowe.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)