Decyzje rządów miały niewiele wspólnego z rynkiem i prawami ekonomii. Odpowiadając na społeczne zapotrzebowanie żonglowano pomysłami, zmieniano strategie i udzielano pomocy publicznej bez niezbędnej decyzji Komisji Europejskiej - ocenia Najwyższa Izba Kontroli.
Z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącego restrukturyzacji i prywatyzacji polskich stoczni w latach 2005-2007, wynika, że decydujący wpływ na podejmowane działania naprawcze i udzielanie stoczniom pomocy publicznej, miały: chęć utrzymania bieżącej produkcji i ochrona miejsc pracy. W mniejszym stopniu koncentrowano się na długofalowych działaniach restrukturyzacyjnych.
NIK negatywnie ocenia działania wszystkich odpowiedzialnych za restrukturyzację i prywatyzację stoczni: kolejnych rządów, Agencji Rozwoju Przemysłu, Korporacji Polskie Stocznie i zarządów stoczni. Próbowali oni podejmować działania naprawcze, jednak ich tymczasowość i krótkoterminowy charakter spowodowały, że były nieskuteczne.
Według NIK opinie o niezgodności planów z regułami unijnymi w części dotyczącej pomocy publicznej były świadomie lekceważone. Nierzetelność kontrolerzy zarzucają zarówno zarządom stoczni i resortowi skarbu.
Z wyliczeń kontrolerów wynika, że w latach 2005-2007 stoczniom w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie udzielono pomocy publicznej w wysokości blisko 4 mld zł, w tym:
- Stocznia Gdańsk otrzymała 86,51 mln (w formie przejęcia zobowiązań, pożyczek i dokapitalizowania),
- Stocznia Gdynia - 2,97 mld w tym 2,5 mld z tytułu gwarancji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych,
- SS Nowa - 886,81 mln (w tym 536,2 mln gwarancji KUKE).
Kontrolerzy ustalili, że stocznie nie wykazywały w dokumentach całości pomocy. Zasłaniały się długotrwałym brakiem jednoznacznych uregulowań prawnych i ostatecznych rozstrzygnięć.
_ - W efekcie w żadnym obszarze: ani gospodarczym, ani społecznym, ani makroekonomicznym nie osiągnięto zaplanowanych celów restrukturyzacji, a w szczególności celu kluczowego: odzyskania przez stocznie zdolności do prowadzenia działalności na zasadach wolnego rynku - _podkreśla NIK. _ - Negatywną ocenę działań naprawczych wzmacnia fakt, iż pomoc publiczna została udzielona stoczniom bez niezbędnej w tym wypadku decyzji Komisji Europejskiej, a w danych dotyczących jej wielkości występują istotne rozbieżności. _
Raport Money.pl | |
---|---|
*Stocznia Gdańsk uratowana. Szczecin i Gdynia niepewne * Komisja Europejska zatwierdziła plan restrukturyzacji Stoczni Gdańsk. Szczecin i Gdynia ciągle czekają natomiast na pieniądze nowego inwestora. Czytaj w Money.pl |