Wskaźnik optymizmu konsumentów w listopadzie wzrósł o 4,14 pkt do poziomu 86,91 pkt - podał instytut badawczy Ipsos. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 6,95 pkt do 74,73.
_ - Zapoczątkowana kilka miesięcy temu poprawa nastrojów ustabilizowała się na poziomie 80 kilku punktów. Patrząc na przebieg wskaźnika w tym okresie można dopatrywać się delikatnej tendencji wzrostowej przeplatanej okresami gorszych ocen. W listopadzie, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt do poziomu 87 pkt. Poprawa nastrojów ma swoje źródło przede wszystkim w poprawie ocen klimatu gospodarczego - o 7 pkt, a w mniejszym stopniu we wzroście skłonności do zakupów - o 2 pkt _ - podano w raporcie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów
Wskaźnik skłonności do zakupów zanotował wzrost o 2,27 pkt do 95,02 pkt.
_ - Konsumentów przyznających, że nie wystarcza im na życie w porównaniu do października jest więcej o 3 pkt. Z drugiej strony więcej jest też osób spodziewających się poprawy sytuacji materialnej w gospodarstwie domowym - o 4 pkt. procentowe. Co ciekawe, optymistami w podobnym stopniu są osoby stwierdzające, że nie wystarcza im na życie, jak deklarujący zdolność do odkładania pieniędzy _ - czytamy dalej.
W ocenie instytutu, wygląda na to, że konsumenci, których sytuacja materialna jest przeciętna, nie spodziewają się istotnej jej zmiany w przyszłości, natomiast cierpiący niedostatek materialny, jak i osiągający nadwyżkę finansową z pewną nadzieją spoglądają w przyszłość.
Badanie przeprowadzono między 5-12 listopada 2009 roku
na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków w wieku 15 i więcej lat