Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd czeka na sygnał z Kataru. Do jutra

0
Podziel się:

Na razie resort skarbu nie ma odpowiedzi w sprawie stoczni od Qatar Investment Authority.

Rząd czeka na sygnał z Kataru. Do jutra
(jennikate/CC/Flickr)

Na razie resort skarbu nie ma odpowiedzi od Qatar Investment Authority, czy zaangażuje się w projekt przejęcie praw do zakupu majątku stoczni Gdynia i Szczecin po dotychczasowym inwestorze funduszu Stichting Particulier Fonds Greenrights.

Dodał, że taki termin został podany przez przedstawicieli katarskiej agencji rządowej podczas spotkania z ministrem skarbuAleksandrem Grademw czwartek wieczorem.

PremierDonald Tuskzapewnia, że katarski partner wciąż jest zainteresowany majątkiem stoczni w Gdyni i Szczecinie._ - Zainteresowanie jest na tyle intensywne, że ciągle trwają rozmowy nad możliwością finalnego zakupu składowych stoczni w Gdyni i Szczecinie - ze względu na bardzo realną szansę strategicznej współpracy inwestycyjnej miedzy Polską a Katarem. Gdyby nie było tego kontekstu, to niewykluczone, że zainteresowanie polskimi stoczniami w przypadku Kataru byłoby takie jak innych potencjalnych partnerów, czyli żadne _ - ocenił szef rządu.

Zdaniem Grada, rząd i resort skarbu zrobił wszystko, co było możliwe, w sprawie stoczni. Dotychczasowy inwestor stoczni fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights nie wpłacił w wyznaczonym terminie pieniędzy za majątek zakładów.

_ Minister _dodał, że jest to _ problem czysto finansowy, gospodarczy inwestora _, spowodowany trudną sytuacją w przemyśle stoczniowym; inwestor zastanawia się, czy kapitał który zaangażuje w stocznie, zwróci się w ciągu najbliższych 10-15 lat.

Minister skarbu zapowiedział, że jeżeli projekt nie zostanie sfinalizowany, to zostanie wszczęta procedura utraty wadium przez dotychczasowego inwestora (8 mln euro), kar umownych i dodatkowego odszkodowania, a także przeprowadzony ponowny przetarg na zakup stoczni.

| GRAD: STOCZNIE W KŁOPOTACH NA CAŁYM ŚWIECIE |
| --- |
| Z problemami finansowymi - jak mówi minister Grad - borykają się m.in. duńska stocznia Odense Steel Shipyard oraz litewska Lithuania Baltija Shipyard, które mają być wystawione na sprzedaż. Jego zdaniem, zwiększona konkurencja na rynku stoczniowym wynika ze wzrostu wydajności stoczni w krajach o taniej sile roboczej na Dalekim Wschodzie, w szczególności w Chinach. Przypomniał, że również niemieckie stocznie Wadan Yards ogłosiły bankructwo, ponieważ od lutego 2008 r. nie otrzymały nowych zamówień. |

Prywatyzacyjne raporty i analizy w Money.pl
*Jest drugie dno sprawy sprzedaży stoczni? * Pieniądze za stocznie w Gdyni i Szczecinie nie wpłynęły, bo umowa z Katarczykami może mieć drugie dno. I nie chodzi tu o list związkowców, który miał zniechęcić inwestora, czy też o kryzys w branży stoczniowej, ale o ewentualny udział Katarczyków w prywatyzacji polskiej energetyki.
*Megaprywatyzacja. Kto kupi KGHM? * Jeśli Skarb Państwa pozbędzie się swoich pakietów spółek z GPW zyska na tym 17,5 mld złotych. O realizację planów będzie jednak ciężko.
*Wielki prywatyzator Buzek. Grad go nie przebije * Najwięcej prywatyzował rząd Jerzego Buzka. W latach 1999-2000 pozyskan
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)