Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd nie pomoże PKP Przewozom Regionalnym

0
Podziel się:

Nie będzie ponownego oddłużenia, spółkę muszą ratować samorządy.

Rząd nie pomoże PKP Przewozom Regionalnym
(faxepl/CC/Flickr)

*Rząd nie ma planów ponownego oddłużenia PKP Przewozy Regionalne - powiedział wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt. *

Jego zdaniem sposób na rozwiązanie problemów spółki powinni znaleźć jej właściciele - władze 16 województw. Wiceminister uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, poświęconym sytuacji w PKP Przewozy Regionalne.

ZOBACZ TAKŻE: PKP Przewozy Regionalne zwiększą kapitał
Prezes PKP Przewozy Regionalne Tomasz Moraczewski przedstawiając stan finansów spółki powiedział, że nie została ona w pełni oddłużona przed przekazaniem jej samorządom w grudniu zeszłego roku.

_ - Otrzymaliśmy plik faktur za 2008 r., które musimy spłacać do dziś _ - dodał. Przypomniał, że przed usamorządowieniem wydzielono ze spółki przewozy międzywojewódzkie i razem z ok. 1,9 tys. wagonów, 69 lokomotywami i 14 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi przekazano do PKP Intercity, co dodatkowo osłabiło kondycję firmy. Dodał, że w ub.r. firma odnotowała 361 mln zł straty.

Wiceminister przypomniał, że przyjęta w kwietniu ubiegłego roku przez Sejm nowelizacja ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP umożliwiła oddłużenie spółki za okres od października 2001 r. do kwietnia 2004 r.

Rząd: To już problem samorządów

_ - Od 2004 r. organizowanie i finansowanie przewozów regionalnych należy do samorządów, a nie rządu. Dlatego wysuwanie roszczeń za zobowiązania bieżące na dzień usamorządowienia nie jest właściwe _ - powiedział.

Engelhardt wyjaśnił, że przewozy międzywojewódzkie, które przekazano do PKP Intercity,ZOBACZ TAKŻE: Prezes PKP o długach Przewozów Regionalnych: Dogadamy się
też są nierentowne, podobnie jak połączenia regionalne.

_ - W przypadku połączeń międzywojewódzkich pokrycie kosztów wynosi miedzy 60 a 70 proc., a w przypadku regionalnych około 30 proc. _ - powiedział. Dodał, że dlatego na modernizację i zakup taboru dla PKP Przewozy Regionalne zostanie do 2020 r. przeznaczonych prawie 7,5 mld zł. Pieniądze mają pochodzić m.in. z unijnych funduszy, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Dodał, że trwają przygotowania do wprowadzenia PKP Intercity na giełdę.
PKP Przewozy Regionalne uruchamiają dziennie ok. 3 tys. pociągów, w tym kilkadziesiąt międzywojewódzkich InterRegio. Korzysta z nich ok. 340 tys. pasażerów dziennie.Wiceminister odniósł się też do uruchamianych od kwietnia br. przez PKP Przewozy Regionalne pociągów międzywojewódzkich InterRegio. Przyznał, że _ generalnie nie ma nic przeciwko nim _, o ile ich uruchomienie było zgodne z prawem i nie jest finansowane przez konkurenta spółki. Zdaniem wiceministra, te połączenia są w rzeczywistości realizowane z pieniędzy PKP Intercity, którym PKP Przewozy Regionalne są winne ponad 100 mln zł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)