Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd obcina o połowę fundusze na drogi

0
Podziel się:

W 2013 r. na program budowy i przebudowy dróg lokalnych, czyli tzw. schetynówek, będzie przeznaczone 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano.

Rząd obcina o połowę fundusze na drogi
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

W 2013 r. na program budowy i przebudowy dróg lokalnych, czyli tzw. schetynówek, będzie przeznaczone 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano. Za to proporcje finansowania inwestycji będą korzystniejsze dla samorządów.

Centrum Informacyjne Rządu przypomniało, że we wrześniu 2011 r. rząd zdecydował, że w 2012 r. przekaże samorządom na realizację zadań programu 200 mln zł, a w latach 2013-2015 będzie to 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku. Oznaczało to łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł.

_ Obecna zmiana programu zmniejsza łączne dofinansowanie do 2,7 mld zł. Oznacza to, że w 2012 r. finansowanie będzie, jak planowano w 2011 r., na poziomie 200 mln zł, nie zmieni się też finansowanie budżetowe w latach 2014-2015 - 1 mld zł rocznie. Zmniejszenie dotyczy natomiast 2013 r. - z planowanego 1 mld zł do 0,5 mld zł. Wynika to z zapisów projektu ustawy budżetowej na 2013 r. _ - poinformował CIR.

Rząd wprowadził do programu także korzystną dla samorządów zmianę zasad współfinansowania projektów. _ We wrześniu 2011 r. przyjęto, że finansowanie inwestycji drogowych w latach 2012-2015 będzie odbywało się w następujących proporcjach: 30 proc. środki budżetowe i 70 proc. środki własne samorządów (gmin i powiatów). Obecnie te proporcje zmienią się: 50 proc. środków będzie pochodzić z dotacji budżetowej, a drugie 50 proc. dołożą samorządy _ - poinformował CIR.

Jak można przeczytać w komunikacie, rozwiązanie takie umożliwi skorzystanie z programu także samorządom o mniejszym potencjale inwestycyjnym. _ W praktyce samorządy będą dokładały mniej środków własnych do projektów infrastrukturalnych. Chodzi o to, że niektóre z samorządów nie dysponują wystarczającym wkładem własnym, koniecznym do zrealizowania projektów drogowych z dotacją budżetową. Wprowadzone zmiany zapewnią też lepsze wykorzystanie dostępnych środków budżetowych _ - poinformował CIR. Zmiany wchodzą w życie z dniem podjęcia.

Z podanych we wtorek informacji wynika, że w latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6,8 tys. km dróg lokalnych.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo - Rozwój - Dostępność jest kontynuacją rządowego programu realizowanego w latach 2008-2011. Program zaproponował ówczesny szef MSWiA Grzegorz Schetyna; stąd drogi wybudowane i przebudowane w ramach programu potocznie nazywane są _ schetynówkami _. Co roku budżet państwa i samorządy współfinansowały budowę lub przebudowę dróg lokalnych. Celem programu była taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg lokalnych, by zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych.

Czytaj więcej w Money.pl
Codziennie ginie 11 osób. Dziś dzień pamięci Codziennie na polskich drogach ginie 11 osób, a ponad 100 zostaje rannych.
Wykonali pracę, pieniędzy nie ma. Protestują Wypłatę pieniędzy przez GDDKiA firmom poszkodowanym przy budowie dróg umożliwia specustawa z 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców.
Rząd majstruje przy planie budowy dróg Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce zmienić system dopłat do _ schetynówek _.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)