Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd udzielił PKP gwarancji na wykup obligacji i odsetek

0
Podziel się:

Rząd udzielił we wtorek Polskim Kolejom Państwowym SA gwarancji Skarbu Państwa na spłatę zobowiązań wynikających z emisji obligacji, o wartości nominalnej 1 mld zł, na restrukturyzację spółki

- podało Centrum Informacyjne Rządu.

'Przedmiotem (podjętej we wtorek przez rząd - PAP) uchwały jest gwarancja Skarbu Państwa, dotycząca emisji obligacji PKP SA o łącznej wartości nominalnej 1.000.000.000 zł, która stanowi część programu restrukturyzacji PKP' - podał CIR w komunikacie.

Udzielona gwarancja obejmuje 100 proc. kwoty wykupu obligacji i 100 proc. odsetek.

Interesy SP zostały zabezpieczone poprzez możliwość przewłaszczenia akcji lub udziałów w spółkach-córkach PKP.

Potencjalne zobowiązanie Skarbu Państwa z tytułu udzielonej gwarancji wyniesie 1,77 mld zł. Termin wygaśnięcia gwarancji zaplanowano na 30 kwietnia 2010 roku.

CIR podał, że łączna kwota zaciągniętych przez PKP kredytów wynosi 2,24 mld zł.

Potencjalne zobowiązania Skarbu Państwa z tytułu dotychczas udzielonych poręczeń i gwarancji za zobowiązania PKP SA, włącznie z gwarancją emisji obligacji, będą wynosić zatem ok. 4,6 mld zł.

Celem emisji obligacji przez PKP jest przekształcenie krótkoterminowych, wymagalnych zobowiązań spółki w zobowiązania długoterminowe, które będą spłacane z przychodów z prywatyzacji spółek zależnych, a szczególnie PKP Cargo.

'Niewyemitowanie przez PKP SA obligacji oznaczałoby zahamowanie restrukturyzacji finansowej spółki i odcięcie jej od pomocy zewnętrznej, a w konsekwencji postawienie w stan natychmiastowej wymagalności poręczonych i gwarantowanych przez Skarb Państwa kredytów o wartości 3.076 mln zł' - podał CIR.

Środki z emisji obligacji - 300 mln zł - mają być przeznaczone na dokapitalizowanie firmy Przewozy Regionalne Sp. z o.o.

Rząd przedłużył także, do 28 listopada 2003 roku, termin obowiązywania gwarancji spłaty kredytu udzielonego PKP przez konsorcjum banków: Bank Handlowy w Warszawie, Dresdner Bank Luxemburg, Westdeusche Landesbank Girozentrale oraz Westdeusche Landesbank Polska. Jest to już druga zmiana terminu obowiązywania gwarancji SP.

'Rozwiązanie takie pozwoli zaangażować środki pochodzące z pierwszej emisji obligacji (ma ona nastąpić we wrześniu tego roku) przede wszystkim na spłatę zobowiązań cywilno-prawnych i dokapitalizowanie spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o' - podał CIR.

Konsorcjum udzieliło kolejom kredyt w wysokości 202,4 mln euro, co stanowiło równowartość 700 mln zł w dniu jego udzielenia.

Pierwotnie termin wygaśnięcia gwarancji przypadał na 28 września 2002 roku, a spłaty kredytu - na 10 maja 2002 roku.

Środki na spłatę kredytu miały pochodzić z emisji obligacji przez PKP. Jednak w związku z tym, iż emisja nie została zrealizowana w zaplanowanym terminie, w kwietniu rząd, po raz pierwszy, na wniosek PKP zgodził się przesunąć termin obowiązywania gwarancji do 31 stycznia 2003 roku. W maju został też wydłużony termin spłaty kredytu do 10 września 2002 roku.

W sierpniu zarząd PKP SA zwrócił się o ponowne wydłużenie terminu ważności gwarancji do 28 listopada 2003 roku. Konsorcjum banków określiło bowiem wstępne warunki, umożliwiające przesunięcie terminu spłaty kredytu na 31 lipca 2003 roku.

Przesunięcie terminu obowiązywania gwarancji umożliwi wprowadzenie aneksu dotyczącego terminu spłaty kredytów zaciągniętych w konsorcjum banków, co zapobiegnie wezwaniu SP do spłaty kredytów PKP.

W trzeciej z przyjętych we wtorek uchwał rząd, na wniosek PKP, zamienił poręczenie na gwarancję spłaty kredytu zaciągniętego przez PKP w ING Bank Śląski, w wysokości 300 mln zł.

We wrześniu 2001 roku rząd udzielił ING poręczenia, które miało wygasnąć 8 grudnia 2002 roku, przy czym ostateczny termin spłaty kredytu ustalony był na 8 listopada 2002 roku. Środki na jego spłatę miały pochodzić z emisji obligacji PKP.

Gwarancja SP, której żądał ING Bank Śląski, będzie obowiązywać do 30 września 2003 roku. Spłata kredytu nastąpi ze środków pozyskanych z drugiej emisji obligacji, a nie, jak pierwotnie zakładano - ze środków z pierwszej emisji.

'Przedłużenie terminu spłaty kredytu zaciągniętego przez PKP w ING Banku Śląskim i zamiana poręczenia Skarbu Państwa na gwarancję Skarbu Państwa, oznacza zgodę, aby PKP mogły przeznaczyć 300 mln zł na dokapitalizowanie PKP Przewozy Regionalne Sp z o.o., której grozi bankructwo. Brak takiej zgody oznaczałby dla PKP SA konieczność wyasygnowania 300 mln zł z wpływów z emisji obligacji na refinansowanie kredytu' - podał CIR.

Odpowiedzialność SP jako gwaranta nie zmienia się w stosunku do pierwotnych postanowień i wynosi 215 mln euro dla kredytu udzielonego przez konsorcjum banków i 359 mln zł dla kredytu udzielonego przez ING Bank Śląski.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)