Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedano więcej piwa

0
Podziel się:

Sprzedaż piwa w Polsce w 2003 roku wzrosła o 4,6 proc., do 27,3 mln hektolitrów, ale jego producenci obawiają się o tegoroczne wyniki z powodu ciągle niewyjaśnionej sytuacji podatkowej - poinformował w czwartek Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie.

Sprzedaż branży piwnej była nieco niższa od wcześniejszych szacunków ZPPP, który prognozował wzrost sprzedaży w całym roku o 5 proc.

W samym czwartym kwartale 2003 roku branża sprzedała 5,7 mln hektolitrów piwa, o 8,6 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

"O wyniku w czwartym kwartale zdecydowała sprzedaż w grudniu, w którym była stosunkowo dobra pogoda" - powiedziała podczas konferencji prasowej Danuta Gut, dyrektor generalny ZPPP.

Z szacunków ZPPP wynika, że w dalszym ciągu wzrasta spożycie piwa w butelkach, kosztem przede wszystkim malejącej sprzedaży w punktach gastronomicznych i barach.

Piwowarzy, choć zadowoleni z wyników zeszłorocznych, obawiają się, że w 2004 roku wyniki mogą być gorsze, przede wszystkim po wstąpieniu Polski do Unii Euroejskiej i zniesieniu ograniczeń celnych.

Od wielu miesięcy przedstawiciele polskiej branży piwnej zgłaszają postulaty obniżenia stawki akcyzy na piwo o co najmniej 30 proc., tak aby stała się ona konkurencyjna cenowo w stosunku do państw sąsiednich.

"Pod względem nowoczesności i innowacyjności jesteśmy przygotowani do akcesji, ale pod względem konkurencyjności cenowej daleko nam do sąsiednich krajów" - uważa Gut.

Wcześniej przedstawiciele rządu deklarowali, że w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej stawki akcyzy na piwo zostaną obniżone.

"Chcielibyśmy jednak już wcześniej znać szczegóły i wielkość tej obniżki, potrzebujemy bowiem co najmniej dwóch miesięcy, żeby się przygotować" - powiedziała Gut.

Okocim chce w tym roku zwiększyć sprzedaż piwa o 7 proc.

Carlsberg Okocim SA planuje w 2004 roku utrzymanie zeszłorocznej dynamiki wzrostu sprzedaży piwa o około 7 proc., liczy na dalszy wzrost eksportu i umocnienie pozycji swoich marek regionalnych - poinformował w czwartek prezes Okocimia Marcin Piróg.

W 2003 roku Carlsberg Okocim zwiększył sprzedaż piwa o 6,6 proc. do 3,839 mln hektolitrów. W samym czwartym kwartale spółka sprzedała 0,76 mln hektolitrów piwa, o 4 proc. więcej niż przed rokiem.

Na koniec 2003 roku Carlsberg Okocim miał 14,1 proc. udziału w krajowym rynku piwa.

"W zeszłym roku udało nam się podwoić sprzedaż eksportową, choć w dalszym ciągu ma ona dla nas marginalne znaczenie. Obserwujemy również bardzo mocny wzrost pozycji naszych marek regionalnych oraz marki światowej Carlsberg" - powiedział dziennikarzom Piróg.

Piróg jest zadowolony z wyników sprzedaży Okocimia w 2003 roku, chociaż spółce nie udało się osiągnąć zapowiadanej sprzedaży na poziomie 4 mln hektolitrów.

"Rynek w tym roku będzie trudny, ale chciałbym utrzymać zeszłoroczną dynamikę również w tym roku" - powiedział Piróg.

Kompania Piwowarska sprzedała w 2003 roku o 7,2 proc. więcej piwa

Kompania Piwowarska wraz z przyłączonymi w zeszłym roku Browarami Dojlidy zwiększyła w 2003 roku sprzedaż piwa o 7,2 proc., do 9,13 mln hektolitrów - poinformował w czwartek prezes spółki Paweł Sudoł.

"W tym roku liczę na dalszy wzrost, ale może być trudniej ze względu na obawy o kondycję branży po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej" - powiedział Sudoł.

Od wielu miesięcy przedstawiciele polskiej branży piwnej zgłaszają postulaty obniżenia stawki akcyzy na piwo o co najmniej 30 proc., tak aby stała się ona konkurencyjna cenowo w stosunku do państw sąsiednich.

Obawiają się oni, że po 1 maja na polski rynek napłyną znaczne ilości tańszego piwa z sąsiednich krajów, w których akcyza jest wyraźnie niższa.

Na 2004 rok Kompania Piwowarska planuje dalszy rozwój swoich mocy produkcyjnych oraz umacnianie pozycji na rynku.

Browary Żywiec zwiększyły sprzedaż w 2003 roku o ponad 5 proc.

Browary Żywiec SA zwiększyły w zeszłym roku sprzedaż piwa o ponad 5 proc., z 8,4 mln hektolitrów przed rokiem. Prezes spółki Nico Nusmeier podtrzymał wcześniejsze prognozy wyników finanowych za 2003 rok.

"Ze wstępnych szacunków wynika, że w drugim półroczu 2003 roku udało nam się utrzymać dynamikę wzrostu zysku operacyjnego o 16 procent i zysku netto o 25 procent w stosunku do 2002 roku" - powiedział w czwartek dziennikarzom Nusmeier.

Jego zdaniem korzystnie na wyniki grupy wpływa działalność jej spółki dystrybucyjnej, która w zeszłym roku sprzedała 1 mln hektolitrów wina, soków i wody mineralnej.

W pierwszych sześciu miesiącach 2003 roku, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, Grupa Żywiec zanotowała wzrost zysku operacyjnego o 16 proc. do 158 mln zł, poprawę zysku netto o 25 proc. do 101 mln zł oraz wzrost obrotów o 3 proc. do 1,48 mld zł.

Nusmeier podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że z zeszłorocznego zysku netto Żywiec wypłaci dywidendę akcjonariuszom, ale jest jeszcze za wcześnie na podanie jej wielkości.

W 2003 roku Żywiec wypłacił rekordowo wysoką dywidendę w wysokości 20 zł na jedną akcję.

Według Nusmeiera w 2004 roku w wynikach Grupy Żywiec powinny być widoczne pierwsze efekty współpracy z Brau Union, które w Polsce są właścicielami browarów w Warszawie i Bydgoszczy.

"Trudno prognozować wielkość sprzedaży piwa na 2004 rok, zbyt wiele jest jeszcze niewiadomych, głównie dotyczących stawek akcyzy na piwo" - powiedział Nusmeier

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)