Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż aut w I kw. 2002 roku zmniejszyła się o ponad 20,1 tys.

0
Podziel się:

Według wstępnych danych sprzedaż aut osobowych w I kw. 2002 roku spadła do 72.783 sztuk i była o ponad 20,1 tys. niższa niż w I kw. 2001 roku, kiedy wyniosła 92.907

- podała firma Samar, analizująca rynek motoryzacyjny.

W marcu 2002 roku sprzedaż aut osobowych spadła o 23,98 proc. do 24.055 sztuk z 31.643 w marcu 2001 roku - podał Samar w komunikacie.

W ciągu I kwartału 2002 roku najwięcej samochodów sprzedał w Polsce Fiat (14.111 szt.), przy spadku sprzedaży o 42,52 proc. wobec analogicznego okresu 2001 roku. Na drugim miejscu znalazło się Renault (7.775), ze wzrostem o 40,62 proc., a na trzecim - Skoda (7.402), która odnotowała spadek sprzedaży o 33,70 proc.

Kolejne miejsca zajęły: Opel (6.869, ze wzrostem o 6,56 proc.), Daewoo (5.780, spadek o 66,55 proc.), Toyota (5.498, wzrost o 77,81 proc.), Peugeot (5.449, wzrost o 24,35 proc.), Volkswagen (5.352, wzrost o 3,56 proc.), Ford (2.812, wzrost o 1,77 proc.) oraz Citroen (2.688, spadek o 9,98 proc.).

Dokładne dane o sprzedaży nowych samochodów w I kwartale będą znane w drugiej połowie miesiąca.

'To spadek głównie u krajowych producentów, bo importerzy sprzedają bardzo dobrze. To, co stało się w marcu, jest wynikiem bardzo dużego importu samochodów używanych, które wpływają na kształt całego rynku' - powiedział PAP Wojciech Drzewiecki z Samara.

Spadek sprzedaży nowych aut był związany m.in. z informacjami o możliwości podniesienia akcyzy na auta używane z importu, do czego zresztą doszło.

Analitycy oraz producenci i importerzy nowych aut oczekują, że wyniki sprzedaży poprawią się w ciągu roku właśnie dzięki m.in. zmianom akcyzy na auta do dwóch lat i starsze, chociaż nie spodziewają się, że nastąpi to szybko.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, od 10 marca akcyza na samochody do dwóch lat produkowane w kraju spadła do 3 proc. z 6 proc. - na auta o pojemności silnika do 2.000 cm sześc. i do 12 proc. z 15 proc. - przy pojemności powyżej 2.000 cm sześc.

Natomiast akcyza na samochody importowane, do dwóch lat i o pojemności silnika do 2.000 cm sześc. spadła do 3,1 proc. z 6,4 proc., a na pozostałe - do 13,6 proc. z 17,6 proc.

Te stawki są podstawą do obliczania akcyzy w przypadku sprzedaży samochodów osobowych lub ich importu po upływie dwóch lat kalendarzowych od produkcji, wliczając rok produkcji jako pierwszy rok kalendarzowy.

Akcyza na importowane auta o pojemności do 2.000 cm sześc. starsze niż dwa lata wynosi: na trzyletnie - 15,1 proc, czteroletnie - 27,1 proc., pięcioletnie - 39,1 proc., a na sześcioletnie - 51,1 proc.

Natomiast na starsze auta z importu o pojemności powyżej 2.000 cm sześc. akcyza wynosi: na trzyletnie - 25,6 proc., czteroletnie - 37,6 proc., pięcioletnie - 49,6 proc., a na sześcioletnie - 61,6 proc.

Maksymalna wysokość akcyzy na samochody importowane nie może przekroczyć 65 proc. i 40 proc. - na krajowe.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)