- poinformowała w poniedziałek w komunikacie Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP).
'Podpisane zostały kontrakty pomiędzy Stocznią Szczecińską Nowa Sp. z o.o. i norweską firmą Odfjell ASA na budowę sześciu zbiornikowców do przewozu chemikaliów ze zbiornikami ze stali nierdzewnej za kwotę ponad 300 mln USD' - podała ARP.
Łącznie z zakontraktowanymi wcześniej przez Pekao SA i Stocznię dwoma statkami będzie to największe aktualnie na świecie zamówienie na statki tego typu o łącznej wartości przekraczającej 400 mln USD.
Silniki do zamówionych zbiornikowców zostaną wyprodukowane w zakładach H. Cegielskiego Poznań SA.
Pierwszy ze statków z podpisanego w poniedziałek kontraktu SSN chce zwodować pod koniec kwietnia 2003 roku, a następne co pół roku.
Jednocześnie bank Pekao SA przekazał SSN list intencyjny, w którym wyraża zainteresowanie finansowaniem pierwszego z sześciu zamówionych chemikaliowców.
Prezes Pekao SA Maria Wiśniewska podtrzymała jednocześnie wcześniejsze zainteresowanie ewentualnym objęciem udziałów w zrestrukturyzowanej SSN.
'Współpracujemy z Agencją Rozwoju Przemysłu nad ustrukturyzowaniem silnego i wiarygodnego przedsiębiorstwa. W tej chwili analizujemy różne warianty(...). Jesteśmy absolutnie gotowi rozważyć możliwość wsparcia budowania statków w SSN również w postaci kapitałowej' - powiedziała dziennikarzom Wiśniewska.
Właścicielem ponad 90 proc. akcji stoczni jest ARP.
Od Stoczni Szczecińskiej w upadłości Pekao SA przejęło w zamian za długi cztery statki (dwa typu ro-pax, czyli promy, oraz po jednym kontenerowcu i chemikaliowcu).
Jeden z tych statków został już dostarczony armatorowi, w środę przekazany będzie kolejny, do końca 2002 roku trzeci, a wiosną 2003 roku ostatnia, czwarta jednostka.
Finansowanie produkcji stoczni szczecińskiej zapewniają obecnie banki Pekao SA, Bank Gospodarstwa Krajowego i PKO BP SA.
'Stocznia prowadzi zaawansowane rozmowy z innymi dużymi bankami, w tym BRE Bank, Bank Handlowy i BPH-PBK na temat finansowania dalszych projektów' - podała ARP.
Według prezesa SSN Andrzej Stachury, aby firma mogła funkcjonować jej roczna sprzedaż powinna mieć wartość 300-350 mln USD.
Stocznia Szczecińska Nowa od rozpoczęcia działalności w lipcu 2002 roku uzyskała zamówienia na 26 statków o łącznej wartości blisko 950 mln USD, z czego 18 kontraktów jest już ważnych, a pozostałe uprawomocnią się w nadchodzących miesiącach. Dwa z tych statków zostały już przekazane armatorom duńskiemu i włoskiemu, dwa kolejne zostaną przekazane jeszcze w tym roku.