W spółce Przewozy Regionalne rozpocznie się dziś referendum strajkowe. Powodem jest - jak informują związki zawodowe - brak dialogu z władzami spółki na temat paktu gwarancji pracowniczych.
Przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek powiedział, że w Przewozach Regionalnych zachodzą zmiany strukturalne, które grożą redukcją zatrudnienia. Ponadto marszałkowie województw wprowadzają konkurencyjne firmy, które przejmują przewozy i dlatego pracownicy obawiają się zwolnień. Tak na przykład stało się na Śląsku, gdzie powstały w grudniu Koleje Śląskie.
- _ Pakt gwarancji ma dać tę gwarancję zatrudnienia, że - tak jak to jest w cywilizowanej Europie - jeżeli powstaje spółka wojewódzka konkurencyjna wobec przewozów regionalnych, to ona przejmuje pracowników przewozów regionalnych na danym terenie - stwierdził Miętek. - Jeżeli tego typu ograniczeń nie będzie miał marszałek, to po prostu będziemy świadkami tego typu zdarzeń, jak na Śląsku _ - dodał.
Leszek Miętek wyjaśniał, że związki oczekują podjęcia przez zarząd spółki rokowań sporu zbiorowego, a jeżeli to nie nastąpi, to od 14 sierpnia związki będą miały prawo podjąć strajk. Szef Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych podkreślał, że wciąż jest szansa na podjęcie rozmów, a ostateczny ruch - czyli strajk - jeszcze nie jest przesądzony:
- _ Z całą mocą podkreślam, że zagrożenie wybuchu strajkiem wynika z uchylania się od rozmów przez zarząd spółki Przewozy Regionalne _ - stwierdził szef związkowców.
Referendum strajkowe ma potrwać do 26 sierpnia. Mają w nim wziąć udział Związki Zawodowe Drużyn Konduktorskich, kolejarskiej _ Solidarności _, Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP a także związków zawodowych maszynistów.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Spółka chce zwolnić większość załogi Radykalne zwolnienia związane są z przegraniem przetargu na obsługę części połączeń kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem. | |
Zadłużone Przewozy Regionalne wywalczyły pieniądze od państwa Na przewoźniku wciąż ciąży obowiązek spłaty 384 mln zł zadłużenia wobec spółki zarządzającej torami. |
Pakt gwarancji ma dać tę gwarancję zatrudnienia, że - tak jak to jest w cywilizowanej Europie - jeżeli powstaje spółka wojewódzka konkurencyjna wobec Przewozów Regionalnych, to ona przejmuje pracowników zakładu przewozów regionalnych na danym terenie w trybie artykułu 23. Pracownicy pracują po prostu w innym podmiocie . Jeżeli tego typu ograniczeń nie będzie miał marszałek, to po prostu będziemy świadkami tego typu zdarzeń, jak na Śląsku.