W dziewiątym dniu strajku pracowników transportu publicznego we Francji ruch wciąż jest zakłócony, ale poprawia się sytuacja w komunikacji kolejowej.
Zarząd sieci państwowych kolei SNCF zawiadomił o zwiększeniu ruchu superszybkich pociągów TGV (w czwartek jeździły dwa na trzy) oraz pociągów regionalnych w obrębie Paryża.
Podobnie jak wcześniej pociągi europejskie Eurostar i Thalys jeździły normalnie.
ZOBACZ TAKŻE:
Nauczyciele i pielęgniarki dołączyli do strajku we FrancjiDyrekcja sieci transportu rejonu paryskiego RATP również poinformowała o wyraźnej poprawie ruchu (w czwartek jeździł jeden pociąg metra na dwa lub trzy). Tymczasem komunikacja na liniach podmiejskich była bardzo zakłócona.
W nieco mniejszych korkach niż w dniach poprzednich stali kierowcy w regionie paryskim.
Negocjacje przyniosą przełom?
Pierwsza tura trójstronnych negocjacji, które odbyły się w środę z udziałem central związkowych SNCF i RATP w sprawie reformy specjalnych systemów emerytalnych, generalnie zakończyła się pozytywnie.
Jednak sekretarz generalny związku CGT-RATP Gerard Leboeuf zaznaczył: "Utrzymywaliśmy nasz sprzeciw co do zasady reformy. Nie ma tematów tabu w tych negocjacjach, których kolejna runda odbędzie się 26 listopada, a które zakończą się w połowie grudnia".
| WOJNA O EMERYTURY |
| --- |
| Reforma, dotycząca pół miliona pracowników firm kontrolowanych przez państwo oraz miliona stu tysięcy emerytów już korzystających z systemu przywilejów, ma na celu zniesienie tych przywilejów. Obecnie część z uprawnionych może udać się na emeryturę już w wieku 50 lat, a większość - 55 lat. Reforma dąży do zrównania systemów specjalnych z ogólnie obowiązującym systemem emerytalnym we Francji, który również czeka nowa całościowa reforma w roku 2008. |