Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

TNS Polska: Wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł w lutym o 8,1 pkt

0
Podziel się:

Zdaniem autorów raportu niski poziom TNS Consumer Index wynika w większym stopniu ze złych ocen sytuacji gospodarczej kraju niż sytuacji gospodarstw domowych.

TNS Polska: Wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł w lutym o 8,1 pkt
(eliandric/iStockphoto)

Wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS Consumer Index) wzrósł w lutym o 8,1 pkt wobec stycznia br. - do 26,6 pkt - poinformował Zespół Badań Społecznych OBOP w TNS Polska w lutowym raporcie społeczno-politycznym _ Barometr Nastrojów Ekonomicznych _.

Minimalny poziom wskaźnik osiągnął na początku 2002 r., kiedy wyniósł -45 pkt., a maksymalny w pierwszej połowie 2008 r., kiedy wyniósł 13,7 pkt.

_ Po styczniowym dołku, nastroje ekonomiczne znacznie się poprawiły. Mimo to odsetek negatywnych ocen sytuacji ekonomicznej nadal wyraźnie przewyższa odsetek ocen pozytywnych (...). Na wzrost wskaźnika klimatu konsumenckiego z -34,7 do -26,6 pkt wpłynęły przede wszystkim ocena zmian w sytuacji ekonomicznej Polski, roczna prognoza zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz roczna prognoza sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski oraz ocena zmian w sytuacji finansowej gospodarstwa domowego również wzrosły, ale w mniejszym stopniu _ - poinformowano w raporcie TNS Polska.

Zdaniem autorów raportu niski poziom TNS Consumer Index wynika w większym stopniu ze złych ocen sytuacji gospodarczej kraju niż sytuacji gospodarstw domowych.

Zgodnie z raportem wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wyniósł w lutym -33,8 pkt, co oznacza, że w porównaniu ze styczniem 2013 r. ocena gospodarki poprawiła się o 9 pkt. Na poprawę sytuacji wpłynął głównie wzrost oceny zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz jej roczna prognoza.

W dokumencie podano, że w lutym 2013 r. Polacy lepiej ocenili sytuację gospodarstw domowych. Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wzrósł o 7 pkt. i ukształtował się na poziomie -19,5 pkt, podczas gdy w styczniu było to 26,5 pkt. _ Na obserwowany wzrost wartości wskaźnika wpłynęła przede wszystkim poprawa rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego _ - napisano.

W raporcie wskazano, że wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej optymistyczny jest klimat konsumencki.

Badanie przeprowadzono w dniach 8-11 lutego 2013 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.

Czytaj więcej o finansach Polaków w Money.pl
Ponury sondaż. Prawie połowa rodzin nie ma... 45 procent gospodarstw domowych nie ma obecnie żadnych odłożonych funduszy.
Inflacja wyhamuje? Optymistyczne prognozy Po raz trzeci z rzędu wzrosła liczba osób twierdzących, że inflacja będzie zwalniać.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)