Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W gliwickiej fabryce Opla ruszyła produkcja Astry II

0
Podziel się:

Gliwicki zakład Opel Polska rozpoczął produkcję astry II. W piątek z linii produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz Astry II. Do końca tego roku z taśmy ma zjechać 1,3 tys. tych aut, a w przyszłym roku 40 tys.

"To część programu offsetowego firmy Lockheed Martin, związanego z zakupem samolotu dla polskiej armii. Wartość tego projektu w offsecie wynosi 840 mln USD" - powiedział uczestniczący w uruchomieniu produkcji astry II wiceminister gospodarki i pracy Krzysztof Krystowski.

Jacek Żarnowiecki z Opel Polska sprecyzował, że co najmniej taka będzie wartość eksportu astry II w najbliższych czterech latach. Za granicę trafiać ma co najmniej 80 proc. produkcji, głównie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, a także do Australii, Nowej Zelandii, RPA oraz niektórych krajów Ameryki Południowej i Azji.

"Offset był kluczem do realizacji tego projektu i jego finansowym uzasadnieniem" - powiedział Michael J. Burns, prezes General Motors Europe, do którego należy gliwicka fabryka. Nie zdradził, ile kosztowało uruchomienie produkcji astry II w Gliwicach. Powiedział jedynie, że wartość wszystkich nowych inwestycji Opla w Europie, wśród których jest również gliwicki projekt, wyniosła ok. 1 mld USD.

Do produkcji Astry II gliwicka fabryka przygotowywała się pół roku. Wraz z rozpoczęciem od stycznia przyszłego roku produkcji astry trzeciej generacji w Europie Zachodniej, gliwicki zakład stanie się jedynym producentem tego modelu, którego premiera miała miejsce w 1998 roku.

Nadal w gliwickim zakładzie produkowany będzie też microvan Agila, w 95 proc. trafiający na eksport. W związku z produkcją drugiego modelu zatrudnienie w fabryce wzrośnie o 200 osób. Gdy zaprzestano produkcji astry classic, fabryka nie przedłużyła umów z częścią pracowników. Teraz zatrudnienie, wynoszące 2 tys. osób, ponownie wzrasta. W ubiegłym roku fabrykę opuściło 85,4 tys. aut.

Prezes Burns zapowiedział, że w przyszłości w gliwickiej fabryce produkowane będą także inne modele opla.

"Gliwicka fabryka należy do najlepszych naszych fabryk w Europie. Uruchomienie produkcji Astry II to kolejny krok w kierunku pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych tego zakładu. W przyszłości należy spodziewać się dalszych kroków w tym kierunku" - powiedział.

Burns przypomniał, że Opel w Europie w połowie zrealizował już rozpoczęty przed rokiem program naprawczy, zakładający zmniejszenie kosztów, zwiększenie przychodów i wprowadzenie na rynek około 60 nowych produktów ciągu najbliższych pięciu lat. Po pierwszym półroczu 2003 firma zmniejszyła stratę do 68 mln USD, z 238 mln USD w tym samym czasie 2002. Miniony kwartał był czwartym z kolei, kiedy Opel zanotował w Europie wzrost udziału w rynku.

Prezes GM Europe ocenił, że postęp w realizacji programu naprawczego Opla w gliwickiej fabryce jest bardzo duży, zwłaszcza w sferze produkcyjnej, a zakład ten w dużej części przyczynia się do europejskiego sukcesu sieci firmy. Fabryka w Gliwicach była ostatnią, którą w ostatnim czasie odwiedziło kierownictwo firmy, sprawdzając postępy działań naprawczych.

Astra II produkowana będzie w czterech wersjach nadwozia: sedan, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz delivery van. Cena auta ma być porównywalna z obecną ceną tych aut, produkowanych w Europie Zachodniej. Gdy w przyszłym roku w zachodnich fabrykach rozpocznie się produkcja astry III, ustalone zostaną nowe ceny dla obu modeli.

Gliwicki zakład Opla jest największą inwestycją na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)