Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Według samorządów dotacje na przewozy kolejowe niewystarczające

0
Podziel się:

Żaden z samorządów wojewódzkich nie otrzyma w tym roku z budżetu takiej dotacji na regionalne (wojewódzkie) przewozy pasażerskie

, która pokryje rzeczywiste potrzeby transportu kolejowego - twierdzą przedstawiciele samorządów. Zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich należy do zadań samorządu województwa, a środki na ten cel mają być określane corocznie w ustawie budżetowej.

Do czasu osiągnięcia rentowności budżet państwa przeznaczy na przewozy regionalne oraz międzywojewódzkie przewozy pasażerskie w 2001 roku 300 mln zł, w 2002 roku 500 mln zł, w 2001 roku 800 mln zł i co najmniej 800 mln zł rocznie w latach 2004-2005. Dotacje mają otrzymywać wszystkie województwa. Biuro prasowe Ministerstwa Finansów poinformowało PAP, że samorządy otrzymają w tym roku 250 mln zł, a 50 mln zł zostanie przekazane do dyspozycji ministra transportu na przewozy międzyregionalne.

Jednocześnie w latach 2001-2002 PKP SA będzie dofinansowywać te przewozy ze środków z emisji obligacji. W 2001 roku koleje mają przeznaczyć na to do 500 mln zł, a w 2002 roku do 300 mln zł.

Samorządy powinny już w styczniu podpisać z PKP umowy na regionalne przewozy pasażerskie do 9 czerwca, a do 15 lutego umowy na prowadzenie przewozów regionalnych po 10 czerwca, jednak ciągle się wstrzymują.

Na przewozy regionalne w województwie pomorskim przewidziana jest dotacja w wysokości 19 mln zł.

'To na pewno zbyt mało, jednak o jaką kwotę, okaże się dopiero, gdy system zacznie funkcjonować' - powiedziała PAP rzecznik urzędu marszałkowskiego województwa Mira Mossakowska. Umowę z PKP urząd podpisze prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.

Województwo opolskie z dotacji na przewozy regionalne otrzyma około 6 mln zł.

'To niewielka kwota, która być może zadowoli kolej w granicach 50-60 proc.' - powiedział członek zarządu województwa opolskiego Hubert Niepala.

Opolski samorząd kończy przygotowania do podpisania umowy o zakresie regionalnych przewozów pasażerskich do 9 czerwca tego roku.

Dla województwa kujawsko-pomorskiego na dofinansowanie transportu regionalnego przypada kwota 18,2 mln zł. Szacuje się jednak, że nawet po dodaniu do tego pieniędzy z puli PKP zabraknie około 12 mln zł aby utrzymać dotychczasową sieć połączeń. Nie wiadomo kiedy samorząd podpisze umowy.

'Nie otrzymaliśmy żadnych pieniędzy z ministerstwa transportu ani informacji kiedy i w jakiej kwocie możemy się ich spodziewać' - powiedziała rzeczniczka sejmiku wojewódzkiego w Toruniu, Izabela Budniewska.

Według wstępnych szacunków samorządu województwa wielkopolskiego na utrzymanie wszystkich niezbędnych połączeń potrzeba ponad 100 mln zł. Przedstawiciele samorządów mówią, że PKP zamierzają zlikwidować na terenie Wielkopolski ok. 60 spośród ponad 400 połaczeń kolejowych.

'Umowę podpiszemy, gdy tylko otrzymamy środki bądź harmonogram ich otrzymania' - powiedział PAP Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury technicznej i inwestycji wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Śląski samorząd nie planuje likwidacji żadnych linii. Na utrzymanie wszystkich połączeń województwo potrzebuje ponad 100 mln zł. Ma dostać około 24-25 mln zł. Członek zarządu Lucjan Kępka poinformował, że pierwsza umowa, mająca obowiązywać do czerwca tego roku jest już gotowa.

Wiesław Młynarczyk, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Województwa w Świętokrzyskim Urzędzie Marszałkowskim poinformował, że ze środków na dofinansowanie przewozów ten region miałby otrzymać 7,5 mln zł, ale faktycznie potrzeba 17,5 mln zł.

Ze względu na brak funduszy w budżecie samorząd województwa dolnośląskiego nie podpisał z PKP umowy. Stanie się tak po dotarciu dotacji państwowej na konto wojewódzkiego samorządu. Będzie ona obowiązywała do 9 czerwca, kiedy zmieni się rozkład jazdy.

Projekt umowy przygotowanej przez samorząd województwa lubelskiego zakłada dofinansowanie przewozów na siedmiu liniach: Warszawa-Dorohusk, Warszawa-Terespol, Łuków-Radom, Łuków-Skierniewice, Lublin-Przeworsk, Zawada-Hrubieszów i Chełm-Włodawa. Województwo ma otrzymać na ten cel 12,04 mln zł rocznej dotacji.

Z danych PKP i samorządu województwa podlaskiego wynika, że na utrzymanie wszystkich dotychczasowych połączeń kolejowych brakuje trzy czwarte potrzebnych środków potrzebnych w województwie podlaskim. PKP i samorządowe władze województwa nie doszły jak dotąd do żadnego porozumienia w tej sprawie.

Tadeusz Arłukowicz rzecznik marszałka Podlasia poinformował, że samorząd województwa jest w stanie dopłacić 3 mln złotych do przewozów regionalnych, a potrzeba około 11 mln. Planowana dotacja celowa z ministerstwa finansów to 654.000 zł.

'Planowana dotacja z samorządu wojewódzkiego wystarczy na pokrycie 23 proc., aby 110 kursów w całym regionie mogło dalej funkcjonować' - powiedziała dyrektor Zakładu Przewozów Pasażerskich PKP w Białymstoku Halina Kurzyna.

Na przewozy regionalne w Podkarpackiem budżet przeznaczył 11-11,5 mln zł. Przewidywane koszty realizacji tych połączeń w 2001 roku to 64 mln zł. Umowa z PKP jest już wynegocjowana.

'Kolejną chcielibyśmy podpisywać na drugie półrocze roku bieżącego a nie jak chce kontrahent do końca 2002 r. Wiąże się to z tym, że w 2002 r. będą to środki z nowego budżetu' - powiedział Jan Tomaka, wicemarszałek Sejmiku Samorządowego.

Rzeszowski Zakład Przewozów Pasażerskich PKP SA zakłada ograniczenia ruchu osobowego na trzech trasach regionalnych.

'Ograniczenia obowiązywać będą od 10 czerwca, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Wtedy też będą znane nowe wydłużone relacje pociągów, zaspokajające połączenia regionalne i wypełniające miejsce po relacjach zlikwidowanych' - powiedział Janusz Wnęk z PKP.

Samorząd województwa łódzkiego nie podpisał z PKP umowy na prowadzenie przewozów regionalnych, ponieważ do tej pory nie otrzymał oficjalnych informacji o wysokości dotacji z budżetu państwa.

Józef Jastrzębski pełnomocnik marszałka zachodniopomorskiego ds. kolei regionalnych powiedział, że z 201 kolejowych połączeń regionalnych w Zachodniopomorskiem dotowanych przez samorząd ma być 69.

Środki finansowe jakie otrzyma województwo małopolskie na dotowanie tych przewozów pozwolą na pokrycie kosztów 78 pociągów. Wielkość środków przeznaczonych na potrzeby województwa wyniesie w roku 2001 około 1,3 mln zł miesięcznie. Z analizy Zakładu Przewozów Pasażerskich w Krakowie wynika, że na zbilansowanie kosztów PKP potrzeba około 7,8 mln zł miesięcznie.

Województwo lubuskie na realizacje przewozów pasażerskich otrzyma 8 mln 993 tys. zł. Samorząd nie podpisał umowy z PKP.

Wiesława Lipińska, rzecznik Marszałka województwa mazowieckiego powiedziała, że według wyliczeń województwo powinno otrzymać w 2001 roku na przewozy 24 mln zł. 'Wstępnie z naszych symulacji wynika, że nasze potrzeby są pięciokrotnie wyższe niż kwota, która ma być nam przekazana' - powiedziała. Umowa z PKP jest praktycznie wynegocjowana, jednak władze z jej podpisaniem czekają do otrzymania dotacji.

W starostwie powiatowym województwa warmińsko-mazurskiego odmówiono PAP udzielenia informacji na temat umowy z PKP i dotacji z budżetu. Podano jedynie, że pieniądze nie dotarły jeszcze z Olsztyna.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)