Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Właściciel marki Diverse wejdzie na GPW. Zobacz, czy warto zainwestować w jego akcje

0
Podziel się:

Zapisy na papiery właściciela znanej marki odzieżowej potrwają do połowy kolejnego tygodnia. Money.pl analizuje, czy to dobra inwestycja.

Właściciel marki Diverse wejdzie na GPW. Zobacz, czy warto zainwestować w jego akcje
(Etos S.A., matermiały prasowe)

Ruszają zapisy na akcje właściciela sieci sklepów Diverse. Do inwestycji w spółkę Etos giełdowych graczy przekonać mogą wyniki z ostatnich dwóch lat, dynamiczny rozwój sieci sprzedaży, dobre dane z polskiej gospodarki oraz sytuacja innych spółek odzieżowych notowanych na GPW. Poza tym firma ambitnie planuje podwojenie powierzchni swoich sklepów.

Od środy inwestorzy indywidualni mogą się zapisywać na akcje spółki Etos. Na sprzedaż zostało wystawionych 8,919 mln papierów firmy zarządzającej siecią salonów odzieżowych Diverse. Łącznie stanowią one do 30 procent udziału w spółce. Wprawdzie ostatecznej ceny akcji jeszcze nie znamy, ale wiadomo, że nie przekroczy ona 17,5 złotych (cena maksymalna). Zapisy dla inwestorów indywidualnych potrwają do 6 maja. To, ile będzie kosztowała pojedyncza akcja, dowiemy się 8 maja.

Zapisami na akcje dla inwestorów indywidualnych zajmuje się Domu Maklerskim BZ WBK, Biuro Maklerskie Alior Banku oraz Dom Maklerski BOŚ. Instytucjami współprowadzącymi księgę popytu jest Ipopema Securities S.A. oraz BESI Grupo Novo Banco.

Inwestorzy będą mogli kupić akcje od aktualnego głównego udziałowca, posiadającej 100 procent akcji firmy Milano Holdings z siedzibą w Luksemburgu. Obecny właściciel Etos S.A. od pięciu lat wchodzi w skład portfela spółek funduszu private equity Abris CEE Mid-Market Fund LP.

Na razie nie jest planowane wpuszczenie na rynek nowych papierów, a zatem spółka nie pozyska nowego kapitału na inwestycje. Dotychczasowy właściciel zastanawia się już nad sprzedażą kolejnych akcji, jednakże zgodnie ze zobowiązaniem, nie może tego zrobić przez rok od debiutu.

Harmonogram oferty publicznej spółki Etos (właściciela sieci sklepów Diverse)
Źródło: Etos S.A.
28.04 Rozpoczęcie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych
29.04-06.05 Przyjmowanie zapisów na akcje dla inwestorów indywidualnych
07.05 Zakończenie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych
08.05 Opublikowanie ceny akcji, ostatecznej liczby akcji oferowanych w ramach oferty oraz ostatecznej liczby akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów
08-12.05 Przyjmowanie zapisów od inwestorów instytucjonalnych
Do 13.05 Planowany przydział akcji dla inwestorów instytucjonalnych
Do 14.05 Planowany przydział akcji dla inwestorów indywidualnych
22.05 Planowany pierwszy dzień notowań akcji na GPW

Inwestorzy instytucjonalni będą mogli się zapisywać na akcje spółki Etos w dniach 8-12 maja. Według harmonogramu oferty publicznej znajdującej się na stronie internetowej firmy, przydział akcji dla inwestorów indywidualnych odbędzie się najpóźniej 14 maja, a debiut na GPW zakładany jest na 22 maja tego roku.

Branża ma się dobrze

Patrząc na kondycję spółek odzieżowych notowanych na warszawskiej giełdzie można stwierdzić, że jest to dobry moment na wejście kolejnego gracza z tej branży. Ostatnio rekordowo dobre wyniki podał właściciel m.in. sieci sklepów Reserved. W 2014 roku zysk netto przypadający n akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 479,55 mln złotych, wobec 430,96 mln złotych rok wcześniej.

Wysoki zysk zanotowała także spółka handlująca obuwiem. CCC zarobiła w ubiegłym roku trzykrotnie więcej niż w 2013 roku, a jej akcje są najdroższe od momentu debiutu spółki na warszawskiej giełdzie w 2004 roku. Wartość pojedynczego papieru przekracza obecnie 195 złotych, co oznacza, że każdy kto kupiłby w momencie debiutu akcje za 10 tysięcy złotych, teraz miałby ponad 200 tysięcy.

Trzecim liczącym się giełdowym graczem na rynku odzieżowym jest Vistula. W ubiegłym roku zysk netto wyniósł 20 mln złotych.

Wskaźnik cena do zysku dla wybranych spółek odzieżowych notowanych na GPW
* do wyliczeń przyjęto maksymalną cenę emisyjną akcji Źródło: Money.pl
LPP 35,99
CCC 46,11
Vistula 8,80
Etos 25,34*

Patrząc na wskaźnik cenę do zysku, najkorzystniejszy współczynnik ma Vistula. Pokazuje on, ile trzeba zapłacić za jednostkę zysku spółki. Obliczona na podstawie ceny maksymalnej wartość analogicznego współczynnika dla Etos S.A. wyniosła 25,34 punktów, co plasuje właściciela sklepów Diverse w środku stawki.

Nie zawsze wyniki były dobre

W 2014 roku spółka zarobiła 18,6 mln złotych, a rok wcześniej zysk wyniósł 16,56 mln złotych, co daje wzrost o 10,6 procent. Widać zatem, że Etos systematycznie poprawia wyniki.

Wyniki spółki Etos w latach 2012-2014 (dane w mln zł)
Źródło: Money.pl, na podstawie danych ze spółki Etos S.A.
2012 2013 2014
Przychody 170,441 198,947 257,963
Zysk/Strata ze sprzedaży -6,090 19,344 22,500
Koszty finansowe -12,323 -3,066 -1,590
Zysk/Strata netto -20,257 13,264 18,664

Patrząc jednak jeszcze bardziej w przeszłość zobaczymy, że w 2012 roku firma zaliczyła stratę na poziomie 20 mln złotych, która została pokryta kapitałem zapasowym. Strata ujawniła się już na poziomie wyniku na sprzedaży, a uwagę zwraca także zacznie wyższe niż w latach późniejszych koszty finansowe. W 2012 roku wyniosły one 12,3 mln złotych, a w 2013 roku 3,1 mln złotych.

Swoje wyroby spółka produkuje w Chinach, Indiach, Pakistanie oraz Bangladeszu, a 97 procent płatności za towary dokonywanych jest w dolarach. Zatem ostatnie umocnienie się dolara wobec złotego działa negatywnie na finanse spółki. Od początku 2014 roku dolar zyskał na wartości ponad 20 procent.

Cena dolara wyrażona w złotych od początku 2014 roku

Pozytywnym aspektem jest stabilny wzrost przychodów ze sprzedaży. W latach 2012-2014 wzrosły one o 51 procent.

Obecnie powierzchnia handlowa salonów Diverse wynosi 37,4 tys. metrów kwadratowych. Łącznie na terenie Polski jest 127 salonów własnych (w tym 11 outletowych) oraz 114 salonów franczyzowych.

W latach 2012-2014 powierzchnia sklepów Diverse zwiększyła się o 54 procent. Jeszcze w 2001 roku było to 2 tys. metrów kwadratowych. Największych roczny wzrost w tym zakresie spółka zaliczyła pomiędzy 2004 a 2005 rokiem, kiedy powierzchnia sklepów podwoiła się.

Źródło: Money.pl, na podstawie danych ze spółki Etos S.A.

Do końca 2019 roku firma chce zwiększyć powierzchnię sklepów do 80 tysięcy metrów kwadratowych, co w stosunku do wartości na koniec pierwszego kwartału 2015 daje wzrost o 114 procent. W pierwszym kwartale zwiększyła się ona o 3,4 tys. metrów kwadratowych. Jeżeli takie tempo wzrostu zostałoby zachowane, to na początku 2019 roku byłaby ona większa o ponad 50 tysięcy metrów kwadratowych. Tak ambitne plany mogą stać się trudniejsze do zrealizowania wraz z powstawaniem kolejnych sklepów, gdyż rynek staje się coraz bardziej nasycony. Możemy mieć także do czynienia z obniżeniem się zyskowności poszczególnych salonów.

W realizacji tych planów może pomóc regularnie zwiększająca się powierzchnia centrów handlowych w Polsce, która według danych Cushman & Wakefield wyniosła w 2013 roku 8,5 mln metrów kwadratowych. Firma prognozuje, że w 2015 roku wynik ten wzrośnie do poziomu 9,1 mln metrów kwadratowych.

Sprzedaż produktów firmowanych markami Diverse oraz Diverse Extreme Team odbywa się również za pośrednictwem sklepu internetowego.

Spółce pomogą dobre dane gospodarcze?

Dobre dane z polskiej gospodarki mogą pomóc firmie w poprawie wyników. W marcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 3 procent rok do roku oraz 17,4 procent miesiąc do miesiąca.

Według raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny, wartość sprzedaży detalicznej w kategorii tekstylia, odzież, obuwie wzrosła w marcu miesiąc do miesiąca 29 procent miesiąc do miesiąca oraz 7,1 procent rok do roku. W ujęciu miesięcznym jest to najwyższy wzrost wśród wszystkich wymienionych sektorów.

Powyższy tekst stanowi wyraz osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja kupna bądź sprzedaży papierów wartościowych

Czytaj więcej w Money.pl

giełda
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)