Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zarząd PKP PLK zatwierdził obniżkę stawek dostępu do torów

0
Podziel się:

- Transport kolejowy nie miał przed sobą tak dobrej perspektywy - chwali się prezes PKP PLK.

Zarząd PKP PLK zatwierdził obniżkę stawek dostępu do torów
(eisenbahner/CC BY 2.0/Flickr)

Zarząd zarządzającej torami spółki PKP PLK zatwierdził projekt opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, który zakłada zmniejszenie stawek średnio o 20,4 proc. - poinformowała spółka. Teraz projekt trafi do Urzędu Transportu Kolejowego.

Nowe stawki miałyby obowiązywać przez cztery lata. Kolejarze chcą, by weszły w życie od grudnia br., żeby jednak tak się stało, musi je zaakceptować Urząd Transportu Kolejowego. Od momentu, kiedy otrzyma projekt, prezes UTK będzie miał 30 dni na zatwierdzenie go. Może też odmówić zatwierdzenia, wtedy PKP PLK musiałoby przedstawić nową propozycję. Jak poinformowała we wtorek spółka, projekt ma trafić do UTK w najbliższych dniach.

Poza obniżeniem średniej stawki sieciowej o jedną piątą PKP PLK planuje zerową marżę, co ma dodatkowo obniżyć koszty przewoźników. _ Zarząd bierze pod uwagę możliwość utrzymania tego poziomu marży w kolejnych latach, w zależności od zapewnienia finansowania na działalność operacyjną spółki ze środków publicznych _ - poinformowała spółka.

_ Jeszcze nigdy w ciągu ostatniej dekady transport kolejowy nie miał przed sobą tak dobrej perspektywy. Dzięki obniżeniu i stabilizacji opłat przewoźnicy towarowi będą w stanie podpisywać wielomilionowe kontrakty i skutecznie konkurować z transportem drogowym. Najbliższe lata będą należały do przewoźników towarowych _ - powiedział cytowany w komunikacie PKP PLK prezes spółki Remigiusz Paszkiewicz.

Zmiana stawek to dobra wiadomość przede wszystkim dla PKP Cargo, które jesienią ma zadebiutować na GPW. To, ile spółka zapłaci za korzystanie z torów, znacznie wpłynie na jej wycenę, ponieważ dostęp do torów to obok wynagrodzeń największy koszt przewoźnika.

Zmianę sposobu naliczania stawek wymusił na Polsce Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał wiosną br., że stosowany przez PKP PLK sposób jest nieprawidłowy. ETS wskazał, że zgodnie z unijnym prawem opłaty te powinny być ustalone po kosztach, które wynikają bezpośrednio z udostępnienia infrastruktury. Tymczasem - jak zauważył ETS - Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat uwzględnienie kosztów, które nie mogą być uznane za bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Wysokość stawek dostępu do infrastruktury jest powodem sporów między PKP PLK a przewoźnikami. Przewoźnicy regularnie postulują ich obniżenie i wskazują, że są one jednymi z najwyższych w Europie, choć stan torów jest jednym z najgorszych.

Prędkości na polskich torach
Prędkość Długość torów Udział w całkowitej długości czynnych torów
Źródło: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Ponad 120 km/h 1776 km 9,25 proc.
80 - 120 km/h 6774 km 35,31 proc.
60 - 80 km/h 4110 km 21,52 proc.
poniżej 60 km/h 6478 km 33,92 proc.

Według wyliczeń branży, przewoźnicy kolejowi mogliby skutecznie konkurować z transportem drogowym dopiero w sytuacji, gdyby stawki opłaty za dostęp do infrastruktury spadły co najmniej o jedną trzecią.

Źródło: Money.pl na podstawie danych z European Environment Agency

Czytaj więcej w Money.pl
Rail Baltica będzie budować pięć państw Rail Baltica to projekt linii kolejowej łączącej Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki.
Prezydent podpisał ważną ustawę o kolei Dokument zmienia między innymi przepisy dotyczące prowadzenia rejestru infrastruktury i wydawania certyfikatów podmiotom utrzymującym wagony - poinformowała Kancelaria Prezydenta.
Likwidacja pociągów, zwolnienia kolejarzy. To przyszłość PKP Cała grupa PKP ma już 4,2 miliardy złotych długu. Bez dotacji z budżetu nigdy nie wyjdzie na plus.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)