Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Informacja prasowa

Zrobię z Polski europejskiego lidera

Podziel się:

Prof. Paweł Zakrzewski wprowadzał nad Wisłę światowe know-how edukacji domowej. Dzisiaj parlament jednogłośnie przegłosował zmiany w prawodawstwie umożliwiające rozwój spersonalizowanego nauczania.

Zrobię z Polski europejskiego lidera
Homeschooling w Polsce (Materiały prasowe)
bFeZhRat

Od 2005 roku wprowadzał Pan w Polsce innowacyjne rozwiązania związane ze spersonalizowaną edukacją domową. Był Pan pierwszy, który na taką skalę propagował homeschooling. Jak Pan się czuje, gdy po tylu latach parlament wprowadza zmiany, o które Pan apelował?

Wychowany zostałem w niezwykle patriotycznej rodzinie. I od zawsze pozycja naszego kraju na arenie międzynarodowej była dla mnie istotna. Dlatego zdecydowałem się przenieść do Polski najlepsze know-how nowoczesnej edukacji ze świata, gdzie w tamtym okresie wzorem były rozwiązania oświatowe implementowane w Stanach Zjednoczonych – u nas edukacja domowa była mniej znana. Wykorzystałem międzynarodowe kontakty, aby polscy uczniowie mieli dostęp do pionierskich narzędzi. Kilka lat później zostałem zaszczuty a inicjatywy zniszczone przez bezduszny aparat urzędniczo-skarbowy.

Wydaje się, że główną przyczyną było tu niezrozumienie i bezinteresowna nieżyczliwość. Komuś bardzo nie leżały drobne zmiany legislacyjne w obszarze edukacji domowej z 2009 roku, a może bardziej nawet niż same zmiany dotknął dość szybki rozwój placówek już stricte dedykowanych edukacji pozaszkolnej. Przy tamtych zmianach pracowało znacznie węższe środowisko niż obecnie i stąd łatwo było wziąć bezpośrednio nas na biurokratyczny celownik. Zamiast skupiać się tylko na walce o sprawiedliwość z aparatem państwowym, zacząłem intensywnie ponownie zabiegać o niezbędne zmiany legislacyjne. Prowadziliśmy rozmowy z parlamentarzystami wszystkich opcji politycznych. Starałem się dotrzeć do nich z przesłaniem, jak innowacyjnie może wyglądać polska edukacja. Nie było to trudne, gdyż część z nich była bezpośrednio zaangażowana w nasze placówki, posyłając tu dzieci, wnuki czy kuzynów. Przyjęte dzisiaj przez parlament zmiany dotyczące edukacji domowej są prezentem dla wszystkich Polaków, wywalczonym przez boleśnie doświadczane środowisko rodzin edukacji domowej.

bFeZhRav

Co znaczy zaszczucie przez „aparat urzędniczo-skarbowy”?

Chęć zmian w skostniałym systemie spowodował niesamowity opór. Nagle frontalnie zaatakowało nas kilkanaście instytucji – od urzędów skarbowych po służby specjalne. Wszystkie sprawy po latach zostały umorzone lub wygrane, ale sama rozpoczęta procedura spowodowała, że straciliśmy rodzinny majątek. Zniszczono lub przejęto całą zróżnicowaną sieć naszych placówek edukacyjnych. Zastraszano nas i pomawiano. Tylko dlatego, że chcieliśmy zmienić ponury obraz polskiej oświaty. Niektórzy przepraszają – to dobrze - że potrafią przyznać się do błędu. Te doświadczenia wbrew pozorom bardzo nas ubogaciły – staliśmy się dojrzalszymi ludźmi. Potrafimy wybaczyć i pójść dalej – nie zatrzymujemy się na tym co destrukcyjne – chcemy tworzyć, działać. Warto odbudować te tak zróżnicowane środowisko sprzed dekady – łącznie ponad 50 tys. uczniów zamieszkałych w różnych częściach globu.

Przecież dzisiaj w całym kraju liczy się, że z edukacji domowej korzysta ok. 20 tys. dzieci

No właśnie! To pokazuje, na jaką skalę wówczas udało się rozpowszechnić spersonalizowaną edukację. Jak tytaniczną pracę wykonaliśmy, by zorganizować alternatywę dla tradycyjnego modelu nauczania. I jak tytaniczną pracę wykonali oponenci, by to zaprzepaścić. Dzisiaj moglibyśmy być europejskim liderem homeschoolingu.

bFeZhRaB

W pańskiej sprawie interpelacje do Ministerstwa Finansów, Sprawiedliwości, Szkolnictwa Wyższego, Sportu, Pracy i Rodziny, Spraw Zagranicznych, Spraw Wewnętrznych, czy Edukacji napisało ponad 270 parlamentarzystów. Ze wszystkich ugrupowań

Tak. Parlamentarzyści gdy zauważyli skalę nadużyć, byli często po prostu wstrząśnięci. Edukacja domowa nie ma barw politycznych. Przyszłość naszych dzieci również jest apolityczna. Wróciłem do Polski, między innymi dlatego by zaproponować inną drogę rozwoju młodego pokolenia.

Dzisiaj też ma Pan takie aspiracje? Po tym wszystkim, co Pan przeszedł?

Tym bardziej – jestem przekonany że najwyższy już czas na zmiany - mam podejście stricte reformatorskie. W nowoczesnym i zglobalizowanym świecie ma szansę osiągnąć sukces człowiek holistycznie wyedukowany, otwarty na wiedzę z rozwiniętym wewnętrznym imperatywem permanentnego rozwoju. Polacy są narodem, który oczekuje na właśnie takie systemowe podejście w oświacie.

bFeZhRaC

Czyli czego?

Już 15 lat temu zaproponowaliśmy np. spersonalizowane rodzinne wioski edukacyjne, czy indywidualne zestawy do pomocy przy nauczaniu (boxy edukacyjne). Przygotowałem specjalny bon oświatowy do wykorzystania w formie stypendium. Zatrudnialiśmy kadrę naukową ze świata akademickiego. Uczeń z podstawówki w Łapach przy granicy polsko-białoruskiej miał kontakt z profesorem Uniwersytetu w Massachusetts. Od najmłodszych lat miał otwarte okno na cały świat.

A ile kosztowało owo okno jego rodzica?

Całość staraliśmy się pokrywać z subwencji oświatowej. Często wydaje się, że spersonalizowana nauka to domena bogatych. A do naszych placówek mógł przyjść każdy.

bFeZhRaD

Każdy rodzic nadaje się na nauczyciela domowego?

Kto zna lepiej predyspozycje intelektualne swojego dziecka? Nauczyciel, który ma pod sobą kilkudziesięciu uczniów, czy rodzic? Kto lepiej poprowadzi go przez meandry chemii, fizyki, matematyki, historii? Publiczny urzędnik, który w ciągu 45 minut musi zająć się 30-tką dzieciaków? Czy rodzic, który spokojnie usiądzie po obiedzie ze swoim dzieckiem i poświęci mu tyle czasu, ile on dokładnie potrzebuje? Oczywiście, że nie każdy ma predyspozycje pedagogiczne. Właśnie po to były nasze kluby edukacyjne. By przekazać odpowiednie know-how. By dostarczyć narzędzia. By umożliwić kontakt z specjalistami. Rodzic nigdy nie zostaje sam – ma do dyspozycji sztab ekspertów.

To dlaczego edukacja domowa nie jest w Polsce powszechna?

Bo praktycznie niewielu z nas przyjmuje do wiadomości, że można z niej skorzystać bez wyraźnych obciążeń rodzinnego budżetu. I otrzymać inną jakość nauczania. Rozmawiamy dzisiaj o faktach w edukacji domowej. Obalamy mity. A w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii społeczeństwo nie dało sobie narzucić w takim stopniu „szkolnej narracji”. Wspólnie możemy to wszystko niezwykle szybko nadrobić! Wystarczy nie przeszkadzać.

bFeZhRaE

Senat nie zaproponował poprawek do nowelizacji ustawy o Prawie oświatowym, dotyczącym edukacji domowej. Zmiana znosi wymóg rejonizacji i posiadania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Za przyjęciem nowelizacji głosowało 94 senatorów na 100, nikt nie był przeciw. W Sejmie za przyjęciem nowelizacji głosowało aż 393 posłów i tylko 3 było przeciw. Było to swoiste porozumienie ponad podziałami. Za zmianami głosował klub Zjednoczonej Prawicy, Koalicji Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Kukiz'15, Konfederacji i Polski 2050.

bFeZhRaW
Informacja prasowa
Źródło:
money.pl