Notowania

zarządzanie operacyjne
18.07.2011 10:01

Zuchwały odwrót. Szansa dla starych technologii

Gdy na horyzoncie pojawia się nowa technologia, liderzy rynkowi wychodzą z założenia, że albo uda im się ją z powodzeniem opanować, albo nawet pokonać, ulepszając dotychczas oferowane...

Podziel się
Dodaj komentarz

Gdy na horyzoncie pojawia się nowa technologia, liderzy rynkowi wychodzą z założenia, że albo uda im się ją z powodzeniem opanować, albo nawet pokonać, ulepszając dotychczas oferowane rozwiązania.
Tymczasem podejmowane przez nich wysiłki często kończą się niepowodzeniem - na przykład z braku niezbędnych zdolności lub środków finansowych albo dlatego, że przewrót technologiczny dokonał
zbyt dużych zmian w funkcjonowaniu branży i zachowaniach konsumentów.
W obliczu nowych technologii nie warto więc tracić głowy ani dać się zaślepić ich blaskiem. Zdaniem autorów artykułu lepszym wyjściem jest „wycofanie się" do wciąż opłacalnych i lepiej chronionych nisz, co może wiązać się z oddaniem wschodzącej technologii głównej części swojego tradycyjnego rynku. Strategia ta może przyjąć postać wycofania się do niszy należącej do tradycyjnego rynku przedsiębiorstwa, w której stara technologia lepiej zaspokaja potrzeby klientów lub przeprowadzki na nowy rynek, na którym stara technologia ze swej natury góruje nad nową.
Realizacja którejkolwiek z tych strategii wiąże się z pewnym ryzykiem i wymaga przeprowadzenia pewnych zmian organizacyjnych, niemniej jest to opcja warta rozważenia. Podmioty, które nie analizują w metodyczny sposób możliwości odwrotu, nierozsądnie pozbawiają się cennej alternatywy strategicznej.

Tagi: zarządzanie operacyjne, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz