Awaria płatności kartą w Polsce. Operator: sytuacja już opanowana
Awaria terminali płatniczych. W sobotę doszło do awarii w działaniu usług płatności bezgotówkowych - o czym poinformowała firma eService. Internauci zgłaszali też problemy z płatnościami BLIK-iem - wynika z wykresów na stronie downdetector.pl. Około godz. 14.30 firma eService poinformowała, że problem został usunięty.
"Wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych. Tuż po jej zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Nasz zespół techniczny pracuje nad rozwiązaniem tak szybko, jak to możliwe" - napisała firma eService na Facebooku. Ok. godziny 14.30 dodała, że "wszystkie funkcjonalności już działają poprawnie".
Serwis niebezpiecznik.pl podkreślał, żeby nie zapomnieć, zabrać ze sobą gotówki, jeśli wyjeżdżamy gdzieś na weekend. "Dostajemy sygnały, że w wielu miejscach w Polsce (różne sklepy, różne miasta, różni dostawcy) pojawiają się trudności w przyjmowaniu płatności kartami" - napisano ok. godz. 14.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
5 tys. zł za jeden dzień jazdy. Ujawnia kim są jego klienci
Jak przypomina Polska Agencja Prasowa firma eService jest agentem rozliczeniowym w Europie Środkowej, dostarczającym rozwiązania dla transakcji bezgotówkowych, tj. terminale płatnicze, płatności online dla sklepów internetowych oraz usługi rozliczania kart płatniczych. Prowadzi działalność w 12 krajach kontynentu.
Zgłoszenia od internautów
W serwisie downdetector użytkownicy zgłaszali problemy m.in. z płatnością kartami Visa oraz Mastercard. Utrudnienia zaczęły pojawiać się po godzinie 12.
Od przedstawiciela jednej z ogólnopolskich sieci stacji paliw usłyszeliśmy nieoficjalnie, że rzeczywiście problem z płatnościami kartą był, ale "funkcjonalność już wraca". - Nie był to pierwszy raz, to się zdarza dość często - stwierdził w rozmowie z money.pl.
Trudności z płatnością kartą mieli też klienci w sklepach. Tak było m.in. w Lidlu w Olkuszu przy ul. Jana Pawła II, gdzie informowano kupujących, że za zakupy można płacić jedynie gotówką - podała Wirtualna Polska. Podobnie było w Jarocinie, Białymstoku i Wrocławiu.
Marek Gieorgica, szef komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji zapytany przez money.pl odpowiada, że "na ten moment my (resort cyfryzacji, CERT Polska) nie mamy żadnych zgłoszeń w tym zakresie od innych podmiotów". I dodał, że firma eService zgłosiła awarię, ale "już się z nią uporała".
Głos w sprawie zabrał też minister finansów Andrzej Domański. Na platformie X napisał, że przywrócono też działalność BLIK-a, a "przyczyny awarii będą wyjaśnione".