Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

PILNE:
Dwucyfrowy wzrost przemysłu. Nowe dane GUS

Miliardowe inwestycje kolejarzy. Pasażerowie czekali na to od lat

Miliardowe inwestycje kolejarzy. Pasażerowie czekali na to od lat

Dzięki inwestycjom kolejowym szybciej pojedziemy do Zakopanego Fot. PKP PLK
Dzięki inwestycjom kolejowym szybciej pojedziemy do Zakopanego

Grupa PKP realizuje szeroko zakrojony program inwestycyjny w Małopolsce. Dzięki niemu pasażerowie otrzymają zmodernizowane, komfortowe dworce, a także, w wyniku remontów linii kolejowych, skróci się czas podróży pociągiem. Realizowane na niespotykaną jak dotąd skalę inwestycje mają zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność transportu kolejowego w regionie, tak chętnie odwiedzanym przez turystów.

– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda podpisana umowa, każda nowa inwestycja przybliża nas do tego ambitnego celu. Mieszkańcy Małopolski wiele zyskują dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu i Programowi Inwestycji Dworcowych – podsumował program minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Plany inwestycyjne państwowej Grupy PKP są bardzo ambitne. W ciągu najbliższych dwóch lat ma zostać całkowicie zakończona modernizacja trasy kolejowej z Krakowa do Katowic. Do 2021 roku potrwają pracę na odcinku łączącym Kraków z Oświęcimiem, a do 2027 roku ma być gotowe nowe połączenie między Podłężem, Szczyrzycem, a Mszaną Dolną. Co to oznacza dla podróżnych? Nowe przystanki kolejowe oraz krótsze i bardziej komfortowe podróże pomiędzy miastami. Ale to nie koniec dobrych wiadomości.

Z Krakowa do Zakopanem w niecałe dwie godziny

Dzięki inwestycjom szybciej pojedziemy do Zakopanego. Umożliwią to prace modernizacyjne na linii między Skawiną, Suchą Beskidzką, Chabówką, a Zakopanem.

W ramach projektu wartego 950 mln zł zostaną wymienione tory, przebudowane mosty i wiadukty. Powstanie nowy przystanek Radziszów Centrum, Chabówka oraz kładka w Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona. Poprawi się też bezpieczeństwo na 62 przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki temu z Krakowa do Zakopanego można będzie dojechać w krócej niż w dwie godziny, a do Nowego Sącza w niecałą godzinę. Pokonanie tego samego odcinka samochodem, w szczycie sezonu turystycznego, który pod Tatrami trwa przez większość roku jest bardzo trudne.

Grupa PKP planuje również budowę nowej linii kolejowej, pomiędzy podkrakowskim Podłężem, a nowosądeckim Piekiełkiem. Dzięki tej modernizacji zostanie usprawniony transport towarów. Rozbudowa sieci kolejowej pozwoli udrożnić szlak handlowy między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne, odciążając wyeksploatowane linie towarowe na Górnym Śląsku.

Mniej samochodów, mniej spalin, mniej hałasu

W celu lepszego skomunikowania Małopolski ze Śląskiem, Grupa PKP realizuje inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na trasie łączącej Kraków z Katowicami. Pociągi pojadą szybciej – do 160 km/h, a podróż między stolicami województw zajmie około godziny

W ramach inwestycji powstanie pięć wiaduktów, nowy przystanek na północy Krakowa (Kraków Bronowice), a podróżni zyskają lepszy komfort obsługi. Dodatkowo powstaną też udogodnienia dla mieszkańców Krakowa. Tak będzie na przykład przy ul. Rydla, gdzie budowany jest wiadukt, który usprawni przejazd samochodem przez linię kolejową.

Najważniejszą inwestycją realizowaną przez Grupę PKP w Krakowie jest modernizacja linii łączącej stolicę Małopolski z Podłężem. To projekt za 966 mln zł, a szczególnie ważne będzie dobudowanie dodatkowych torów w ścisłym centrum miasta. Dzięki temu powstanie infrastruktura potrzebna do sprawnej obsługi kursów kolei aglomeracyjnej. Dodatkowo obsługę pasażerów ułatwią nowe przystanki - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, rozbudowane zostaną wiadukty, a przez Wisłę poprowadzone będą dwa nowe mosty. Efektem prac wykonanych na zlecenie Grupy PKP będą wymierne korzyści komunikacyjne – lepsza obsługa pasażerów w centrum aglomeracji, integracja podróży różnymi środkami komunikacji, a także zmniejszy się ruch samochodów, zanieczyszczenie powietrza oraz natężenie hałasu w Krakowie.

Dobra podróż pociągiem nie tylko z Krakowa do Katowic

Poza tym w województwie małopolskim trwają roboty na odcinku linii Trzebinia – Oświęcim (303 mln zł) oraz między Krakowem Płaszowem i Skawiną (175 mln zł), Planowana jest renowacja odcinka na linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (przewidywany koszt – 219 mln zł). Efektem realizacji projektów będą dobre zmiany dla mieszkańców – powstaną m.in. dodatkowe przystanki Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Zwiększy się również bezpieczeństwo pasażerów m.in. dzięki budowie nowego przejścia podziemnego przy stacji Skawina i realizacji kładki nad stacją Kraków Bonarka.

Remonty docenią mieszkańcy i turyści

Inwestycje Grupy PKP będą służyć istotnie wszystkim mieszkańcom województwa małopolskiego. Tak będzie w podkrakowskich Krzeszowicach. Na ul. Daszyńskiego ruszyła budowa wiaduktu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki temu przeprawa nad torami zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów i samochodów. Powstaną dwa pasy ruchu dla aut oraz szerokie chodniki dla pieszych.

Tuż obok zmodernizowana zostanie stacja kolejowa Krzeszowice. Pojawią się nowe ławki, wiaty, windy dla niepełnosprawnych, a dotychczasową kładkę nad torami zastąpi bezpieczne przejście podziemne.

Do 2020 roku potrwa modernizacja linii z Krzeszowic do Trzebini. To przedsięwzięcie za 600 mln zł, ale dzięki niemu na trasie powstaną m.in. trzy wiadukty drogowe oraz osiem dodatkowych przejść pod torami, a to ułatwi komunikację między miejscowościami i zwięszy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. W Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej zostaną przebudowane także perony – będą wyższe, lepiej oświetlone i wyposażone w czytelne oznakowanie. Powstaną tam bezkolizyjne przejścia pod torami, nowe windy i pochylnie.

Grupa PKP odnowi również stacje w Ptaszkowej i Mszalnicy na trasie z Tarnowa do Muszyny. I choć te ostatnie inwestycje wydają się z punktu widzenia Polski mało znaczące, to z pewnością docenią je turyści. Kolejowe projekty znacząco poprawią dostępność do lokalnych atrakcji w całym regionie.

Funkcjonalne dworce dla Małopolski

W ciągu kilku najbliższych lat PKP przebudują również w całej Polsce około 200 dworców kolejowych. W Małopolsce nie do poznania zmieni się dla pasażerów kolei m.in. Dolina Popradu. W tym rejonie PKP lanuje aż 16 inwestycji w ramach realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych.

Prace w Dolinie Popradu obejmą zarówno przebudowę nowych dworców m.in. w Starym Sączu, Rytrze, Piwnicznej czy Wierchomli Wielkiej, jak i budowę nowych w Nowym Sączu Biegonicach, Łomnicy-Zdroju i Miliku. Na dwóch wybranych stacjach PKP wybuduje dworce od podstaw a stare obiekty wyburzy. Tak będzie w Młodowie i Zubrzyku.

Dzięki temu pasażerowie i mieszkańcy otrzymają przestrzeń dostosowaną do ich potrzeb. Na stacjach w Andrzejówce, Muszynie Zdroju i Powroźniku, gdzie obecnie nie ma dworców kolej zadba o nowe ławki i wiaty. Dworce są obecnie na etapie prac projektowych, rozpoczęcie inwestycji zaplanowane jest na 2019 rok.

Duże zmiany czekają również mieszkańców i podróżnych w Oświęcimiu. Kolej planuje na miejscu dawnego dworca kolejowego wybudować nowoczesny, mniejszy i bardziej funkcjonalny obiekt.

W części pasażerskiej pojawi się m.in. poczekalnia, toalety oraz miejsce na biletomaty i automaty, w których będzie można kupić drobne przekąski. PKP chce również zachować charakterystyczny element obecnego dworca jakim jest mozaika. W ramach prac planowany jest jej demontaż, zabezpieczenie i renowacja. Odrestaurowany element będzie stanowił fragment elewacji nowego dworca. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać z parkingu przed dworcem i ze stojaków rowerowych.

Jeszcze w tym roku planowany jest wybór firmy, która wykona prace budowlane. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP. Głównym celem wszystkich prac jest zapewnienie najwyższych standardów obsługi pasażerów.

pkp
Czytaj także
Polecane galerie
Jakub
2018-05-31 00:06
Póki co to nie mogą skończyć remontu na odcinku 16 km od Krzeszowic do Kraków Mydlniki. To trwa już dwa lata. 16 km, dwa lata prac. Podróżowanie teraz na tej trasie od Oświęcimia do Krakowa to gehenna. Praktycznie każdy kurs jest spóźniony, czasami po kilkanaście, kilkadziesiąt minut. Jeżeli to wszystko ma trwać do 2021, a z pewnością będą opóźnienia, to brzmi to fatalnie. Nie będę pisał o standardzie taboru bo to dno dna..
paul
2018-04-26 20:10
A co z Dworcem Kolejowym w Nowym Targu aż strach tam wejść ruina, nie mówiąc o braku pociągów do Zakopanego z Chabówki, paranoja, a o ile przyśpieszy pociąg z Krakowa ????
Pasażer
2018-04-24 21:15
Na linii Łódź - Warszawa remont trwał kilka lat. Skutek? - żaden, zero przyśpieszenia!
Pokaż wszystkie komentarze (28)