Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.plPodatkiPIT 2016Poradniki PITRozliczenie PITDziałalność gospodarcza i praca na etacie. Czy trzeba złożyć dwie deklaracje podatkowe?
  • Działalność gospodarcza i praca na etacie. Czy trzeba złożyć dwie deklaracje podatkowe?

     

    Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie musi wiązać się z rezygnacją z pracy na etacie. Przedsiębiorca zatrudniony na umowę o pracę musi jednak pamiętać, aby poprawnie rozliczyć finanse z różnych źródeł. Liczba wypełnianych deklaracji podatkowych zależy od formy opodatkowania firmy.

     

    Jedna deklaracja PIT


    W sytuacji, gdy podatnik rozlicza działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, według skali podatkowej i jednocześnie jest zatrudniony na umowę o pracę, może rozliczyć podatek dochodowy na jednej deklaracji. Wystarczy, że wypełni formularz PIT-36. W części D należy wprowadzić kwoty z rozróżnieniem na poszczególne źródła przychodów. Takie rozwiązanie umożliwia także skorzystanie z dostępnych ulg podatkowych.

     

    Więcej zeznań podatkowych


    Jeśli przedsiębiorca prowadzi firmę opodatkowaną podatkiem liniowym i pracuje na etacie, musi złożyć dwa oddzielne formularze PIT. Rozliczenia firmy dokona na deklaracji PIT-36L, do której załączy także PIT-B z informacjami o wysokości dochodu lub straty z pozarolniczej działalności gospodarczej z danego roku podatkowego. Dochody uzyskane z tytułu umowy o pracę uwzględni w deklaracji PIT-37.

     

    Podobna zasada rozliczenia obowiązuje przy zatrudnieniu na etat i równoczesnym prowadzeniu firmy opodatkowanej w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W tym przypadku, podatnik złoży PIT-37 za pracę oraz PIT-28 za działalność gospodarczą. Do drugiej deklaracji dodać również załącznik PIT-28A, który zawiera informacje o przychodach przedsiębiorcy.

     

    Działalność gospodarcza z kartą podatkową i praca na etacie? Również zobowiązuje do złożenia dwóch odrębnych deklaracji podatkowych. Przedsiębiorca-etatowiec składa w tym wypadku PIT-37 (np. za umowę o pracę) oraz dodatkowo - PIT-16A za przychody z prowadzonej firmy.

Narzędzie oblicza:
składki na ZUS, na NFZ, wynagrodzenie brutto, zaliczkę na podatek dochodowy, koszt ponoszony przez pracodawcę