Wiążące interpretacje podatkowe a ceny
transferowe
Wiążące informacje podatkowe jako narzędzie minimalizowania ryzyk podatkowych
po stronie podatników nie może być skutecznie stosowane w zakresie zagadnień
cen transferowych. Stanowisko Ministerstwa Finansów oraz organów podatkowych
zostało ugruntowane w krótkiej historii obowiązywania przepisów o wiążących
interpretacjach podatkowych i wyłącza taką możliwość. Właściwymi przepisami
w tym zakresie są regulacje działu IIa Ordynacji Podatkowej dotyczące porozumień
w sprawie ustalania cen transakcyjnych.
Wiążące interpretacje podatkowe obowiązują od 1 stycznia 2005 roku. Do dnia
dzisiejszego z tego typu minimalizacji ryzyka podatkowego prowadzenia działalności
gospodarczej skorzystało bardzo wielu podatników w Polsce. Przepisy te jednakże,
zgodnie z interpretacjami organów podatkowych, nie mogą być stosowane w sprawach
związanych z zagadnieniami dotyczącymi cen transakcyjnych.
Regulacje dotyczące wiążących interpretacji podatkowych nakazują Naczelnikowi
Urzędu Skarbowego (dalej jako Naczelnik) udzielenie pisemnej interpretacji co
do
zakresu i
sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych
sprawach podatników, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola
podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym (art. 14a §1 Ordynacji
podatkowej - dalej jako uOP).
Zarówno cytowany przepis, jak również inne regulacje art. 14 a-e uOP nie ograniczają
zakresu prawa podatkowego dla jakiego interpretacja powinna zostać wydana. Wnioskując
z powyższego można stwierdzić, iż przepisy dotyczące wiążących interpretacji
podatkowych mają również zastosowanie w przypadku zagadnień cen transakcyjnych
określonych przepisami art. 9a oraz 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
(dalej jako uCIT).
We wniosku do Naczelnika podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia
stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a §2 uOP). Naczelnik
wydając interpretację ma obowiązek odnieść się do stanowiska Podatnika poprzez
jego ocenę prawną z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14a §3 uOP).
Zagadnienie cen transakcyjnych jest problemem złożonym, który wymaga dokładnego
przedstawienia stanu faktycznego dotyczącego transakcji pomiędzy podmiotami
powiązanymi. Należy się zatem zastanowić, jakie informacje należałoby przedstawić,
aby Naczelnik mógł wydać interpretację w tym zakresie. Jak się wydaje wszystko
zależy od pytania podatnika, a więc zakresu prawa podatkowego, który powinien
zostać przeanalizowany przez organ podatkowy.
Pytania dotyczące sposobu zastosowania poszczególnych lub grupy przepisów w
zakresie cen transakcyjnych charakteryzujące się wysokim stopniem ogólności,
mające na celu wyjaśnienie definicji, interpretację przepisu co do jego znaczenia,
zastosowania itp. powinny zostać przeanalizowane przez Naczelnika i przedstawione
w interpretacji podatkowej w ustawowym terminie, ponieważ nie wymagają skomplikowanej
analizy określonego stanu faktycznego (przykładem może być pytanie "Czy określone
podmioty grupy kapitałowej są powiązane na podstawie art. 11 uCIT?", które to
powiązanie jest elementem determinującym stosowanie art. 9a uCIT).
Jednakże pytania, których skutkiem jest udzielenie interpretacji przez organ
podatkowy w zakresie zasadności wyboru określonej metody i jej zastosowania
w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym mogą budzić wątpliwości interpretacyjne
na gruncie przepisów art. 14 a-e uOP. Takie bowiem pytania zmierzają wprost
do usankcjonowania przez organ podatkowy wysokości ceny transakcyjnej stosowanej
pomiędzy podmiotami powiązanymi, a więc mogłyby wywierać podobne skutki jak
w przypadku jednostronnego porozumienia w sprawie ustalania cen transakcyjnych
w rozumieniu działu IIa uOP. Jednakże brak w Ordynacji Podatkowej przepisu wprost
wyłączającego stosowanie regulacji o wiążących interpretacjach podatkowych w
zakresie ustalania prawidłowości określonej wysokości ceny transakcyjnej w transakcjach
pomiędzy tymi podmiotami może skłaniać podatników do podejmowania prób uzyskiwania
takich interpretacji.
Podatnicy składając wnioski o interpretację przepisów prawa w zakresie cen transakcyjnych
najczęściej proszą o potwierdzenie właściwości kalkulacji ceny transakcyjnej
w określonym stanie faktycznym, jednakże żaden z urzędów skarbowych nie wydał
interpretacji, w której ustosunkowałby się do prawidłowości wyboru metody ustalenia
cen transakcyjnych. W odpowiedzi podatnicy czytają, iż poziom cen w transakcjach
kontrolowanych może być zweryfikowany jedynie w trakcie postępowania podatkowego
albo że przepisy przewidują ingerencję organów podatkowych w poziom ustalanych
pomiędzy podmiotami powiązanymi cen wyłącznie w przypadku, kiedy odbiegają one
od cen rynkowych, a wyliczenie rynkowego wskaźnika zysku (marży) nie podlega
ocenie przez organ podatkowy, bądź też, iż art. 14a uOP nie daje uprawnień Naczelnikowi
Urzędu Skarbowego do określenia prawidłowości metody przyjętej przez podatnika
na obecnym etapie, a organy nie mają podstaw prawnych do przeprowadzania analizy
zastosowania metody ustalania cen transakcyjnych.
[1]
Takie podejście do omawianej kwestii potwierdza również Ministerstwo Finansów,
które w piśmie z dnia 15 lipca 2005 r. do Izby Skarbowej w Warszawie informuje,
iż wiążących interpretacji podatkowych nie należy wydawać w sprawach dotyczących
cen transferowych
[2].
Argumentem za w/w stanowiskiem Ministerstwa Finansów mogą być przepisy działu
IIa Ordynacji Podatkowej w zakresie porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych.
Skoro bowiem ustawodawca tworzy specjalne przepisy, których celem jest usankcjonowanie
stosowanych cen pomiędzy podmiotami powiązanymi, to nie wydaje się zasadnym
powielanie tych kompetencji w przepisach o wiążących interpretacjach podatkowych.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż Minister Finansów uznaje, na wiosek
podatnika, prawidłowość wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej
(art. 20a uOP). Jest to zatem najczęściej zadawane pytanie przez podatników
organom podatkowym w krótkiej historii obowiązywania przepisów o wiążących interpretacjach
podatkowych.
Mając na uwadze powyższe wnioskować należy, iż praktyka stosowania przepisów
prawa podatkowego przez organy podatkowe zmierzać będzie do wyłączenia możliwości
wydania interpretacji podatkowych w sprawach dotyczących materii cen transakcyjnych.
Podatnikom chcącym usankcjonować wysokość ceny transakcyjnej stosowanej w transakcjach
z podmiotami powiązanymi pozostaje złożenie wniosku w trybie działu IIa Ordynacji
Podatkowej o wydanie porozumienia w sprawach cen transakcyjnych.
Stan prawny: 01.2006
Dawid Michalak
![](http://www.money.pl/i/z/dms_tax.gif)
[1] Dariusz Baćkowski,
Porozumienia w sprawach ustalania cen transferowych, Profesjonalny Serwis
Podatkowy, 01/2006, Dom Wydawniczy ABC, 2006 (artykuł).