Podatki w firmie
Przemieszczenie towarów należących do przedsiębiorstwa
a wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
Nie każde przemieszczenie towarów należących do przedsiębiorstwa pomiędzy
dwoma krajami członkowskimi rodzić będzie obowiązek rozliczenia podatku
z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Ustawodawca określił, w
jakich przypadkach przemieszczenie nie będzie rodziło obowiązku podatkowego.
Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na wątpliwość związaną z sytuacją,
gdy przedsiębiorstwo działające na terytorium UE przemieszcza towary do
niego należące na terytorium innego państwa członkowskiego (RP) we własnym
imieniu w świetle uregulowań zawartych w ustawie z dnia 11 marca 2004r.
o podatku od towarów i usług - czy będzie na nim ciążył obowiązek rozliczenia
podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również
przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub
na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego
innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały
przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w
ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte,
w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane,
i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika
na terytorium kraju.
Przykład powyższy wskazuje, iż większość warunków określonych w powyższym
artykule zostanie spełnionych i można by stwierdzić, iż na przedsiębiorstwie
ciążyć będzie obowiązek rozliczenia podatku VAT na terenie RP, w związku
z przemieszczeniem, które ustawodawca zrównał w swych skutkach podatkowych
z WNT. Jednakże zwrócić należy uwagę na końcowy zapis art. 11 ust. 1 zawierający
koniunkcję określonych przez ustawodawcę warunków zgodnie, z którym "....towary
te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium
kraju."
Przez zapis powyższy rozumieć należy wykonywanie na terytorium RP czynności
przez podatnika podatku od wartości dodanej nie zarejestrowanego dla potrzeb
VAT na terytorium RP. Ponadto stwierdzić należy, iż art. 11 ust. 1 dotyczy
jedynie sytuacji, gdy przemieszczone na terytorium kraju towary w jakiejkolwiek
formie służyć będą czynnościom opodatkowanym, bez względu na miejsce zdefiniowania
obowiązku podatkowego.
Pod terminem "czynności opodatkowane" należy rozumieć w szczególności
sprzedaż, świadczenie usług, najem, dzierżawę, czynności zmierzające do
eksportu towarów, czynności, które w efekcie skutkować będą wewnątrzwspólnotową
dostawą towarów, czynności, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d).
Zaznaczyć dodatkowo należy, iż ustawodawca ma na myśli również zamiar, zgodnie
z którym, towary w momencie przemieszczania miałyby służyć czynnościom opodatkowanym.
W związku z powyższym uznać należy, iż brak będzie podstaw do zastosowania
regulacji zawartych w art. 12 ustawy VAT, określających wyjątki od zasady
określonej w art. 11 ust. 1.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy towary zostaną przemieszczone
z terytorium państwa członkowskiego na terytorium RP wyłącznie w celu nie związanym
z wykonywaniem czynności opodatkowanych na terytorium RP i nie będą na terytorium
kraju wykorzystywane przez przedsiębiorstwo do prowadzonej przez nią działalności
gospodarczej nie powstanie obowiązek w podatku VAT z tytułu dokonania przemieszczenia
tożsamego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.
Henryk Suchecki
