Najlepsze konto firmowe 2014
Ranking Money.pl
Przedsiębiorcy, którzy przyzwyczaili się do obsługi swoich prywatnych rachunków za pośrednictwem urządzeń mobilnych mogą być rozczarowani. O ile w przypadku klientów indywidualnych aplikacje mobilne oferuje prawie 20 banków (ranking kont osobistych z lutego 2014 roku), to w przypadku oferty adresowanej do przedsiębiorców jest ich prawie o połowę mniej. Poza tym, w wielu przypadkach, posiadają one zdecydowanie uboższe funkcje.

Wybierając najbardziej użyteczne aplikacje pod uwagę wzięliśmy między innymi 27 parametrów, miedzy innymi na jakie systemy mobilna aplikacja jest dostępna oraz jakie dodatkowe funkcje oferuje. Sprawdziliśmy m. in. czy na smartfonie można dzięki niej wykonać przelew dowolny, opłacić fakturę za pomocą skanu kodu QR czy zdjęcia faktury, a także czy jest możliwość wykonania przelewu bez znajomości numeru rachunku (np. na numer telefonu, e-mail, Facebooka, itp.). Poza tym zapytaliśmy czy istnieje dzięki niej możliwość doładowania telefonu, wypłaty z bankomatu bez użycia karty. Dodatkowo czy używając telefonu komórkowego możemy założyć lokatę, złożyć wniosek o kredyt oraz mieć wgląd w posiadane inwestycje. Niektóre aplikacje pozwalają też na sprawdzenie kursu walut, zmiany numeru PIN lub hasła oraz zastrzeżenie karty. Maksymalnie można było uzyskać 35 punktów.



Bank Punkty
1 Bank Pekao 20,5
2 Meritum Bank 18,5
3 Bank Zachodni WBK 16,7
4 Inteligo
[otwórz rachunek]
16
5 Bank PKO BP 16
6 Plus Bank 13,5
7 Bank BPH 11
8 ING Bank
[otwórz rachunek]
10,5
9 Raiffeisen Polbank 10,2
10 mBank 10
11 Bank Millennium 7,6



Pierwsze miejsce dla Banku Pekao
Ranking wygrywa Bank Pekao z wynikiem 20,5 na 35 punktów. Dla użytkowników smartfonów przygotował on dwie aplikacje. Pierwsza obsługuje rachunek bankowy dając możliwość m.in. wykonania przelewów, założenia lokaty, czy autoryzacji przelewów przygotowanych na innym urządzeniu lub przez innego użytkownika. Druga aplikacja, to PeoPay, dzięki której możemy realizować płatności w sklepach, wybierać pieniądze z bankomatów, a także wykonywać przelewy bez znajomości numeru rachunku odbiorcy.

Drugie miejsce zajmuje propozycja Meritum Banku, zdobywając 18,5 punktu. Jest to obecnie jedyna aplikacja, za pomocą której możemy założyć rachunek. Co więcej, bez konieczności ręcznego wprowadzania danych - wystarczy zdjęcie dowodu osobistego.

Inne przydatne funkcje, z których mogą skorzystać klienci Meritum Bank, to między innymi:

  • fotoprzelew dzięki któremu możliwe jest szybkie wprowadzenie danych poprzez zrobienie zdjęcia blankietowi lub fakturze;
  • przelew za pośrednictwem Facebooka, na adres email lub numer telefonu komórkowego, który umożliwia szybkie przesłanie pieniędzy bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy;
  • komunikaty PUSH wyświetlające się bezpośrednio na ekranie bez konieczności uruchamiania aplikacji;
  • praca w trybie online.


Innowacyjnym rozwiązaniem jest bankowość głosowa umożliwiająca wydawanie aplikacji poleceń głosowych. Aplikacja odpowiada głosem, prezentując informacje na wyświetlaczu lub uruchamiając wybrane funkcje.

Na trzecim miejscu znalazło się rozwiązanie Banku Zachodniego WBK. Aplikacją, która zdobyła 16,7 punktu nie zapłacimy co prawda w sklepie, ale wybierzemy pieniądze z bankomatu, zrobimy przelew na komórkę i w prosty sposób zapłacimy fakturę, skanując nadrukowany na innej kod QR. Aplikacja ta umożliwia poza tym zrobienie zakupów w sklepach partnerów, którzy przystąpili do współpracy z bankiem, zakup ubezpieczenia turystycznego, a nawet biletów komunikacji miejskiej.


Te aplikacje również zasługują na uwagę
Jeśli zdarza nam się zapomnieć portfela częściej niż telefonu, pomocne może się okazać narzędzie z Banku PKO BP (również Inteligo). Umożliwia ono płacenie komórką i korzystanie z bankomatów bez karty. Dzięki czekom możliwe jest to także w trybie offline - bez połączenia z internetem. Aplikacja ta zdobyła 16 punktów zajmując czwarte miejsce.

Będąca na piątym miejscu w rankingu aplikacja Plus Banku, oprócz prostego opłacania faktur, daje możliwość powiązania zarówno z rachunkiem firmowym jak i indywidualnym oraz wnioskowania o inne produkty banku, w tym złożenia wniosku o kredyt.


Co jest standardem, a co jeszcze nie?
Każdą aplikacją wykonamy przelew do zdefiniowanego wcześniej odbiorcy. Nie wszystkie umożliwią jednak realizację przelewu dowolnego. Sprawdzenie kursów walut to standard dostępny w każdym banku. Niektóre z nich (np. Bank BPH i Meritum Bank) dają dodatkowo możliwość zawierania transakcji walutowych. W prawie każdym banku zmienimy hasło lub PIN, ale zastrzeżenie karty możliwe jest tylko w mBanku, Banku ING, Meritum Banku i Raiffeisen Polbank.

Większość aplikacji daje możliwość powiązania zarówno z rachunkiem firmowym, jak i indywidualnym, w niektórych przypadkach (np. Bank Zachodni WBK) należy się jednak przelogować - nie ma możliwości przełączania się między rachunkami. Również w ponad połowie aplikacji będziemy mieli możliwość wglądu w posiadane produkty, czy założenia lokaty. Wniosek o kredyt złożymy jednak tylko w Plus Banku. Możliwość autoryzacji przygotowanych wcześniej przelewów będziemy mieli w co drugim banku.

Telefonem zapłacimy w terminalu (z wykorzystaniem technologii NFC lub bez) korzystając z usług tylko trzech banków: PKO BP, Inteligo i Pekao SA. Możliwość wypłaty z bankomatu daje dodatkowo Bank Zachodni WBK. Zdjęcie faktury, blankietu przelewu lub skan kodu QR, jako szybki sposób na wykonanie przelewu, dostępne są w Banku Zachodnim WBK, Meritum Banku i Plus Banku. Przelewy bez znajomości rachunku odbiorcy również są dostępne tylko w czterech bankach: Pekao SA, PKO BP, Inteligo i Meritum Bank. Aktualne saldo rachunku bez logowania do aplikacji sprawdzimy dzięki aplikacji Banku ING.


Android i iOS w każdym banku
Wszystkie aplikacje bankowe działają w systemach Android i iOS. Na Windows (Mobile lub Phone) przygotowanych jest osiem aplikacji, podobnie jak na urządzenia Black Berry. Na Symbianie działa tylko 5 na 11 aplikacji i tylko dwa banki mają dedykowaną aplikację na tablety.


Metodologia rankingu
Badanie przeprowadzone zostało za pomocą ankiet rozesłanych do banków. Ocenie podlegało 27 parametrów, przy czym zostały im przypisane wagi uwzględniające ich użyteczność dla użytkownika. Sprawdziliśmy, na jakich systemach działa aplikacja oraz czy bank przygotował jej specjalną wersję dla użytkowników tabletów. Spytaliśmy również jakie funkcje oferują - czy można założyć rachunek za pomocą aplikacji, czy można nią płacić w sklepach i wyciągać pieniądze z bankomatów oraz czy można wykonywać przelewy dowolne oraz bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy (przelewy za pośrednictwem Facebooka, na numer telefonu lub adres e-mail). Interesowały nas również inne funkcje ułatwiające obsługę rachunku i wykonywanie najpopularniejszych operacji m.in. takich: przelew poprzez skan kodu QR lub zrobienie zdjęcia faktury, możliwość powiązania aplikacji zarówno z kontem firmowym jak i rachunkiem indywidualnym, czy możliwość autoryzacji przygotowanych wcześniej przelewów.

Założyliśmy, że każda aplikacja daje możliwość sprawdzenia salda, podglądu operacji na karcie, wykonanie zdefiniowanego wcześniej przelewu, zlokalizowanie najbliższej placówki i bankomatu oraz umożliwia szybki kontakt z bankiem. Funkcje te nie podlegały ocenie. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 7 do 27 maja 2014 roku.


Money.pl