Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Flota hybrydowa - sprawdź, co możesz zyskać

0
Podziel się:

Po hybrydy sięgają menadżerowie flot, którzy szacując budżet, są w stanie spojrzeć nie tylko na relatywnie wysokie ceny niskoemisyjnych pojazdów, ale na ogólny koszt ich eksploatacji.

Flota hybrydowa - sprawdź, co możesz zyskać
(UPI Photo / eyevine/EAST NEWS)

W obliczu rosnących cen paliw i na tle odwiecznej batalii - diesel czy benzyna, czasami warto pójść trzecią drogą. Po hybrydy sięgają menadżerowie flot, którzy szacując budżet, są w stanie spojrzeć nie tylko na relatywnie wysokie ceny niskoemisyjnych pojazdów, ale na ogólny koszt ich eksploatacji.

Jeszcze kilkanaście lat temu, technologia hybrydowa wydawała się nieosiągalna, interesująca jedynie z punktu widzenia fanów nieszablonowych rozwiązań. Wysokie koszty połączenia silnika spalinowego i elektrycznego nie miały przeniesienia na oszczędną jazdę, a nafaszerowane elektroniką prototypy były wysoce awaryjne.

Drogę do wejścia technologii hybrydowej na niszę rynkową utorowała dopiero Toyota. Japoński koncern w latach 90-tych zintensyfikował badania nad alternatywnymi, wobec silników spalinowych, napędami aut. W efekcie, już w 1997 roku ze stajni Toyoty wyjechał pierwszy seryjny model hybrydowy - Toyota Prius - do dziś zresztą najchętniej kupowana hybryda na świecie. Niedługo potem do wyścigu technologicznego dołączył Lexus.

Obecnie _ zielone _ modele oferują wszystkie największe koncerny samochodowe, jak chociażby Peugeot, Honda czy Volkswagen. Równocześnie, na rynku pojawiają się hybrydowe auta kompaktowe, jak Lexus CT 200h czy Toyota Yaris, a sama technologia przestaje być kojarzona wyłącznie z klasą premium.

Badania firmy konsultingowej Pike Research przewidują, że rynek flotowy hybryd i lekkich pojazdów ciężarowych wzrośnie w tempie prawie 18 procentowym w latach 2010-2015. W ciągu trzech lat, prawie 7 na 10 przedsiębiorstw z Unii Europejskiej deklaruje w swojej flocie przynajmniej jeden przyjazny środowisku pojazd, z czego co trzeci ma być hybrydą – wynika z badania przeprowadzonego przez Corporate Vehicle Observatory.

Ekologiczne floty mogą przynieść oszczędności rzędu 35 procent

Już dziś wiele komercyjnych i rządowych menadżerów flot na całym świecie coraz częściej polega na alternatywnych rozwiązaniach do samochodów. Kierują się przede wszystkim ochroną budżetów od rosnących kosztów paliw, ale także chęcią zmniejszenia emisji CO2 swojego parku samochodowego.

Już w latach 2001-2002 jedna z największych światowych firm logistycznych - UPS – zastosowała zieloną flotę. Obecnie obejmuje ona ponad dwa tysiące samochodów ciężarowych zasilanych między innymi: sprężonym gazem ziemnym lub energią elektryczną. Takie posunięcie daje, według grupy UPS, oszczędności w zużyciu paliwa rzędu 35 procent.

_ - W Polsce rynek sprzedaży korporacyjnej hybryd dopiero raczkuje. Ma na to wpływ postrzeganie ceny zakupu tych aut jako nadal wysokiej oraz mała dostępność na rynku pełnych hybryd (full hybrid), przede wszystkim w klasie popularnej _– komentuje Robert Mularczyk, PR manager w Toyota Motor Poland.

Krajowymi pionierami ekologicznych flot jest firma farmaceutyczna Janssen oraz od niedawna Provident. Dla tej pierwszej, po ulicach jeździ 47 hybrydowych Toyot Prius. Władze Janssena deklarują, że działanie to przede wszystkim wpisuje się w strategię redukcji emisji zanieczyszczeń. Na podobny ruch zdecydował się w tym roku również Provident Polska, zamawiając w stajni Toyoty 79 modeli Yaris Hybrid.

- _ Istotne były dla nas koszty w ujęciu całkowitym (Total Cost of Ownership – TCO), w tym finansowania, serwisu, ubezpieczenia oraz paliwa. A te hybryda w ujęciu rocznym, w odniesieniu do tradycyjnych samochodów, przekracza nieznacznie. Skupiliśmy się również na opinii naszych użytkowników pod kątem ergonomiczności. Ze względu na występującą w standardzie automatyczną skrzynię biegów oraz niepomniejszoną przestrzeń bagażnika, model zebrał świetne opinie. Liczymy, że ten pierwszy czynnik przyczyni się do mniejszego zmęczenia naszych pracowników podczas kierowania autem. Gdy nasze założenia okażą się prawidłowe, szczególnie w odniesieniu do średniego spalania, niewykluczone jest, że w następnych latach będziemy jeszcze silniej inwestować w tą technologię – _ podsumowuje Bartłomiej Wiśniewski, kierownik ds. floty samochodowej i telekomunikacji w Provident Polska.

O tym, że technologia hybrydowa od dawna przeszła z poziomu abstrakcji do praktyki świadczą również ekologiczne floty taksówek. Jak ta warszawskiej korporacji Glob Cab Taxi, wykorzystująca w swojej działalności popularne Priusy z hot spotem na pokładzie.

- _ Zdecydowanie Prius i Auris to dwa wiodące modele hybryd. Od 2003 roku sprzedawaliśmy 200-250 hybryd rocznie - głównie Priusów. W tym roku podwoimy ten wynik, a 2013 będzie kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży. Wtedy też spodziewamy się debiutu nowej generacji Aurisa z wersją hybrydową, który powinien w swojej klasie powtorzyć sukces Yarisa i stać się mocnym graczem także w ofercie flotowej _– dodaje Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Nie tylko Corporate Social Responsibility

Konfiguracja, która już obecnie wyznacza kierunek rozwoju motoryzacji to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Dzięki układowi można odzyskiwać część energii, która przy jeździe pojazdami spalinowymi jest utrącana, przykładowo podczas hamowania. W hybrydach, magazynuje się ją w akumulatorach o dużej pojemności, co na pewnych dystansach, pozwala korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego.

Mechanizm szczególnie przydatny w miejskiej dżungli, pozwala na spore oszczędności w paliwie. Nikogo też nie trzeba przekonywać, że ekonomicznie równa się dziś ekologicznie, co doskonale wpisuje się w strategię CSR wielu firm.

Za oszczędności na etapie użytkowania trzeba jednak z góry zapłacić. Różnice między cenami hybryd a ich konwencjonalnymi odpowiednikami nadal oscylują wokół kilkunastu nawet kilkudziesięciu tysięcy. Jakkolwiek na rynku pojawią się opcje osiągalne dla coraz to szerszego grona odbiorców z tegoroczną nowością – Toyotą Yaris na czele. Ceny modelu zaczynają się już od około 65 tysięcy złotych. Przy czym jej pięciodrzwiowy odpowiednik napędzany silnikiem Diesla to wydatek rzędu 59 tysięcy złotych.

Czy warto zatem zapłacić więcej? Yaris Hybrid spala nawet 3,1 litra benzyny w trybie miejskim. Eksperci z Toyoty obliczyli, że na dystansie 100 000 km, przy cenie litra paliwa na poziomie 5,9 złotego, hybryda pozwoli zaoszczędzić 18 300 złotych. A że auto nie ma potencjalnie wysoko awaryjnych części jak alternator, rozrusznik czy pasek rozrządu, do tego klocki hamulcowe zużywają się znacznie wolniej, w kieszeni przedsiębiorcy zostaje jeszcze więcej. Wizja oszczędności tego rzędu powinna być szczególnie atrakcyjna, gdy mowa jest o autach flotowych, które pokonują spore dystanse w stosunkowo krótkim czasie.

Wadą aut z silnikami hybrydowymi jest przede wszystkim ograniczona dostępność serwisu. Hybrydy nie naprawi z pewnością każdy mechanik. W przypadku problemów pozostaje więc wizyta w autoryzowanym serwisie.

Ulgi dla hybryd

Przywileje dla aut niskoemisyjnych, które w krajach Europy Zachodniej już zdążyły spowszednieć, u nas dopiero są wprowadzane. Jakkolwiek polska polityka w tym obszarze, co prawda ze spóźnieniem, nabiera tempa. Pionierami są tu Kraków i Szczecin, które kierowcom hybryd i aut elektrycznych umożliwiają wjazd do stref ograniczonego ruchu i darmowe parkingi w centrum. Podobne działania zamierza podjąć Toruń, a co jest kwestią czasu, również inne, duże miasta.

Na poziomie krajowym, dopiero dołączamy do grupy rządów, które zachęcają do przesiadki do samochodów z napędem alternatywnym. Obecnie, w resorcie środowiska trwają prace nad ustawą, która ma regulować dofinansowywanie nie tylko hybryd i aut elektrycznych, ale także energooszczędnych domów i artykułów gospodarstwa domowego. I mimo że z jej uchwaleniem rząd musi zdążyć do końca roku, kwoty wsparcia nie są jeszcze znane.

Czytaj więcej w Money.pl
Auto w firmie. Zobacz poradnik Jaki model wybrać, auto nowe czy używane, diesel lub benzyna, wziąć kredyt czy skorzystać z leasingu? Każda z decyzji rodzi też konsekwencje podatkowe.
Toyota Verso po sporej kuracji odmładzającej Kuracje odmładzające, odświeżające, liftingi, poprawki i aktualizacje - praktycznie codziennie w...
auto w firmie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)