Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gdańsk. Unia dofinansuje rozbudowę o drugi tor linii kolejowej do portu

0
Podziel się:

Ponad 127 mln zł ma kosztować nowy układ kolejowo-drogowy usprawniający dowożenie ładunków do portu gdańskiego i wywożenie ich. Dofinansowanie tej inwestycji z funduszy Unii Europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, wyniesie powyżej 84 mln zł. Beneficjentem będzie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, a wykonawcą - PKP Polskie Linie Klejowe SA.

Gdańsk. Unia dofinansuje rozbudowę o drugi tor linii kolejowej do portu

Oprócz budowy krótkiego odcinka Trasy Sucharskiego i linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny, inwestycja obejmie zbudowanie stałego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą, który zastąpi stary, obrotowy. Jest on konieczny, aby zlikwidować wąskie gardło połączenia portu z resztą kraju. Porozumienie dotyczące wspólnej realizacji projektu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk" przedstawiciele ZMPG SA i PKP PLK SA Oddział Regionalny w Gdańsku podpisali już w lutym 2007 roku. Inwestycja się jednak opóźniła. Przetargi miały być rozstrzygnięte w 2010 roku, a roboty budowlane miały się zacząć w tym roku. Opóźnienia w przygotowaniach i realizacji inwestycji wynikają z konieczności zaktualizowania i dostosowania dokumentacji do zmieniających się przepisów. Dotychczas opracowano dokumentację przedprojektową ze studium wykonalności i z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Dokumentacja projektowa linii nr 226 ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Obejmie ona m.in. projekty
budowlane, w tym wykonawcze; uzyskanie pozwolenia na budowę, ocenę oddziaływania na środowisko. Pierwsze pociągi z kontenerami czy węglem mają przejechać nową linią kolejową pod koniec grudnia 2014 roku. Nieustannie rosną przeładunki towarów masowych przy nabrzeżach prawej części portu wewnętrznego i kontenerów w wielkim terminalu DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym, których około 40 proc. przewozi się koleją. W Porcie Północnym działa Terminal Węglowy, a niedługo zbudowany zostanie duży terminal masowy. Tymczasem do portu wiedzie jednotorowa linia kolejowa, z liczącym równo 100 lat kolejowym mostem obrotowym o przepustowości zaledwie 82 pociągi na dobę. Planowana przepustowość nowych, podwójnych torowisk i mostu ma wynosić 240 pociągów na dobę. Według Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA, długość dwutorowej linii z Pruszcza Gdańskiego do portu wyniesie 16,3 km. Pociągi będą nią przejeżdżać z prędkością do 100 km. Długość mostu z dwoma torami wyniesie 70 m. Prześwit między przęsłami a lustrem wody
będzie miał 8 m, a szerokość toru wodnego pod nim - 50 m. Most dostosowany zostanie do przejazdów pociągów trakcji elektrycznej i spalinowej. 127 mln - tyle zł mają kosztować nowa linia kolejowa i droga do portu gdańskiego. Nowa Łódzka z linią tramwajową przed terminem?

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)