Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MEN - plany reform

0
Podziel się:

Prace nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, aktualizacja podstawy programowej, usprawnienie procedury dopuszczania podręczników oraz zmiana formuły ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego - to lista prac MEN na najbliższe miesiące.

Resort podtrzymuje koncepcję wprowadzenia do systemu oświaty ośrodków wsparcia wychowawczego dla agresywnych uczniów. Nowy minister edukacji Ryszard Legutko chce jednak, by powstawały one tam, gdzie będą niezbędne, a nie - jak proponował jego poprzednik - w każdym województwie. Pierwsze OWW mogłyby powstać jesienią przyszłego roku. Minister Legutko podkreślił, że celem ośrodków wsparcia wychowawczego będzie sprawna praca wychowawców z trudną młodzieżą i doprowadzenie do jak najszybszego powrotu wychowanka do zwykłej szkoły.
Kierownictwo MEN poinformowało, że w przygotowywanym przez resort projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty pozostaną też zapisy, umożliwiające samorządom wprowadzenie tak zwanej godziny bezpieczeństwa - czyli godziny, po której nieletnim nie będzie wolno przebywać w miejscach publicznych bez opieki dorosłych.
Ministerstwo edukacji rozważa też możliwość zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka polskiego. Wiceminister Andrzej Waśko wyjaśnił, że chodzi przede wszystkim o prezentację ustną, która zamiast uczyć samodzielności staje się przedmiotem handlu. Przedstawiciele resortu edukacji zaznaczyli, że ewentualne zmiany, dotyczące ustnych matur, mogłyby obowiązywać na egzaminie najwcześniej za cztery lata. Argumentowali, że nauka w liceum jest trzyletnia, a uczniowie powinni być poinformowani o wprowadzeniu zmian w zasadach egzaminu przed rozpoczęciem nauki w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej.
Resort edukacji planuje także prace nad podstawami programowymi nauczania, aby bardziej powiązać z sobą zakres wiedzy przekazywanej w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Chodzi o to, by na wyższym etapie edukacji nie powtarzać treści z niższego etapu.
Według MEN potrzeba również większej liczby recenzentów, by usprawnić procedury dopuszczania podręczników. W tym celu planuje wykorzystanie dorobku instytucji badawczych, już zajmujących się między innymi recenzowaniem podręczników, na przykład Polskiej Akademii Umiejętności.

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)