Specjalny "pociąg papieski" od 3 czerwca rozpocznie regularne kursy pomiędzy Krakowem, Kalwarią Zebrzydowską i Wadowicami - poinformowała PAP w sobotę rzecznik prasowy Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP w Krakowie, Katarzyna Dzierżak-Piotrowicz.
Szynobus posiadający 152 miejsca siedzące i osiem miejsc dla osób niepełnosprawnych będzie jeździł trzy razy dziennie na trasie Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Łagiewniki - Skawina - Lanckorona - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice. Przejazd w jedną stronę będzie trwał nieco ponad godzinę. Ceny biletów będą się rozpoczynały od 9,5 zł dla grup zorganizowanych i 11,5 zł dla osób indywidualnych. Na trasie będą też honorowane wszystkie ustawowe zniżki.
Szynobus o aerodynamicznych kształtach zbudowany specjalnie do obsługi trasy papieskiej w fabryce w Nowym Sączu został pomalowany w barwy papieskie. Po obu stronach pojazdu znajduje się zawołanie Ojca Świętego Jana Pawła II: "Totus Tuus" - "Cały Twój". W środku na specjalnych ekranach podczas przejazdów będą wyświetlane filmy dokumentalne poświęcone polskiemu papieżowi.
Jak wyjaśnił PAP jeden z pomysłodawców "pociągu papieskiego" Józef Dąbrowski, idea specjalnego pociągu wożącego pielgrzymów do miejsc związanych z papieżem Janem Pawłem II w Małopolsce zrodziła się podczas pielgrzymki kolejarzy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia we wrześniu 2005 roku.
"Jest to dar i podziękowanie polskich kolejarzy dla Ojca Świętego Jana Pawła II za cały jego pontyfikat" - podkreślił Dąbrowski.
Aby uruchomić "papieską linię" kolej musiała w ekspresowym tempie wyremontować tory i infrastrukturę kolejową. W kolejnym etapie planowane jest wydłużenie trasy pociągu aż do Bielska-Białej, a także gruntowna modernizacja torowiska, żeby skład mógł osiągać większą prędkość.
W sobotę szynobus mógł zobaczyć papież Benedykt XVI w drodze z Kalwarii Zebrzydowskiej do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, ponieważ kolejarze ustawili go na stacji kolejowej Łagiewniki, obok której przejechał papieski orszak. Pociągowi towarzyszyły kolejarskie poczty sztandarowe oraz orkiestra, a także kilkuosobowa delegacja kolejarzy, która w prezencie dla Benedykta XVI przygotowała specjalny model tego pojazdu. (PAP)
rgr/ ls/