Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 20

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 16 maja godz. 20

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 16 maja godz. 20

MOSTOSTAL EXPORT

Mostostal Export zawarł ugodę z Elektrim-Megadex i zobowiązał się do zapłaty tej firmie łącznie 2,98 mln zł - podał Mostostal w komunikacie.

Spółka podała, że 15 maja 2012 r. Sąd Okręgowy w Warszawie zatwierdził treść ugody zawartej w postępowaniu mediacyjnym pomiędzy Mostostalem Export a Elektrim-Megadex.

W ugodzie Mostostal Export zobowiązał się do zapłaty na rzecz Elektrim-Megadex kwoty 2.222.876,00 zł tytułem należności głównej w zakresie roszczenia o zwrot kwoty gwarancji bankowej oraz zapłaty na rzecz Elektrim-Megadex kwoty 760.709,75 zł tytułem równowartości 2/3 odsetek ustawowych od należności głównej w zakresie roszczenia o zwrot kwoty gwarancji bankowej za okres od 3 maja 2008 r. do 11 maja 2012 r.

"Płatność kwoty 2.983.586,75 zł nastąpi w 12 miesięcznych ratach począwszy od czerwca 2012 r., z tym że pierwsza rata wyniesie 100.000,00 zł i będzie płatna do dnia 20 czerwca 2012 r., a następne równe raty po 262.144,25 zł będą płatne do 25 dnia każdego kolejnego miesiąca" - podała spółka.

Elektrim-Megadex umorzy zaś Mostostalowi 380.355,45 zł z tytułu 1/3 kwoty odsetek ustawowych od należności głównej oraz zrzeknie się przysługujących mu roszczeń o zapłatę 3.057.745,22 zł wraz z odsetkami ustawowymi od 7 października 2003 r. do dnia zapłaty, tytułem udziału należnego Elektrim-Megadex w podwyższonym wynagrodzeniu za realizację inwestycji, wyegzekwowanych przez Mostostal Export od Spółki Wodnej Kapuściska.

Strony nie będą dochodzić wobec siebie jakichkolwiek innych roszczeń z tytułu zawartej 5 grudnia 1997 r. umowy o wykonanie robót budowlanych w związku z realizacją przez Mostostal Export budowy oczyszczalni ścieków "Kapuściska" w Bydgoszczy na zlecenie Spółki Wodnej Kapuściska.

Fiat Powertrain Technologies

Zagraniczni audytorzy World Class Manufacturing wysoko ocenili procedury stosowane w Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej i przyznali mu certyfikat Gold Level (Złoty poziom). To pierwsza firma w koncernie Fiat, która otrzymała tak wysokie wyróżnienie.

O wyróżnieniu poinformowały w środę służby prasowe Fiat Auto Poland.

Grupie audytorów przewodniczył prof. Hajime Yamashina z Uniwersytetu w Kioto, wybitny specjalista z dziedziny World Class Manufacturing (WCM).

Służby prasowe koncernu poinformowały, że "Złoty poziom" zakład otrzymał dzięki "ogromnemu zaangażowaniu wszystkich pracowników w rygorystyczny proces wdrażania zasad i metod World Class Manufacturing, co pozwoliło na osiągnięcie poprawy w logistyce, w jakości i na znaczące obniżenie kosztów".

Według koncernu "Złoty poziom" w bezpośredni sposób przekłada się na ocenę przez rynek jakości i niezawodności produkowanych w Bielsku-Białej małolitrażowych silników diesla - 1,3 Mjtd., a także benzynowych - 0,9 TwinAir, ogłoszony przez międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy i ekspertów "Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011".

Poziom srebrny zakład osiągnął w ubiegłym roku.

Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej korzeniami sięga 1872 roku. Powstał wówczas zakład wyrobów żelaznych, produkujący pompy pożarnicze i wodociągowe. W roku 1945 został znacjonalizowany. W 1956 roku bielska fabryka rozpoczęła m.in. produkcję silników spalinowych montowanych do samochodów "Syrena". W 1971 roku podpisany został kontrakt z firmą Fiat o współpracy przemysłowej i licencji na produkcję samochodu małolitrażowego Fiat 126. Zakład otrzymał nazwę Fabryki Samochodów Małolitrażowych. Poza samochodem Fiat 126 produkowano w nim silniki o pojemności 600 i 650 cm sześć.

W 1992 roku Skarb Państwa zawarł umowę definitywną z Fiatem, w wyniku której powstał m. in. Fiat Auto Poland. W Bielsku-Białej produkowane były samochody Cinquecento, a w zakładzie mechaniki silniki 704 oraz 899 cm sześc. i skrzynie biegów.

1 grudnia 2000 roku na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Bielsku-Białej z zakładu mechaniki Fiat Auto Poland utworzono przedsiębiorstwo F.A. Powertrain Polska. W wyniku umowy joint-venture pomiędzy Fiat i General Motors nazwa została zmieniona na Fiat-GM Powertrain Polska. W 2003 roku przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję silnika 1,3 Multijet (SDE), który w 2005 roku został wybrany Silnikiem Roku. W 2008 roku utworzona została nowa firma: Fiat Powertrain Technologies Poland, która od dwóch lat produkuje silnik TwinAir, W latach 2003-2010 w Bielsku-Białej wyprodukowanych zostało blisko 4,6 mln silników, które montowane są w samochodach Panda, Punto, Lancia Ypsilon, Fiat Qubo, Fiat 500, Alfa MiTo, Fiat 500L, jak również w samochodach konkurencyjnych marek.

Grupa Fiata korzysta z WCM, międzynarodowej metodologii organizacji cyklu produkcyjnego i zarządzania swoimi fabrykami, które działają zgodnie z najwyższymi standardami na poziomie światowym. Proces usprawnień WCM przewiduje trzy poziomy - Bronze Level, Silver Level i Gold Level. W skrócie projekt WCM w wersji docelowej zakłada produkcję, którą cechuje zero wypadków, zero strat, zero defektów, zero awarii. (PAP)

szf/ bas/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)