Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Barometr EFL dla handlu wyniósł 47,7 pkt w I kw., najwyżej z badanych sektorów

0
Podziel się:

Subindeks Barometru EFL dla sektora handlowego na I kwartał br. wyniósł 50,7 pkt, co oznacza spadek o 2,1 pkt w porównaniu do pomiaru z ostatniego kwartału ubiegłego roku. Mimo to subindeks ten jest wskaźnikiem z najwyższą wartością wśród wszystkich 6 badanych sektorów, która jako jedyna przekracza próg ograniczonego rozwoju, podał Europejski Fundusz Leasingowy (EFL).

Barometr EFL dla handlu wyniósł 47,7 pkt w I kw., najwyżej z badanych sektorów

Eksperci EFL zwracają uwagę, że choć handel wydaje się być najbardziej odpornym sektorem na COVID-19, głównie za sprawą e-commerce, to jednak ponad połowa przedstawicieli prognozuje upadki firm, a 28% spodziewa się jeszcze trudniejszej sytuacji w I półroczu tego roku, podano.

"Handel od dwóch pomiarów wyróżnia się na tle wszystkich sześciu badanych sektorów. Jako jedyna branża może pochwalić się dwoma odczytami z rzędu powyżej progu ograniczonego rozwoju, który oznacza, że firmy widzą szansę na 'pójście do przodu'. Choć pewnie wszyscy zgodzimy się co do tego, że pandemia mocno dotknęła sektor handlowy, szczególnie tę gałąź tradycyjną, a powrót do poziomu sprzed pandemii zajmie trochę czasu, to jednak warto zwrócić uwagę na pozytywną zmianę. Jest nią przyspieszenie cyfryzacji sektora. I to zarówno po stronie sprzedawców, jak i kupujących. Duża część sklepów wdrożyła wiele nowych rozwiązań, nie tylko po to, aby konkurować z innymi, ale bardzo często, aby przetrwać ten trudny czas. Z drugiej strony, na zdalne zakupy przerzuciło się wielu Polaków" - powiedział prezes zarządu EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.

Wartość subindeksu dla sektora handlowego drugi raz z rzędu utrzymuje się powyżej progu ograniczonego rozwoju. Po tym jak w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosła 52,8 pkt., w I kwartale tego roku wyniosła 50,7 pkt. Choć kwartał do kwartału widać spadek (o 2,1 pkt), to handel wciąż ma najwyższy odczyt wśród wszystkich sześciu badanych sektorów, wskazano również.

"Na taki wynik największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży i płynności finansowej. Ponad 28% przedstawicieli firm handlowych spodziewa się wzrostu zamówień w I kwartale tego roku - to największy odsetek wśród 6 sektorów. Warto jednak zwrócić uwagę, że na spadek sprzedaży wskazuje niewiele mniej liczna grupa - 27,5% zapytanych. Za sprzedażą idą prognozy dotyczące płynności finansowej. Tutaj podobnie jest najbardziej liczna grupa optymistów spośród 6 sektorów. Na poprawę płynności wskazuje 1 na 4 'handlowców'" - czytamy dalej.

W ocenie poziomu inwestycji handel niczym nie wyróżnia się na tle pozostałych sektorów - więcej inwestować planuje 3% zapytanych.

Analizując kwestię wpływu pandemii COVID-19 na sektor handlowy, należy znowu zauważyć umiarkowany optymizm panujący wśród jego przedstawicieli. W przypadku pytania "jak zmieni się kondycja branży w ciągu kolejnych 6 miesięcy" największy odsetek stanowią ci, którzy nie przewidują zmiany (32%). 28% zapytanych spodziewa się pogorszenia sytuacji w pierwszej części tego roku, podczas gdy polepszenia 26%. Ten ostatni wynik jest najwyższy od początku epidemii w Polsce, czyli od marca 2020 roku, podano także.

Handel obawia się zamykania wielu biznesów. Ponad połowa firm (56%) wskazała, że pandemia spowoduje upadki firm i zamykanie działalności gospodarczych. Po HoReCa jest to najwyższy odsetek wśród 6 badanych sektorów.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na I kwartał 2021 roku wyniosła 49,3 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,8 pkt. wyższy niż w IV kwartale 2020 roku.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego S.A., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 2-18 grudnia 2020 roku.

Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)