Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MondayNews
|

Polacy o zakupie choinki: Powinna być sztuczna, bo jest tańsza i przyda się za rok

17
Podziel się:

Blisko 70% ankietowanych kupi w tym roku choinkę. Ponad połowa osób z tej grupy zainwestuje w sztuczną, a niespełna 40% sprawi sobie żywą. Zwolennicy naturalnych drzewek głównie podnoszą aspekt ekologii – 38%. Wskazują też na tradycję – 37%. Plastikowy iglak cieszy się większym zainteresowaniem, bo jest tańszy – 49%. Może również posłużyć na kolejne święta – 32%. Ponadto jest bardziej dostępny – 11%. Takie są wyniki badania Hiper-Com Poland i Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Jeszcze w latach 90. ok. 90 proc. Polaków kupowało choinki, teraz to nieco mniej niż 70 proc.
Jeszcze w latach 90. ok. 90 proc. Polaków kupowało choinki, teraz to nieco mniej niż 70 proc. (East News, WOJTEK LASKI)

Aż 68% dorosłych Polaków planuje w tym roku kupić choinkę. Tylko 25% ankietowanych tego nie przewiduje. Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland zauważa, że liczba osób deklarujących taki zakup spada w ostatnich latach. Coraz więcej rodzin, zamiast spędzać kilka dni na gotowaniu i sprzątaniu, woli celebrować "tradycyjne" święta np. w hotelu w górach.

– W latach 90. XX wieku ponad 90% Polaków kupowało choinki. Jedną z przyczyn spadku zainteresowania tym towarem jest laicyzacja społeczeństwa. Oczywiście tradycje świąteczne kultywują też osoby niewierzące, przeważnie z myślą o swoich dzieciach czy o starszych rodzicach. Jednak styl życia Polaków trochę się zmienia i coraz mniej ludzi dba o takie szczegóły, jak nowe drzewko na Boże Narodzenie. Tym samym jego zakup staje się powoli zbędny. I ten trend będzie postępował – mówi socjolog, prof. Janusz Hryniewicz z Uniwersytetu Warszawskiego.

W opinii Katarzyny Grochowskiej, ogólnie wzrasta też świadomość na temat plantacji drzewek bożonarodzeniowych. Sadzenie i ścinanie ich wyłącznie w celu robienia dekoracji przestaje już być dla Polaków uzasadnione. Sztuczna choinka to już nie to samo, co żywa i pachnąca lasem. Dlatego część osób całkowicie rezygnuje z tego elementu.

Zobacz: Pod polską choinką królują kosmetyki. "Na gwiazdkę jesteśmy skłonni wydać więcej"

– W grupie badanych, którzy zamierzają kupić w tym roku choinkę, zdecydowanie bardziej popularne jest sztuczne drzewko. 51% chce je nabyć. Zakup żywego iglaka zadeklarowało 39%. Przewaga plastikowej wersji wynika z tego, że Polacy uważają ją za bardziej ekologiczną. Wyrzucanie co roku więdnących jodeł i świerków już od ok. 20 lat spotyka się z krytyką społeczną. Tym bardziej może zaskakiwać fakt, że spory odsetek ankietowanych wciąż to praktykuje – stwierdza prof. Hryniewicz.

Ekspert z Hiper-Com Poland dodaje, że sztuczne drzewko wydaje się być lepszym wyborem z punktu widzenia oszczędności czasu i pieniędzy oraz wygody. Z takiej choinki nie sypią się igły, nie trzeba jej podlewać i martwić się o utylizację. Względy ekologiczne są trudniejsze do rozpatrywania. Z jednej strony plastik nie jest bezpieczny dla środowiska, a z drugiej – masowe wyrzucanie co roku żywych iglaków jest wbrew naturze. Sam transport z lasu i na wysypisko poważnie zwiększa ilość spalin.

– Ci, którzy deklarowali zakup żywej choinki, głównie podnosili aspekt ekologii – 38%. Prawie tyle samo osób wskazywało na tradycję – 37%. Postawa proekologiczna jest coraz bardziej widoczna wśród konsumentów. Wybór prawdziwego drzewka wpisuje się w trend świadomego zarządzania odpadami i redukcji wytwarzanego plastiku. Natomiast kultywowanie świątecznych zwyczajów jest nadal ważne dla dużej części Polaków. Jednym z nich jest właśnie kupowanie naturalnych iglaków, np. na lokalnych bazarach – komentuje Marcin Lenkiewicz z Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Dla osób, które planują w tym roku kupno sztucznego drzewka, największe znaczenie ma to, że jest ono tańsze niż żywe – 49%. Mniejsza część konsumentów bierze pod uwagę to, że zakup plastikowej choinki będzie dokonany z myślą o kolejnych świętach – 32%. Niektórzy też wyjaśniają, że ta wersja jest lepiej dostępna niż naturalna – 11%.

– Polacy to w dużej części smartshopperzy, którzy rozsądnie chcą wydawać pieniądze przeznaczone na przedświąteczne zakupy. Sieci handlowe, szczególnie w kanale DiY i hipermarketów, oferują bardzo duży wachlarz sztucznych choinek w konkurencyjnych cenach, o czym szeroko komunikują w swoich gazetkach. Zakup takiego produktu to zdecydowana oszczędność w kontekście wydatków na kilka lat do przodu – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

Badanie zostało przeprowadzone przez Hiper-Com Poland i Grupę Mobilną Qpony-Blix. Działania były prowadzone na terenie 34 dużych miast, oraz 16 średnich i mniejszych miejscowości (głównie w okolicach centrów handlowych, małych i średnich sklepów, a także lokalnych bazarów). Na przełomie listopada i grudnia br. przeprowadzono łącznie 1001 wywiadów bezpośrednich z osobami w wieku od 18. do 65. roku życia. Ankietowano tylko tych Polaków, którzy na początku rozmowy deklarowali, że tradycyjnie obchodzą Boże Narodzenie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(17)
Roy
4 lata temu
Jak za klimatem to wariują, a sztuczną choinkę kupują!
Rodzic
4 lata temu
sama nataura sztuczny chino to nie to samo co żywa pachnąca Choinka a ile to Frajdy da całej rodziny i usmiech córki i syna bezcenny
czarna masa
4 lata temu
świat naprawdę zwariował
Cecylia
4 lata temu
Ja naturalne mam w ogrodzie, w domu mała sztuczna ładnie ubrana na wiele lat
Aga
4 lata temu
Co ma wspólnego choinka z Bożym narodzeniem? Czy szopka w której narodził się Jezus stała na drzewku?