Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Skargi na rzędników. Jest ich coraz więcej

0
Podziel się:

W 2010 roku Polacy złożyli 16 841 spraw przeciw urzędnikom. W 2011 roku było ich już 19 383.

Skargi na rzędników. Jest ich coraz więcej
(Tiago Estima/Dreamstime.com)

Problemy życiowe, zarzuty dotyczące opieszałości i bezczynności administracji - o tym głównie piszą Polacy do kancelarii premiera. W zeszłym roku do departamentu skarg i wniosków KPRM wpływało średnio 1,6 tys. spraw miesięcznie. Pism jest coraz więcej.

Z informacji, którą PAP uzyskała w departamencie skarg i wniosków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wynika, że w 2010 r. wpłynęło tam łącznie 16 841 spraw, w 2011 r., było ich już 19 383. W rekordowym październiku 2011 r. było ponad 2 tysiące spraw.

Socjolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego dr Jarosław Flis uważa, że są dwie przyczyny takiego zjawiska. - _ Pierwsza, to po prostu wzrost powodów do tego, żeby się skarżyć, druga - to większa wiara, że skarga przyniesie efekt _ - powiedział ekspert. Jego zdaniem nie ulega jednak wątpliwości, że jest to dla rządzących sygnał, że dzieje się coś złego.

Zauważalna tendencja wzrostowa jeśli chodzi o skargi odnosi się szczególnie do drugiej połowy zeszłego roku. O ile w tym okresie 2010 r. skarg i wniosków było od 1100 do ponad 1300, to w ostatnich 6 miesiącach 2011 r. było ich już średnio około 1800.

Około 80 proc. korespondencji dotyczących spraw indywidualnych stanowią skargi, wnioski, petycje i listy. Piszący przedstawiają swoje problemy, trudności i kłopoty w rozwiązywaniu ważnych - z ich punktu widzenia - spraw życiowych, zwracają się też o pomoc w ich załatwieniu, proszą o podjęcie interwencji bądź udzielenie porad prawnych.

W skargach na działalność administracji publicznej najczęściej pojawiały się zarzuty dotyczące nieterminowości załatwiania spraw, opieszałości bądź w ogóle bezczynności urzędników. Piszący nie tylko narzekają - w części spraw proszą na przykład o zmianę niekorzystnego stanowiska lub decyzji podjętej przez organy administracji rządowej.

Polacy piszą też do rządu w sprawie interwencji w toczące się postępowanie sądowe, nierzadko żądają też zmiany orzeczenia.

_ - Często jest tak, że ludzie, którzy przegrali we wszystkich instancjach w sądzie jakąś sprawę, nie godzą się z tym tak łatwo i szukają jakiegoś rozwiązania _ - zaznaczył Flis.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/48/m86832.jpg ) ] (http://tech.money.pl/fiskusowi-wyciekly-dane-jestes-na-liscie-0-1017207.html) *Fiskusowi wyciekły dane. Jesteś na liście? * Przez nieuwagę urzędników do sieci trafiły dane osobowe płatników. Ale konsekwencji nie będzie. Spora część zeszłorocznych listów to skargi na zbyt niskie emerytury i renty, a także świadczenia z pomocy społecznej. Nie brakuje też listów, w których obywatele piszą o trudnościach w znalezieniu pracy.

Czwarta pod względem liczby wpływających skarg i petycji grupa problemów dotyczyła mieszkań i budownictwa. Spośród ponad tysiąca tego typu spraw w 2011 r. najwięcej dotyczyło pomocy w przydziale lub zamianie mieszkań komunalnych. Było też wiele skarg na działalność organów nadzoru budowlanego i zarządców nieruchomości, kwestionowano też zasadność eksmisji.

Do kancelarii premiera wpływa też sporo listów w ramach zorganizowanych akcji. W ostatnich dwóch miesiącach zeszłego roku najwięcej, bo 1,8 tys. dotyczyło tajnych więzień CIA w Polsce. Piszący (nie tylko z Polski, ale też Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Francji) domagają się przeprowadzenia w tej sprawie rzetelnego i bezstronnego śledztwa zgodnie z międzynarodowymi standardami ochrony praw człowieka. Łącznie w 2011 r. wpłynęło ponad 3600 takich apeli.

W większości spraw departament skarg i wniosków sam udziela odpowiedzi (zajmuje merytoryczne stanowisko, informuje o stanie prawnym konkretnej sprawy, czy udziela wyjaśnień, o które zwracają się piszący). Część przekazuje do rozpatrzenia innym organom. Korespondencja anonimowa, agresywna czy zawierająca treści wulgarne pozostaje bez odpowiedzi.

Urzędnicy przeprowadzają też wiele rozmów telefonicznych z obywatelami, którzy często _ na gorąco _ komentują działania rządu, dzielą się swoimi przemyśleniami i opiniami o aktualnych wydarzeniach społecznych, gospodarczych i politycznych w kraju, a także zwracają się o poradę bądź informację.

Zdaniem Flisa każda rozsądna władza traktuje tego typu prośby, czy wyrazy niezadowolenia, jako sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o tym, że jakiś urzędnik źle wypełnia swoje obowiązki bądź uchwalono złe prawo.

Więcej o skargach czytaj w Money.pl
Drobne błędy faktury poprawi nabywca Przedsiębiorcy, którzy wystawili lub otrzymali błędnie wypełnioną fakturę VAT, zobowiązani są do dokonania niezbędnej korekty jej zapisów.
Szukasz zemsty na PKP? Wyślij tu maila W końcu ktoś odpowie za śmierdzące toalety, chaos w rozkładach i ścisk w wagonach.
Wyślij skargę na pracodawcę. Solidarność uruchamia Hiperwyzysk.pl Ruszył portal dla wyzyskiwanych pracowników. W serwisie można zgłosić nieuczciwe zachowania w sieciach handlowych czy firmach ochroniarskich.
wiadmomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)