- poinformowano w komunikacie przed konferencją w Ministerstwie Transportu.
Natomiast zadłużenie PKP SA na dzień 31 maja 2001 wyniosło ogółem 7 mld 524,2 mln zł, w tym wobec instytucji publiczno-prawnych 2 mld 847,8 mln zł - podano we wtorek w komunikacie.
PKP planuje, że w 2001 roku łączne straty wyniosą 1 mld 978,3 mln zł. Wysokość planowanej straty ma być głównie wynikiem zwiększonych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia.
Planowany wynik uwzględnia też m.in. przychody i koszty restrukturyzacji majątkowej. W 2001 roku przedsiębiorstwo chce przekazać na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości w zamian za zmniejszenie zobowiązań PKP z tytułu VAT, co ma doprowadzić do ich spadku o 133,6 mln zł.
Spółka przewiduje też, że wpływy z komercyjnej sprzedaży nieruchomości oraz mieszkań wyniosą około 154 mln zł.
W PKP SA dobiegł końca pierwszy etap restrukturyzacji firmy, zgodny z ustawą o komercjalizacji PKP. Do końca czerwca z PKP SA zostały wydzielone wszystkie, najważniejsze dla jego działalności spółki.
Najpóźniej, od 1 października, zaczną działać m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK, infrastruktura kolejowa, m.in. linie), PKP Cargo SA (przewozy towarowe), PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. Akty założycielskie tych spółek minister transportu podpisał pod koniec czerwca.
W tym roku zarząd PKP zamierza rozpocząć proces prywatyzacji wydzielonych spółek, który potrwa w sumie kilka lat. Przychody z prywatyzacji (sprzedaż udziałów i akcji w spółkach) oraz sprzedaży majątku kolei będą przeznaczone na spłatę zadłużenia PKP. Jedynie PLK zostaną w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Spłatę zadłużenia kolei będzie obsługiwać PKP SA, nie przechodzi ono na wydzielone spółki.
'Chcemy, aby najważniejsze decyzje prywatyzacyjne zapadły do 2003 roku, w szczególności w przypadku Cargo' - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej minister transportu Jerzy Widzyk.
Pierwszymi prywatyzowanymi spółkami, być może jeszcze w tym roku, będą Warszawska Kolej Dojazdowa i Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wybrano już dla nich doradcę prywatyzacyjnego. Na przełomie lata i jesieni PKP prawdopodobnie ogłosi przetarg na wybór doradcy dla PKP Cargo.
Tymczasem pojawili się chętni do udziału w prowadzeniu przewozów pasażerskich. 'Koleje holenderskie są zainteresowane przewozami w północno-zachodniej Polsce' - powiedział Widzyk.
Z nieruchomości PKP chce sprzedać np. tereny przy dworcu Gdańskim w Warszawie (część towarowa).
Jednocześnie 1 lipca upłynął termin przyjmowania oświadczeń o zamiarze uczestnictwa obecnych i byłych pracowników PKP w Funduszu Własności Pracowniczej, przez który będą oni uczestniczyli w prywatyzacji przedsiębiorstwa. Do 20 czerwca zarejestrowano ogółem 266 tys. 503 osoby, a PKP szacuje, że będzie to łącznie blisko 400 tys. osób.
Na początku sierpnia upływa termin składania przez zakwalifikowane cztery konsorcja ofert w przetargu na wybór towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które utworzy i będzie zarządzać Funduszem.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2001 roku PKP przewiozły 69,9 mln ton towarów i 145,6 mln pasażerów z czego uzyskały odpowiednio przychody w wysokości 2 mld 113,5 mln zł i 1 mld 043,2 mln zł.