Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd chce dotować tylko regionalne przewozy kolejowe

0
Podziel się:

Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o transporcie kolejowym, w którym zaproponował, że dofinansowanie otrzymają tylko przewozy regionalne na konkretnych trasach

- podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie.

'Zaproponowano zmiany w zasadach finansowania kolei. Dotyczy to w szczególności finansowania deficytowych przewozów pasażerskich. Chodzi o skoncentrowanie dotacji na mniejszym zakresie usług przewozowych niż dotychczas. Dotowane byłyby wyłącznie przewozy regionalne, z wyłączeniem przewozów aglomeracyjnych. Dotowana byłaby konkretna trasa' - podało CIR.

Kwestia dotowania przewozów aglomeracyjnych ma być rozwiązana w ramach obecnych sposobów finansowania komunikacji miejskiej.

W 2002 roku dotacja budżetowa na przewozy regionalne została zredukowana z planowanych 500 mln zł do 300 mln zł, z czego co najmniej 10 proc. ma być przeznaczone na tabor.

W 2001 roku koleje przewiozły 331,8 mln osób, w tym 81,5 proc. stanowiły przewozy regionalne (270,3 mln osób).

Ze względu na pogarszające się bezpieczeństwo transportu kolejowego projekt ustawy wprowadza wymóg posiadania świadectwa bezpieczeństwa.

'Ten dokument, potwierdzający zdolność do bezpiecznego prowadzenia ruchu i wykonywania przewozów kolejowych, musieliby uzyskiwać: przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic. W projekcie sprecyzowano warunki, jakie upoważniają prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) do wydania takiego świadectwa' - podał CIR.

UTK miałby powstać z połączenia funkcji Głównego Inspektora Kolejnictwa i funkcji regulatora rynku kolejowego.

Do zadań prezesa UTK mają należeć sprawy regulacji transportu kolejowego, nadzoru technicznego nad eksploatacją i utrzymaniem linii kolejowych, pojazdów kolejowych oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Projekt ustawy zawiera też regulacje dotyczące ochrony porządku na obszarze kolejowym, w tym dotyczące funkcjonowania Straży Ochrony Kolei.

'Łączne obciążenie budżetu, wynikające z obowiązywania ustawy, wyniesie około 708,5 mln zł i per saldo będzie mniejsze niż wynikające z obecnych regulacji' - podało CIR, według którego ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2003 roku.

Sprawy nadzoru technicznego nad eksploatacją linii kolejowych oraz bezpieczeństwem ruchu kolejowego uregulowane są w projekcie, wykorzystując w znacznym stopniu zasady zawarte w obowiązującej ustawie o transporcie kolejowym.

'Projekt ustawy przygotowano w związku z koniecznością dostosowania naszego prawa do wymagań Unii Europejskiej. Nowa regulacja ma zastąpić obecnie obowiązującą ustawę z 27 czerwca 1997 roku o transporcie kolejowym, którą uchwalono, gdy rynek transportu kolejowego w całości obsługiwały PKP' - podało CIR.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)