Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP muszą zapłacić 50 mln zł kary

0
Podziel się:

UOKiK zgodził się rozłożyć karę na raty, aby PKP Cargo nie straciły płynności finansowej.

PKP muszą zapłacić 50 mln zł kary
(PAP/Andrzej Grygiel)

Karę na PKP Cargo nałożył UOKiK. Żeby spółka nie straciła płynności finansowej, może płacić w 20 ratach po 2 mln zł. Pierwszy przelew już zasilił budżet państwa - dziś PKP Cargo zapłaciły pierwszą ratę plus ponad 11 mln zł opłaty prolongacyjnej.

Kara została nałożona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów już w 2004 roku. Dopiero teraz decyzja stała się jednak prawomocna.

Sprawa dotyczy wydanej w czerwcu 2004 roku decyzji, w której Prezes UOKiK uznał, że PKP Cargo nadużyło swojej pozycji dominującej i ukarał kwotą 40 mln zł oraz nakazał zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk. W toku postępowania antymonopolowego ustalono, że sposób zawierania przez spółkę wieloletnich umów przewozowych z kontrahentami przeciwdziałał ukształtowaniu się konkurencji oraz narzucał uciążliwe warunki, przynosząc jej nieuzasadnione korzyści.

Spółka odwołała się od decyzji Prezesa UOKiK, ale z powodu nieuzupełnienia braków formalnych Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił odwołanie. Decyzja stała się prawomocna i przedsiębiorca musi wpłacić do budżetu państwa karę - łącznie ponad 51 mln zł.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi Urzędu prawo do odroczenia uiszczenia kary pieniężnej albo rozłożenia jej na raty. UOKiK wziął pod uwagę argumenty przedstawione przez spółkę i zgodził się na spłatę ratalną. PKP Cargo podnosiło, że jednorazowa spłata może spowodować utratę jej płynności finansowej, a także negatywnie wpłynąć na sytuację pozostałych przedsiębiorstw z grupy PKP, których jest często największym kontrahentem. Kara zostanie zapłacona w 20 ratach po 2 mln zł każda. Pierwsza wpłata dokonana została dzisiaj wraz z ponad 11 mln zł opłaty prolongacyjnej - w związku z płatnością ratalną.

To nie jedyne kary nałożone przez Prezesa UOKiK na PKP Cargo. W styczniu 2004 roku spółka ukarana została kwotą 20 mln zł za nadużywanie pozycji rynkowej i bezpodstawne różnicowanie kontrahentów. Kolejne 10 mln zł, w roku 2005, to sankcja finansowa za złamanie prawa konkurencji poprzez uprzywilejowanie w umowie jednej ze spółek spedycyjnych. Decyzje nie są prawomocne - spółka odwołała się od nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)