Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kongres Obywatelski - Komorowski

0
Podziel się:

Bronisław Komorowski ma nadzieję, że polskie szkolnictwo będzie kształtowało obywateli, dumnych z dorobku niepodległej Polski. Wystąpienie prezydenta otworzyło na Politechnice Warszawskiej VI Kongres Obywatelski. Głównym tematem spotkania będzie rozwój i przyszłość edukacji.

W czasie przedpołudniowej sesji plenarnej mówiono o edukacji, rozwoju i samorozwoju a także o niezbędnych kompetencjach zawodowych patrząc z perspektywy potrzeb współczesnego biznesu. Po południu odbędzie się 8 paneli tematycznych, dotyczących zrównoważonego rozwoju Polski, kwestii związanych z przedsiębiorczością, szans młodego pokolenia oraz kwestii wykorzystania środków UE do budowy kapitału ludzkiego.
Jednak większość z paneli tematycznych będzie poświęconych systemowi edukacji. Edwin Bendyk, prowadzący panel pod tytułem "Czy potrzebujemy przewrotu kopernikańskiego w edukacji?" podkreślał w rozmowie z IAR, że pomimo iż w porównaniach międzynarodowych polscy uczniowie wypadają dobrze, to jednak widać, że w polskim systemie edukacji dzieje się niezbyt dobrze. Jego zdaniem szkoła nie uczy myślenia, ale standaryzacji w myśleniu i konformizmu.
Jak zaznaczał Edwin Bendyk potrzeba zadać sobie kilka podstawowych pytań, przede wszystkim o to, czy państwo powinno mieć jasno określoną filozofię edukacyjną, z której powinna wynikać wizja działania systemu. Dziecko powinno być podmiotem w tym systemie edukacji, podkreślał Bendyk.
Bronisław Komorowski mówił, że przed uczestnikami Kongresu stoją ważne pytania - jak poprawić kondycje polskiego szkolnictwa i wychowania obywatelskiego. Prezydent przekonywał, że stałym zadaniem, związanym z wyzwaniami stojącymi przed Polską, jest kształtowanie postaw obywatelskich i wychowywanie do demokracji. "Musimy budować w Polakach zdolność do konkurowania, do życia w świecie, którego szansą jest właśnie konkurencja" - przekonywał prezydent.
Prezydent powiedział też o tym, że coraz większe pieniądze przeznaczane na system edukacyjny w Polsce nie przyniosły jak dotąd efektu w postaci poprawy jakości tego systemu i trzeba to zmienić. Jego zdaniem, uczestnicy kongresu powinni zastanowić się, co zrobić byśmy byli lepszymi obywatelami i lepszymi uczestnikami systemu edukacyjnego. Dodał, że trzeba też kształtować postawy dzielności na co dzień, w funkcjonowaniu publicznym, czy dzielności w konkurowaniu z innymi, często lepszymi od nas.
Debata będzie toczyła się w ośmiu sesjach tematycznych. Podczas kongresu odbędzie się także Forum Kompetencji: w Auli Głównej Politechniki Warszawskiej zostaną zaprezentowane wybrane umiejętności intuicyjne Polaków, takie jak "Godność i podmiotowość osoby ludzkiej", "Nauka na błędach" i "Wewnętrzna harmonia". Uczestnicy kongresu rozmawiać będą o istocie, znaczeniu oraz sposobach nabywania tych umiejętności.
Tegoroczna debata będzie poszukiwaniem odpowiedzi na dwa, powiązane ze sobą pytania. Jedno dotyczyć będzie "filozofii" rozwoju społeczno-gospodarczego, jego celów oraz tego, czym Polacy chcą konkurować na rynku globalnym. Drugie odnosi się do edukacji i kompetencji, których potrzeba, aby móc tą filozofię rozwoju realizować.
Kongres organizowany jest przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

IAR

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)